Studie- och läsårsinformation
Här hittar du den information som gäller studierna och det aktuella läsåret, t.ex. periodindelning och scheman, studiebricka, bedömning osv.
Periodindelning
Periodindelning läsåret 24-25
Period 1: 26.8-4.10.2024
Period 2: 7.10-22.11.2024
Period 3: 25.11.2024-.24.1.2025
Period 4: 27.1-14.3.2025
Period 5: 17.3-2.5.2025
Inför varje ny period under läsåret anmäler du dig till de studieavsnitt som du ska avlägga. Anmälan gör du via Moodle, se närmare information på webbsidan under Hur distansstudier fungerar. Vilka studieavsnitt som erbjuds och när de går kan du se i studiebrickan här nedanför.
LÄSÅRET 2024-2025
Studiebricka
Här i studiebrickan kan du se när olika studieavsnitt i läroämnen erbjuds.
Notera att:
- Lång matematik inleds vartannat år. Det gemensamma studieavsnittet för både lång och kort matematik, dvs. Ma1 går varje år.
- Finska medellång, inleds vartannat år.
- I realämnen erbjuds obligatoriska studieavsnitt varje år, medan valfria studieavsnitt alternerar.
SCHEMAN PERIODERN 1-5
Så här planerar jag mina studier
Obs! Det här är ett långt avsnitt, men det rekommenderas att du läser noggrant igenom hela texten.
För gymnasiets avgångsbetyg krävs minst 88 studiepoäng.
- Gymnasiets lärokurs ska inbegripa nationella valfria studier till en omfattning av minst 20 studiepoäng. Till gymnasiets lärokurs räknas utöver obligatoriska och nationella valfria studier endast sådana studier som den studerande avlagt med godkänt resultat.
- Livsåskådningskunskap erbjuds i samarbete med Vi7-gymnasierna. Livsåskådning läser de som inte tillhör den evangelisk-lutherska kyrkan. Om du behöver gå livsåskådning ska du kontakta studiehandledaren.
För avgångsbetyget ska alla obligatoriska studieavsnitt avläggas. Studerande väljer mellan A- och B lärokurs i finska och matematik.
Som studerande på Aftis kan man ha olika studeranderoller:
- Heltidsstuderande siktar på avgångsbetyg och studentexamensbetyg. En heltidsstuderande är inte inskriven vid någon annan skola.
- Ämnesstuderande läser enskilda kurser i olika ämnen och siktar på att avlägga något enskilt studentexamensprov eller kompletterar/höjer sitt avgångsbetyg. Studerande betalar en kursavgift (35€/studiepoäng). En ämnesstuderande kan vara inskriven i ett annat gymnasium.
- Dubbelexamensstuderande är ämnesstuderande vid Aftis. Aftis samarbetar med YA, Vamia, FKF och Careera i Borgå gällande dubbelexamen. Studerande erbjuds gymnasieundervisning på olika sätt vid de olika skolorna, se närmare under dubbelexamen. Utöver det som dubbelexamensstuderande erbjuds av hemskolan kan de avlägga studier i ämnen från Aftis-studiebrickan enligt överenskommelse med den egna skolan.
- Privatelever är utomstående personer som tenterar kurser i modersmål, finska, engelska eller matematik i annan period än när kursen finns på kursbrickan. Avgiften är 190 €/kurs och som privatelev har man en period på sig att slutföra kursen, om inte annat överenskommes med läraren.
På Aftis förutsätter vi att studerande deltar aktivt i studierna genom att ta vara på distansundervisningen och genomför de övningar och uppgifter som läraren ger. Vi förutsätter att studerande avlägger minst 1 studieavsnitt/period.
För att lyckas behöver du planera dina studier. Studiehandledaren hjälper dig med planeringen och i planeringsarbetet är studiebrickan en viktig del av ditt verktyg.
Nedan ser du studiebrickan.
Heltidsstuderande följer enligt:
ÅK 1 följer de studier som finns i de gröna fälten
Åk 2 följer de gula fälten och
Åk 3 förljer de blåa.
Ämnesstuderande kan plocka på sig studieavsnitt från brickan enligt behov.
Distansprov, omtagning och höjning
Tentamen ordnas som en distanstent, hemma vid egen dator. För att du ska ha rätt att tenta ett studieavsnitt ska alla inlämningsuppgifter som hör till studieavsnittet vara inlämnade i tid. Kontrollera i Moodlerummet tidtabellen för deadline. I början av kusen ger läraren förslag på tre tidpunkter när distanstenten kan skrivas. Man förbereder sig inför en distanstent precis som inför ett vanligt kursprov och distanstenten kan bestå av t.ex. tillämpade frågor, essäuppgifter eller muntliga uppgifter
Har man inte möjlighet att delta i tentamenstillfället (pga. vägande skäl) bör man i god tid före tentamensdagen diskutera med läraren för att ha rätt att tentera kursen vid något av de därpå följande tillfällena. Uteblir man från tentamenstillfället utan giltig orsak har man förbrukat sin tentamensrätt.
Alla frågor som rör kurstenten besvaras av respektive ämneslärare. Vid behov kan man både ta om och försöka höja distanstenter. I sådana fall måste man kontakta ämnesläraren.
Omtagning: Om du blir underkänd i en kurs kan du skriva om kursprovet. Kontakta ämnesläraren och kom överens om omtagning. Underkänd kurs får man försöka höja två gånger.
Höjning: Höjningstillfällena är reserverade för höjning av godkända vitsord. Höjningstillfälle ordnas en gång per termin. Detta tillfälle bör alltid föregås av en diskussion med ämnesläraren. En godkänd kurs får höjas en gång. Anmäl dig i Wilma senast kl. 16.00 måndagen före tenttillfället. Höjningsprov skrivs i huvudsak på plats i skolan.
Bedömning
För varje studieavsnitt får du ett vitsord. Vitsordet bestäms av såväl kursprov som övriga studieprestationer. Slutvitsordet i ett ämne räknas ut som ett medeltal av studieavsnittets vitsord. Vid bedömning med siffror används skalan 4-10. De obligatoriska studierna och nationella valfria studier bedöms med siffror. Övriga studier kan bedömas med siffror eller med en anteckning om slutförd och avlagd kurs (A) eller underkänd kurs (U).
Inom ett ämnes lärokurs kan en studerande ha underkända studier enligt följande:
Obligatoriska och nationella valfria av vilka underkända prestationer
studier som den studerande avlagt: kan utgöra högst:
2-5 studiepoäng 0 studiepoäng
6-11 studiepoäng 2 studiepoäng
12-17 studiepoäng 4 studiepoäng
18 studiepoäng eller mer 6 studiepoäng
Fusk
Med fusk avses att studerande använder otillåtna metoder eller hjälpmedel för att avklara prov eller prestationsuppgifter. Exempel på fusk är kopiering av andras uppgifter eller projektarbeten.
Plagiat är då studerande presenterar material framställt av någon annan som sitt eget. Att hjälpa en annan studerande i ett prov eller att tilldela en annan studerande en inlämningsuppgift, eller att göra uppgiften till en annan anses också vara fusk.
Om du som studerande gör dig skyldig till fusk får du inget vitsord i kursen och du bör gå om kursen. Fusk leder alltid till diskussion med rektor.
Riktlinjer vid användningen av AI i undervisningen
ChatGPT och andra liknande AI-baserade textredigerare eller textgeneratorer, s.k. stora språkmodeller (Large Language Models, LLMs), är interaktiva AI-applikationer som genererar text utifrån frågor, uppmaningar eller nyckelord som användaren skriver in.
Språkmodeller är verktyg som gymnasiestuderande kommer att använda i studier och i fortsatta arbetslivet. Därför är det viktigt att lära sig att använda dem. Användningen utgår från följande riktlinjer:
- Gymnasiestuderande får använda AI (språkmodeller) om inte läraren uttryckligen begränsat användningen.
- Gymnasiestuderande ansvarar alltid för innehållet i sina (inlämnade) texter. Den stora utmaningen med språkmodeller som finns tillgängliga idag är att de kan skriva texter som låter mycket bra, men faktafel eller motsägelser kan förekomma, dvs. användningen kräver alltid att texten noggrant granskas av skribenten. En text som skapats med en språkmodell får inte presenteras som om den skulle vara skriven av eleven/ gymnasiestuderanden själv.
- Om gymnasiestuderanden har använt AI i en uppgift ska hen redogöra för hur AI använts. Språkmodeller kan användas för att editera befintlig text eller för att söka efter idéer för en text man sedan skriver själv. Texten ska innehålla korrekta referenser. AI/språkmodellen är ingen referens.
Det är varje lärares ansvar att:
- diskutera vikten av att använda AI/språkmodeller på ett etiskt sätt. Gymnasiestuderanden behöver handledas i principerna för och nackdelarna med att använda AI/språkmodeller.
- se till att det är tydligt vad som gäller i fråga om användning av AI/språkmodeller i varje specifik uppgift.
- planera uppgifter i vilka elever/gymnasiestuderande inte kan fuska genom att använda AI/ språkmodeller.
Fusk med hjälp av AI
Om en text som skapats av AI/en språkmodell presenteras som om den skulle vara skriven av gymnasiestuderanden själv är det fusk på motsvarande sätt som plagiering ( se ovan i avsnittet om fusk).