Förbigå menyn
Tillbaka till museernas första sida Tillbaka till museernas första sida

17.5-19.10.2025

Österbottens museum

12 € / 7 € / 0 €

Inkeri Julkunen och andra naivister

”En naivist är jag och det lär jag förbli”

Naivismen som konstnärlig inriktning har inte tidigare lyfts på Vasa museer. Genom den vasabördiga konstnären Inkeri Julkunens (1935–2017) produktion belyses denna konstnärliga genre. Julkunen började som självlärd måla på 1970-talet och tog till sig an naivismen eftersom hon ansåg den passa henne bäst. Hon var en av Finlands tidiga naivister. Utställningen presenterar konstnärens produktion från 1970- till 1990-tal och omfattar framför allt målningar i olja och akryl samt ett mindre antal skulpturer.

Då Julkunen ofta skildrade sin närmiljö har bekanta stadsvyer i Vasa och miljöer från Karperö bevarats i hennes verk. Med värme skildrade konstnären människor upptagna med sina vardagssysslor, uppsluppna i lek eller bara njutandes av fritiden en varm sommardag. De avbildade är verkliga personer; en vän, en granne eller en på gatan okänd förbipasserande. Också djur och rymden har en viktig plats i Julkunens produktion. I verken finns en konstnärlig frihet och motiven framställs inte sällan utan en humoristisk ton, vanligt förekommande i naivismen.

 

Inkeri Julkunen. Brändö, 1990. Foto: Noora Lehtovuori.

Ordet naivism kommer från franskans naïve och kan översättas till barnslig, ärlig och naturlig. Naivismen uppstod som en motreaktion till 1900-talets impressionismens estetik och det teoretiska. Naivismen är mångfasetterad och tar sig olika uttryck både i fråga om motiv, stil och teknik.  Generellt är naivismen berättande, färgglad och humoristisk. Likt Inkeri Julkunen är konstnärerna ofta självlärda, men inte alla. På 1970-talet började man i Finland visa mer uppskattning för naivismen.

För att visa på naivismens bredd kommer möjligtvis ett fåtal verk av andra samtida naivister att lyftas i utställningen. Utställningen produceras av Vasa museer och den kurateras av amanuens Janna Sirén.

 

 

 

Inkeri Julkunen. Klutus Pöffinsi, 1997. Foto: Noora Lehtovuori.