Förbigå menyn
Opiskelija tietokoneella

Specialpedagogisk screening och uppföljning

Specialpedagogisk screening och uppföljning för de svenskspråkiga skolorna.

Målen med att screena eleverna enligt programmet är följande:

  • Att i tidigt skede fånga upp elever som har behov av stöd för inlärning och utveckling.
  • Att följa upp och säkerställa att elevens stödnivå är rätt.
  • Att följa upp och utforma handlingsprogram för elevens fortsatta inlärning ( plan för lärande och IP )
  • Att tillhandahålla basuppgifter angående inlärning och utveckling för eventuella fortsatta skolpsykologiska testningar
  • Att tjäna som grund för diskussioner kring inlärning och utveckling i samband med utvecklingssamtal. Testningen tjänar som bas för att påvisa att eventuellt ytterligare stödåtgärder behöver vidtas och eller att eleven gjort framsteg.

Användning

  • Att man använder resultaten man får i screeningarna på ett så mångsidigt sätt som möjligt är viktigt. De kan tjäna som underlag för:
  • Att planera undervisningen för en hel grupp eller för intensiv träning enligt behov (flexibel gruppering )
  • Att fånga upp elever som behöver få utmaningar i sin undervisning för att inte tappa motivationen
  • Samarbete mellan de lärare som undervisar i gruppen med tanke på vad man behöver beakta och vad man behöver kunna bemöta.
  • FÅR ABSOLUT INTE användas som underlag för bedömning eftersom de utgår från normerat data och inte från läroplanens mål.
  • Screeningresultaten får gärna noteras i pedagogiska bedömningar och pedagogiska utredningar. De ger en bra förstahandsuppfattning kring nivån på läsning, skrivning och matematik.

Information om resultaten ges på följande sätt:

  • Till elever och vårdnadshavare i samband med utvecklingssamtal. Då behöver man samtidigt förklara hur screeningen går till, hur man tolkar resultaten och planerar för fortsatt inlärning.
  • Resultaten ges inte som fristående staninevärden till vårdnadshavare, eftersom siffrorna lätt kan tolkas fel.
  • Till undervisande lärare för vidare planering och bedömning av fortsatta stödåtgärder, behov av differentiering på olika sätt (material, tempo, djup, omfattning) OBS! att resultaten med fördel också kan användas för differentiering uppåt. D.v.s. för att kolla om det finns elever som behöver utmaningar.
  • Till mottagande lärare vid stadieövergångar
  • Till skolpsykologen för att tjäna som grund för fortsatt testning.

Screening- Årsplanering

Förskolan

Att screena redan i förskolan är viktigt för läsårsplaneringen. Att ha tillräckliga kunskaper om elevernas behov av specialundervisning, differentierat material och andra behov är en förutsättning för en smidig skolstart.

  • Fonologisk medvetenhet för de elever som inte läser
  • Läskollen
  • Lukimat förskolan – vinter eller vår

Åk 1

  • Läskollen ( för nya elever och för elever med svaga resultat )
  • Fonolek
  • Lukimat åk 1
  • Läsning av ord före sportlovet
  • H4 och oförberedd text för att kolla läsflyt / alternativt ILS
  • Stavningstest ILS skriva ord

Åk 2

  • Lukimat 2/ september
  • DLS 2 rättstavning  i november eller ILS utan staninevärde
  • H4 / alternativt ILS före sportlovet
  • DLS 2 läsförståelse eller Frida och djuren mars

Åk 3

  • Bokstavs- och ordkedjor / september
  • DLS ordförståelse / hösten
  • DLS 3 rättstavning / före sportlovet
  • DLS 3 / läsförståelse / Före sportlovet
  • Matematiken följs upp i samarbete mellan klasslärare och speciallärare med hjälp av de diagnoser/ prov som finns i lärarhandledningen

Åk 4

  • DLS 4-6 rättstavning 1 / oktober
  • Tabelltest / hösten
  • Läskedjor / mars
  • Matematiken följs upp i samarbete via diagnoser som i åk 3
  • R-mat som uppföljning  i september vid behov

Åk 5

  • KSS diktamen / oktober
  • DLS läsförståelse åk 5 / oktober
  • DLS 4-6 ordförståelse / mars
  • Uppföljning av elever med svaga resultat i läskedjor enligt standardisering/ årskurs
  • Matematiken följs upp via diagnoser/ prov i lärarhandledningen igen

Åk 6

  • DLS 4-6 rättstavning 2 / oktober
  • Uppföljning av elever med svaga resultat i läskedjor enligt standardisering/ årskurs
  • Matematiken via diagnoser/ prov i lärarhandledningen igen

Åk 7

  • LS diktamen 1 ( 50 ord )
  • DLS läshastighet ( dykaräventyr )
  • Ma-koll i samarbete med ämneslärarna i matematik

Åk 8

  • Uppföljning av enskilda elever enligt behov

Åk 9

  • LS diktamen 3
  • DLS läshastighet B

Övriga material för screening eller enskild testning

  • R-mat för nyanlända elever eller när man behöver kolla upp specifika ma-svårigheter i sin grupp. Kan också med fördel användas då man behöver få koll på elever som räknar årskurslöst eller annars behöver mera utmaningar.
  • Traggelprovet ( ma-test / Opperi ) Finns om du Googlar
  • Se vad jag kan / kartläggning av matematikkunskaper för grundskolan
  • Vilken bild är rätt?
  • FS lilla Duvan
  • ILS ( Läst rikssvenska versionen )
  • Läst
  • Övriga delar i DLS t.ex Isbjörnens rike för att testa läshastighet
  • Skolkompassen/ Vardagskompassen