Förbigå menyn
Tillbaka till museernas förstasida Tillbaka till museernas förstasida

18.5.–27.10.2024

Tikanojas konsthem

12 € / 7 € / 0 €

Österländsk andlighet

Österländsk andlighet 18.5 -27.10.2024

På Tikanojas konsthem öppnar i maj en utställning som framställer den “österländska andlighetens” inverkan i finländsk konst. I utställningen visas kulturhistoriska föremål och runt 100 konstverk från slutet av 1800-talet fram tills idag. Utställningen har kurerats av konst- och religionsforskaren Nina Kokkinen. 

Länge har idéer om den djupa, andliga visdomen i öst fascinerat de som bott i väst. Utställningen kartlägger dessa idéers historia och ponerar hur fenomen som yogan, den orientaliska dansen och Österns vise män har attraherat konstnärer ända sedan slutet av 1800-talet – och hur fascinationen av den österländska andligheten kan ses i deras konst. I utställningen visas bland annat Akseli Gallen-Kallelas konstverk upp tillsammans med de föremål som han samlade under sina resor. En mängd exotiska föremål fördes till Europa under kolonialismens skuggor, och dessa kom ofta att bli en del av museala samlingar och inredning i ateljéer i väst. Inom ramen för utställningen lyfts problematiken med fascinationen av den österländska andligheten fram – men även konstnärernas genuina vilja att förstå och lära sig av andra kulturer. I utställningen ses även en rejäl dukning av den vasabördiga Ilona Harimas verk, som tidigare lämnats i skymundan i den finländska konsthistoriens kanon. 

Under den senaste tiden har den österländska andligheten delvis blandats in i populärkultur, och delvis in i den färggranna nyandliga miljön. Den hjälper människan med hennes längtan efter estetik, eskapism och önskan att granska livet ur ett andligt perspektiv. I utställningen visas även verk av samtidskonstnärer som har funnit inspiration i österländska traditioner och filosofier, såsom Outi HeiskanenJ. O Mallander och Silja Rantanen. Dessa erbjuder även synvinklar till bland annat själslig tillväxt och sinnets frigörelse. 

Konstnärerna i utställningen är: Pekka Airaksinen, Eva Bremer, Carolus Enckell, Akseli Gallen-Kallela, Meri Genetz, Ilona Harima, Outi Heiskanen, Ester Helenius, Rudolf Koivu, Inari Krohn, J. O. Mallander, Eemu Myntti, Ahti Lavonen, Anitra Lucander, Leena Luostarinen, Silja Rantanen, Juho Rissanen, Venny Soldan-Brofeldt, Per Stenius, Carl-Erik Ström, Lyyli Visanti, Hannu Väisänen och Jan Kenneth Weckman.

Utställningen är producerad av Vasa museer och innehåller lån från både konstmuseer och sällan skådade privatsamlingar. Vasa museer har inför utställningen även plockat fram fyra kvinnliga konstnärers verk: Eva Bremer, Meri GenetzIlona Harima och Lyyli Visanni, tagna både ur allmänna och privata samlingar. 

Nina Kokkinen håller en kuratorsrunda på söndagen 16.6 2024 kl.13 på finska och kl.14 på engelska. 

 

Staty, Guhyasamāja. Foto: Mannerheim-museet / Liisa Oikari.
Staty, Guhyasamāja. Foto: Mannerheim-museet / Liisa Oikari.

Toppbild: Detalj av Eva Bremer, Morgongymnastik, odaterad. Foto: Noora Lehtovuori.

Konstnären J.O.Mallander sätter ut tegelstenar för installationen Mot det rena landet i Lappeenranta 1983.
Lappeenranta 1983. Foto: Kimmo Sarje.

 

 

 

 

 

 

Det tillfälliga konstverket Mot det rena landet (2024) av J.O. Mallander visas på innergården vid Tikanojas konsthem,  14.6.2024-23.8.2024.

Som en del av utställningen Österländsk andlighet i Tikanojas konsthem 18.527.10 2024 skapar konstnär J O Mallander på museets innergård sin tillfälliga tegelinstallation Mot det rena landet som blivit en klassiker. Den platsspecifika installationen som pågått i över 40 år förverkligas nu antagligen för sista gången i Vasa.

Som en pionjär inom koncept- och miljökonst har J.O. Mallander (f.1944) under sin karriär byggt ett 60-tal olika tegelinstallationer. Den första versionen av verket Mot det rena landet byggdes 1983 i parkområdet i Tamminiemi, och verket nådde nya höjder då det 1988 lät byggas framför Finlandiahuset.

Den länge verksamma konstnären, som är insatt i den österländska filosofin, är sedan länge buddhist. Termen det rena landet innebär ett upplyst sinnestillstånd. På Tikanojas konsthems innegård bär verket formen av en mandala och en tillhörande Buddha som symboliserar betraktarens blick.  Cirkeln symboliserar också en avslutande punkt. I konstnärens ord: “Cirkeln slutes med detta anförande”.

Verkets tegelstenar är tänkta att skänkas till allmänheten enligt generositetsprincipen. Så fortsätter de sin materiella krets efter att det tillfälliga verket tas ner. Detta tillvägagångssätt stödjer även hållbar utveckling.

Förverkligandet av konstverket har fått stöd av Museiverket, STARK Vasa & Bröderna Gröndahls Stiftelse.