Mobilguider, webguider och uppgifter som hör till utställingar
Österbottens museum
Utskrivbara material för gruppledare eller självständiga besökare
Vi erbjuder färdigt utskrivbart material för dig som är på väg till muséet med din grupp eller med barn eller bara vill veta mer.
3D-modeller och AR-användningar
Kolla in AR-spelen och de interaktiva planritningarna för Österbottens museum här
Museets uppgiftspaket
Uppgifter som hör till Nordanvindsskogen -utställnings hittar här
och här.
Uppgifter som hör till Terranova – naturvetenskaplig utställnings hittar här och här.
I läroplanen för sjundeklassare ingår museibesök och dessa mobila aktiviteter är särskilt utformade för dem.
Uppgifter som hör till Vasa400-utställnings hittar Föremålsjakt och här
Du kan göra dem här “Vasa400″ och “Terranova”, frågorna till utställningen Vasa400 i pdf med rätt svar här i utskrivbart format och här Terranova mysterium pdf.
Museimmysterium
Österbottens museum är ett av de äldsta museerna i Finland. Österbottens Historiska Förening samlade in föremål och litterärt material från Österbotten för vetenskaplig forskning, vilket skulle möjliggöra en permanent museiutställning.
Utforska de tre intressanta utställningarna på Österbottens museum och hitta svar på museets mysterium! Frågorna lämpar sig särskilt för barn från högstadiet och uppåt. Rekommenderas att göras under ett besök (t.ex. via smartphone).
Du kan göra här “Vasa400” frågorna till utställningen Vasa400 i här med rätt svar här i utskrivbart format och här Terranova’s mysterium.
Webb – guidning (Runeberg, Vaasa400 -utställning)
Johan Ludvig Runeberg betraktas som Finlands nationalskald. Han gick i Wasa trivialskola 1815–1822.
Se mera: https://youtu.be/FIRi5jmpBpEh
Kuntsi museum för modern konst
Meta Isæus-Berlin – Filosofen
Utställningen har blivit en destination för Konsttestarna.
Redan stängt “Linjens dimensioner” -utställningen har blivit en destination för Konsttestarna (Konsttestarnas uppgifter finns på den finska sidan).
Tikanojas konsthem
Järnefelt
Uppgifter som hör till Järnefelt hittar
Här för skolor och här för familjer
En åktur med Frits, mobilt genom Vasa i 1900-talets början!
I den här mobilguiden får du följa med till platser som affärsmannen och konstsamlaren Frithjof Tikanoja hade en professionell eller personlig anknytning till. Det är Tikanojas chaufför, Yrjö Sorvari, som berättar om platserna och händelserna i Frithjof Tikanojas liv. Välkommen med på en tidsresa genom Frithjof Tikanojas Vasa!
Du kan ladda ner appen (Citynomadi/Nomadi) från en appbutik och den visar din position. Sedan kan du lyssna på Yrjö som berättar om olika platser och höra hur Vasa lät för hundra år sedan. Du behöver inte ha täckning när du rör dig.
Mobilguiden hittar du här.
Gamla Vasa museum
Gamla Vasa mobilruttguide – I Faldenders hushållsmamsells fotspår och på kuskens vagnar
Vasa är en betydande handelsplats redan på 1700-talet. Du kan gå den guldblommiga rutten och lyssna på platsen, och cykla den bruna rutten, du stannar vid stadens portar på de grå rutorna. Vasa stads museer har producerat en mobil rutt för att öka kunskapen om områdets historia och tillgänglighet.
Mobilguiden hittar du här
Ungdomarnas museiteam
Kom med!
Syftet med ungdomarnas museiteam är att utveckla museernas verksamhet samt introducera ungdomar i kulturen och ge dem en möjlighet att påverka evenemangsutbudet vid Vasas ungdomsservice och museer.
Kulturläroplan
Museibesök för sjundeklassare
Vasas museer ordnar regelbundet pedagogiska veckor vid aktuella utställningar och under många höstar har konsttestarna i åttonde klassen besökt oss, och deras material och innehåll erbjuds gärna också sjundeklassare.
Enligt Vasa stads läroplan hör det ett museibesök till sjunde klassen. Museilärmiljön passar bra också för andra åldrar, men ett besök ska möjliggöras för sjunde klassen i grundskolan för att eleverna under grundskoletiden ens en gång får göra ett museibesök.
Museerna har tänkt att från de delområden inom bildkonst, biologi, lokalhistoria och geografi som hör till läroplanen för sjunde klassen passar förståelse av organismernas anpassning och livsmiljöernas mångfald, naturvetenskapligt tänkande, funderingar kring observationer och tankar i ord, förklaring av mänsklig aktivitet, en hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser bra ihop med den naturvetenskapliga basutställningen Terranova.
På Terranova behandlas uppvärmningen av klimatet och klimatförändringen (istiden och de hotade vikarsälarna), hotet för utrotning bland insekter, resultat av naturskyddsarbete (havsörnarna), brytning av elektronikmaterial (mobil) och dränering av kärr samt djurens utbredning norrut, fåglarnas vårflytt, djurarters utbredning norrut genom människans påverkan.
Till läroplanen hör också delområdena: samspelet mellan människorna och naturen samt förståelse av en hållbar framtid, iakttagandet av konst, omgivning och annan visuell kultur, förståelse av förhållandena mellan orsak och verkan i historien samt ändring och kontinuitet, föränderliga landskap och livsmiljöer.
På Terranova visas Österbottens särdrag, såsom hur människan anländer till Österbotten, fynd som gjorts i Österbotten, landhöjningen som beror på istiden, till exempel De Geer-randmoräner, miniatyrmodell, traditionslandskap och traditionsformer.
För skolorna finns material som kan studeras i klassen, i ett auditorium eller/och på egna smarta enheter.
Terranovas uppgifter (på mobil och dator)
Videoklipp
Vad är skillnaden mellan klimat och väder?
Den här lilla Youtube-snutten kan ses med eleverna https://www.youtube.com/watch?v=Z492NKa1tqo (51 sekunder, bara finska) och vid sidan om den kan till exempel dagens väderleksutsändning ses (på Yle Arenan).
Här kan man bekanta sig med och få mera material om växthusfenomenet och följderna av klimatförändringen (bara finska) http://ilmasto.org/ilmari-materiaalit-saatavilla-kouluvierailut-tauolla.html
Videoklipp på Yle Arenan och Youtube kan också ses i Terranovas auditorium, om man ber om det på förhand.
Video
Genom begäran på förhand kan i Terranovas auditorium visas ett videoklipp på 6 minuter som producerats av Wildlife från Ari och Anu Häkkinens film ”Havet som försvann”, om landhöjningen (språk: finska, textning till svenska)
Hela filmen är 53 minuter och den kan ses fritt (bara på finska) på Yle Arenan; https://areena.yle.fi/1-3723808
För första klasserna museet i en kappsäck
Enligt Vasa stads läroplan borde museet komma i en kappsäck till varje förstaklassares klassrum. Kappsäckarna erbjuder lite sysselsättning för skoleleverna och innehåller alltid en beskrivning av hur kappsäckens innehåll ska användas.
Kappsäckarna är lätta att tillämpa för att passa olika åldersgrupper. Speciellt för första klassen rekommenderas kappsäckarna:
Kappsäcken Hedmans samling
Kappsäcken presenterar målningar från guldåldern samt läkaren och konstsamlaren Karl Hedman och hans hustru Elin Hedman, kring vilkas privata samling Österbottens museum har grundats. Genom att bekanta sig med kappsäcken kan man ta reda på priset för ett läkarbesök förr i tiden och fläta armband av ullgarn.
Bilder av verken i Hedmans kappsäck kan man bekanta sig med i digital from här
Kappsäcken Tikanojas konsthem
Kappsäcken för Tikanojas konsthem presenterar verk från Tikanojas konstsamling samt berättar om Tikanojas familj och deras hem, där Tikanojas konsthem nu finns. Vi kikar in i Fritjof Tikanojas butik och ser hurdana varor som såldes förr i butikerna. Där finns också en bildigenkänningsuppgift och ett minnesspel. här
Kappsäcken för modern konst
Kappsäcken för Kuntsis museum för modern konst ger en introduktion till nutidskonst genom bilder, uppgifter och berättelser. En del av materialet i kappsäcken för modern konst kan fås i digital version här, vilken kan projiceras på väggen till exempel i det egna klassrummet.
Med en liten ordlista för nutidskonst kan man bekanta sig här
Kappsäcken Hur man tittar på konst
Kappsäcken Hur man tittar på konst ger eleverna vägledning om hur man kan betrakta konst. Kappsäcken innehåller instruktioner och bilder av verk, med vilka man kan jämföra skillnader mellan originalverk och reproduktioner och hitta olika detaljer. Passar för undervisning i modersmål och bildkonst och har skapats speciellt med tanke på små betraktare. Den här kappsäcken är lätt och kan skickas till och med via den interna posten. Bilder av verken i anslutning till kappsäcken kan ses här