Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyyspalveluiden uudistuksesta
1.1.2025 alkaen TE-toimistot eli valtion työ- ja elinkeinotoimistot lakkautettiin ja niiden palvelut siirtyivät kuntien tehtäväksi. Nyt puhumme TE-palveluiden sijaan työllisyyspalveluista. Työllisyyspalvelut ovat osa kaupungin peruspalveluja, samaan tapaan kuin esimerkiksi varhaiskasvatus.
Järjestämme työllisyyspalvelut yhteistyössä Pohjanmaan työllisyysalueella, johon kuuluvat Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri. Vaasan kaupunki toimii työllisyysalueen vastuukuntana.
Jos olet ollut TE-toimiston asiakas, sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaikka palveluntarjoaja vaihtui. Työllisyyspalvelut jatkuvat sinulle saumattomasti. Työmarkkinatorin Asiointi-verkkopalvelu säilyy käytössäsi ja voit asioida siellä myös jatkossa.
Mietityttääkö jokin asia uudistukseen liittyen? Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, jotka koskevat muutosta asiakkaan näkökulmasta.
Miksi TE-toimisto (työkkäri) lakkautettiin?
TE-toimisto (työkkäri) ei sinänsä ole lakannut olemasta, vaan sen palvelut siirrettiin kuntien järjestettäviksi. Tähän saakka valtio on huolehtinut TE-palvelujen järjestämisestä. Koska palveluiden järjestäjä vaihtui, nykyisen TE-toimiston ja TE-palveluiden nimi ja brändi poistuivat käytöstä.
Uudistus parantaa työllisyyspalveluiden saatavuutta ja monipuolisuutta sekä nopeuttaa työllistymistä, kun palvelut tuotetaan kunnan lähipalveluina, lähellä asiakkaita. Uudistuksen myötä kunnat voivat kehittää palveluja omien kuntalaistensa sekä työnantajien tarpeista käsin, mikä vahvistaa myös alueiden elinvoimaa ja kilpailukykyä.
Mitkä asiat muuttuvat työnhakijan näkökulmasta ja miten?
Työnhakijan näkökulmasta ovat muuttuneet vain yhteystiedot. Keskeinen muutos on, että TE-toimiston nykyiset verkkosivut ja puhelinpalvelu ovat lakanneet toimimasta. TE-toimiston verkkosivut on korvannut Työmarkkinatori-sivusto, jossa voit asioida sähköisesti ja löytää tietoa työnhausta. Pohjanmaan työllisyyspalveluiden oma henkilö- ja yritysasiakkaita palveleva puhelinpalvelu on aloittanut uusilla numeroilla. Löydät uudet yhteystiedot täältä.
Siirtyivätkö tietoni automaattisesti?
Kyllä, asiakkaiden tiedot ovat siirtyneet automaattisesti eteenpäin järjestelmästä toiseen.
Vaihtuuko oma virkailijani?
Oma virkailijasi ei välttämättä vaihdu. Nykyinen Pohjanmaan TE-toimisto jakautui neljään uuteen työllisyysalueeseen: Pohjanmaan työllisyysalue, Keski-Pohjanmaan työllisyysalue, Pietarsaaren työllisyysalue sekä Suupohjan työllisyysalue.
Jos oma virkailijasi siirtyi töihin Pohjanmaan työllisyysalueelle, niin silloin olemme pyrkineet pitämään oman virkailijan samana.
Missä asioin vuonna 2025?
Nopeimmin voit asioida sähköisesti Työmarkkinatorilla, jonne voit kirjautua sisään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointi-verkkopalvelussa voit ilmoittautua työnhakijaksi, seurata työnhakusi tilannetta, sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta, ilmoittaa työnhakusi muutoksista, hakeutua työvoimakoulutuksiin ja hakea starttirahaa.
Paikan päällä voit asioida Vaasassa virastotalolla työllisyyspalveluiden päätoimipisteessä (Wolffintie 35) tai Närpiön palvelupisteessä (Närpiöntie 4).
Kaskisissa, Korsnäsissä, Maalahdessa, Mustasaaressa, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä on mahdollisuus asioida sinulle annettavalla ajanvarauksella tai esimerkiksi toimittaessa lomakkeita työllisyyspalveluille. Palvelupisteet sijoittuvat kuntien omiin tiloihin, kuten kunnantaloille.
Voit myös soittaa työllisyyspalveluihin. Uudet palvelunumerot henkilö- ja yritysasiakkaille toimivat 1.1.2025 alkaen. Henkilöasiakkaiden uusi palvelunumero on 06 325 4400, yritysasiakkaat voivat soittaa numeroon 06 325 4500.
Mikä on Työmarkkinatori?
Työmarkkinatori on valtakunnallinen verkkopalvelu, joka tarjoaa ohjeita ja kanavan työllisyysviranomaisen kanssa asiointiin. Työmarkkinatorilta löydät avoimet työpaikat ja kattavasti tietoa työelämästä.
Onko tullut uusia velvoitteita työttömyysturvan saamiseksi? Pysyvätkö samat työnhakuvelvoitteet?
Laissa säädetyt velvoitteet päivittyvät kyllä ajoittain, mutta muutokset velvoitteissa eivät liity työllisyyspalveluiden uudistukseen, vaan valtioneuvoston eli hallituksen laatimaan hallitusohjelmaan. Työllisyyspalveluiden uudistuksen takia uusia velvoitteita ei siis ole tullut.
Omaan työttömyysturvaasi liittyen voit kysyä lisätietoa työttömyysturvasi maksajalta, joka on Kela tai työttömyyskassa, jonka jäsen olet.
Samat työnhakuvelvoitteet pysyvät voimassa.
Miten uudet työllisyyspalvelut eroavat entisestä mallista?
Uusi työllisyyspalvelu ei juurikaan eroa aiemmasta TE-palveluiden mallista. Laki säätelee toimintaa edelleen ja työllisyyspalveluissa tuotetaan jatkossakin kaikki lakisääteiset palvelut. Uudistus antaa kuitenkin paremmat edellytykset kuntien muiden toimintojen rinnalle tuomiseen.
Vuonna 2025 kunnille siirtyi myös vastuu TE-toimiston kotoutuja-asiakkaiden kotoutumisen edistämisestä. Muutos vahvistaa maahanmuuttaneiden työllisyyttä ja selkeyttää toimijoiden vastuita.
Aukeaako uusia työpaikkoja?
Entisen TE-toimiston henkilöstö siirtyi nykyisine tehtävänkuvineen ja nimikkeineen töihin työllisyyspalveluihin. Vuonna 2025 käytävissä yhteistoimintaneuvotteluissa selviää, jos uusia tehtäviä ja rekrytointeja työllisyyspalveluihin tarvitaan.
Miten työllisyyspalvelut rahoitetaan?
Pohjanmaan työllisyyspalveluita rahoitetaan kunnille myönnetyillä valtionosuuksilla, eli valtion kunnille maksamalla rahoituksella. Pohjanmaan työllisyyden yhteistoiminta-alueeseen kuuluvat kunnat rahoittavat toimintaa kukin omalla osuudellaan. Mukana olevia kuntia ovat Vaasan lisäksi Uusikaarlepyy, Vöyri, Mustasaari, Laihia, Maalahti, Närpiö, Korsnäs ja Kaskinen.