Förbigå menyn
Unga sitter

Verksamhetsmodell vid förebyggande av frånvaro, systematisk uppföljning av frånvaro och ingripande vid frånvaro

Uppföljning och ingripande i skolfrånvaro

Enligt lagen om grundläggande utbildning ska eleven delta i den grundläggande utbildningen, om han eller hon inte av särskilda skäl har beviljats befrielse (26 § i lagen om grundläggande utbildning). Genom att skapa en trygg och trivsam skolmiljö förebygger man skolfrånvaro. Frånvaromodellen stöder elevens anknytning till skolan. Skolan främjar elevernas känsla av delaktighet, trygghet och tillhörighet. Emotionella färdigheter och interaktionsfärdigheter övas i skolorna.

Vårdnadshavaren är skyldig att meddela skolan om elevens frånvaro så snart som möjligt på morgonen den första frånvarodagen. Frånvaro registreras i Wilma. Vårdnadshavaren ska informera klassläraren eller läraren om orsaken till frånvaron.

Klassläraren, ämnesläraren eller klassföreståndaren som ansvarar för undervisningsgruppen följer regelbundet upp elevernas frånvaro och fäster uppmärksamhet vid eventuella mönster i frånvaron: återkommande frånvaro, t.ex. frånvaro. på samma veckodag, från samma ämne, från samma lärares lektioner. Om eleven har mycket skolfrånvaro ingriper man direkt och sätter in åtgärder som stöder elevens skolgång.

Vårdnadshavarna är skyldiga att övervaka att barnets läroplikt fullgörs (45 § i lagen om allmän läroplikt).

När ingriper vi?

  1. Förebyggande verksamhet & Ta upp oron

  2. 30 h frånvaro åk 1-6/ 40 h frånvaro åk 7-9

  3. 60 h frånvaro åk 1-6/ 80h frånvaro åk 7-9

  4. 90h frånvaro åk 1-6/ 110 h frånvaro åk 7-9

  5. 120h frånvaro åk 1-6/ 140h frånvaro åk 7-9

Förebyggande verksamhet

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare och den gemensamma elevhälsan

  • fungerande samarbete mellan hem och skola
  • eleven engageras i skolgången och skolgemenskapen med hjälp av den gemensamma elevhälsans verksamhet
  • vårdnadshavarna och eleverna informeras om uppföljningen av frånvaron och om frånvaromodellen
  • ökad medvetenhet om skolfrånvaro som fenomen: närvarons betydelse för lärande och välbefinnande och frånvarons betydelse som riskfaktor
  • elevernas närvaro följs upp systematiskt och kontinuerligt
  • under lärandesamtal med eleven och vårdnadshavaren tas frånvaron upp

Ta upp oron / Oroväckande diskussioner/ Tidigt ingripande

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare

  • diskuterar orsakerna till frånvaron med eleven.
  • kontaktar vid behov vårdnadshavarna och tar reda på om det finns ett eventuellt behov av stöd.
  • skolan och hemmet samarbetar för att stödja elevens anknytning till skolan och en smidig skolgång.
  • ingriper genast vid oroväckande frånvaro
  • åtgärdar den höga frånvaron oavsett orsak
  • konsulterar elevälsan med låg tröskel

Vid oroväckande diskussioner använder klassläraren/klassföreståndaren sitt omdöme på ett sätt som är lämpligt med tanke på situationen.

30 h frånvaro åk 1-6/ 40 h frånvaro åk 7-9

Frånvaromodellen

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare

1. Lovlig frånvaro:

  • diskuterar med eleven och kontaktar vid behov vårdnadshavarna. Frånvarons inverkan på studierna och eventuella behov av extra stöd utreds.
  • gör en anteckning i Wilma “Frånvarosamtal 30/40 h” och fyller i blanketten “Tidigt ingripande” om frånvaron orsakar andra åtgärder utöver samtalet.

2. Oroväckande frånvaro:

  • kartlägger med eleven om orsakerna till frånvaron (https://www.koulukunnossa.fi/se/) och kontaktar vårdnadshavarna.
  • antecknar de åtgärder som vidtagits i formuläret “Tidigt ingripande”. Klassläraren/klassföreståndaren kommer överens om uppföljning med eleven och vårdnadshavarna.
  • kontaktar vid behov elevhälsan

Wilma skickar automatiskt ut ett meddelande till klassläraren/ klassföreståndaren och vårdnadshavaren när elevens frånvarogräns på 30/40 timmar har uppnåtts.

60 h frånvaro åk 1-6/ 80h frånvaro åk 7-9

Frånvaromodellen

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare

1. Lovlig frånvaro:

  • diskuterar situationen med eleven för att få en helhetsbild av situationen och kontaktar vid behov vårdnadshavarna. Frånvarons inverkan på studierna och ett eventuellt behov av extra stöd utreds.
  • gör en Wilma-anteckning “Frånvarosamtal 60/ 80 h” och fyller i blanketten “Tidigt ingripande”.

2. Olovlig frånvaro:

  • diskuterar situationen med eleven för att få en helhetsbild och är i kontakt med vårdnadshavarna. Frånvarons inverkan på studierna och ett eventuellt behov av extra stöd utreds.
  • gör en anteckning i Wilma “Samtal om frånvaro 60/80 h” och fyller i de åtgärder som gjorts på blanketten “Tidigt ingripande”.
  • anmäler antalet frånvarotimmar till rektor.
  • sammankallar till ett sektorsövergripande expertgruppsmöte med vårdnadshavarens samtycke.
    • vid behov kan aktörer utanför skolan bjudas in till det sektorsövergripande expertgruppsmötet
      den sektorsövergripande expertgruppen kommer överens om stödåtgärder och uppföljning tillsammans med eleven och vårdnadshavarna.
    • de överenskomna åtgärderna, ansvarspersoner och uppföljningsmöte antecknas i den elevvårdsjournalen.
    • om frånvaron beror på hälsoskäl konsulteras skolhälsovårdaren. Vid behov kallar hälsovårdaren och/eller skolläkaren till ett sektorsövergripanden expertgruppsmöte för att bedöma elevens helhetssituation.
    • Personalen inom elevvårdstjänstenrna fortsätter att kartlägga orsakerna till frånvaron och med beaktande av helehetssituationen samt vid behov bistår familjen för att stödja elevens skolgång.
  • överväger att kontakta/anmäla frånvaro i enlighet med socialvårdslagen.
  • rådgör med och konsulterar vid behov med parter utanför skolan.

Wilma skickar automatiskt ut ett meddelande till klassläraren/ klassföreståndaren och vårdnadshavaren när elevens frånvarogräns på 60/ 80 timmar har nåtts.

90h frånvaro åk 1-6/ 110 h frånvaro åk 7-9

Frånvaromodellen

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare

  • fortsätter att arbeta med eleven, familjen och övriga parter för att stödja skolgången.
  • den sektorsövergripande expertgruppen fortsätter uppföljningen enligt överenskommen plan och klassläraren/klassföreståndaren fyller i elevvårdsjournalen.
  • antecknar de överenskomna åtgärderna på blanketten “Tidigt ingripande”.
  • gör en anteckning i Wilma om “Frånvarosamtal 90/ 110h” och meddelar rektor.
  • överväger att kontakta/anmäla frånvaro i enlighet med socialvårdslagen.
  • rådgör vid behov med parter utanför skolan.

Wilma skickar automatiskt ut ett meddelande till klassläraren/ klassföreståndaren och vårdnadshavaren när elevens frånvarogräns på 90/ 110 timmar har nåtts.

120h frånvaro åk 1-6/ 140h frånvaro åk 7-9

Ansvarsperson: klasslärare/klassföreståndare/rektor/ skoldirektör

Klassläraren/klassföreståndare:

  • fortsätter att arbeta med eleven, familjen och övriga parter / övriga aktörer för att stödja skolgången.
  • den sektorsvöregripande expertgruppen fortsätter uppföljningen enligt överenskommen plan och fyller i elevvårdsjournalen.
  • anmäler antalet frånvarotimmar till rektor.
  • antecknar i Wilma, “Frånvarosamtal 120/140h”.
  • antecknar de överenskomna åtgärderna på blanketten “Tidigt ingripande”.

Rektor:  

  • sammankallar ett möte på skolan senast i detta skede.
  • meddelar vid behov skoldirektören och kallar till ett eventuellt möte vid behov, samt anger vilka personer som kommer att bjudas in till mötet.
  • överväger att kontakta/anmäla barnskyddet i enlighet med socialvårdslagen.

Skoldirektören: 

  • skickar vid behov en skriftlig anmälan om försummelse av läroplikten till vårdnadshavaren och en kallelse till ett möte om rektorn/skolan begär det.
  • sänder i sådant fall inbjudan även till de samarbetspartner som skolan har meddelat om.

Wilma skickar automatiskt ut ett meddelande till klassläraren/klassföreståndaren, vårdnadshavaren och skoldirektören när elevens frånvarogräns på 120/140 timmar har nåtts.

Om frånvaron fortsätter samarbetar skolan och förvaltningen för den grundläggande utbildningen från fall till fall.

Elevens återgång till skolan stöds systematiskt.

Uppdaterad 08/2024

Checklista för handlingsplan vid skolfrånvaro

Checklista för handlingsplan vid skolfrånvaro för klasslärare och klassföreståndare 

Ta upp oron

Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro  

Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro  

30/40 timmar frånvaro 

Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro  

Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro  

Jag har utrett hur skolfrånvaron har inverkat på elevens studier och behovet 
av tilläggstöd   

Jag har antecknat i Wilma ”Diskussion 30/40h”  

Jag har kartlagt orsakerna till skolfrånvaron till exempel med Må bra-handen  

Jag har bett om konsultation av elevvårdspersonalen  □ 

60/80 timmar frånvaro 

Jag har diskuterat med eleven om elevens frånvaro  

Jag har diskuterat med elevens vårdnadshavare om elevens frånvaro  

Jag har utrett hur skolfrånvaron har inverkat på elevens studier och behovet 
av tilläggstöd   

Jag har antecknat i Wilma ”Diskussion 60/80h”  

Jag har sammankallat en mångprofessionell expertgrupp 
(med vårdnadshavarens tillstånd)  

Jag har bett om konsultation av skolhälsovårdaren då det gäller oro om elevens hälsa  

Jag har antecknat de stödåtgärder vi kommit överens om i elevvårdsjournalen  

Jag har gjort en pedagogisk bedömning om eleven är i allmänt stöd  

Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med 
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen  

90/110 timmar frånvaro 

Den mångprofessionella expertgruppen har fortsatt enligt den uppgjorda planen   

Jag har antecknat åtgärder, arbetsfördelning och uppföljning i elevvårdsjournalen  

Jag har antecknat i Wilma ”Diskussion 90/110h”  

Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med 
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen  

120/140 timmar frånvaro  

Jag har meddelat rektorn om elevens skolfrånvaro  

Den mångprofessionella expertgruppen har fortsatt enligt överenskommelse   

Jag har antecknat åtgärder, arbetsfördelning och uppföljning i elevvårdsjournalen  

Jag har övervägt att göra en kontaktbegäran/barnskyddsanmälan i enighet med 
socialvårdslagen i samarbete med elevvårdspersonalen  

 

Samarbete med vårdnadshavare

Tips för samarbete med vårdnadshavare gällande skolfrånvaro: Att stödja skolgången pdf 153KB