Förbigå menyn
Paikallisliikenne

Klimatgärningar i trafiken

Läs om stadens trafikrelaterade åtgärder som siktar på att stödja hållbara färdsätt.

Mer hållbar mobilitet

Vägtrafikens andel av Vasas totala koldioxidutsläpp var 2019 cirka 30 procent. Hållbar trafikplanering har en viktig roll när en klimatvänlig och trivsam stadsmiljö skapas. Staden genomför många slags åtgärder med fokus på trafikarrangemang, förbättring av kollektivtrafiken och främjande av gång- och cykeltrafiken.

Målet med åtgärderna är att minska koldioxidutsläppen, förbättra energieffektiviteten och främja en hållbar mobilitet som en del av målet Klimatneutrala Vasa 202X. Samtidigt eftersträvas en trygg, trivsam och sund livsmiljö för alla stadsbor.

Kollektivtrafik och bildelningsbilar

Nya kollektivtrafiken Lifti

Vasa stads och Korsholms kommuns gemensamma regionala kollektivtrafik, Lifti, inledde sin verksamhet sommaren 2022. Lifti har dubbelt fler turer och Finlands förmånligaste priser. Lifti går på biogas, så du minskar utsläppen från trafiken genom att välja bussen.

I och med nya Lifti har det ökade utbudet av turer även gett fler passagerare. År 2023 hade Lifti totalt otroliga 1,8 miljoner passagerare.  Jämfört med föregående år ökade antalet passagerare med 50 procent. Vasa stad har som mål att få ännu fler passagerare inom kollektivtrafiken.

Det har samlats in respons om Liftis verksamhet sedan det bildades. Utifrån responsen har Liftis trafik och verksamhet förbättrats.

Biogasbussar som en del av Vasa stads mål om klimatneutralitet

På Vasaregionens kollektivtrafik Liftis linjer kör 22 gasbussar, som drivs med biogas som produceras vid Stormossen. Enligt uppskattningar kan användningen av biogas minska koldioxidutsläppen med upptill 90 % jämfört med fossila bränslen, då hela bränslets livscykel beaktas. Resorna som körs med biogasbussar täcker över 75 % av alla resor i Vasa. Antalet resor med biogasbussar har ökat med 70 % jämfört med tiden före den nya kollektivtrafiken Lifti.

Målet om ett klimatneutralt Vasa 202X gäller all energianvändning i stadsområdet, och trafiken är en de största orsakerna till koldioxidutsläppen. Att använda trafikbiogas räcker inte enbart till för att nå de uppställda målen, men kollektivtrafiken kan allmänt taget ses som ett betydande sätt att minska utsläppen från trafiken.

Liftis gratisdagar och evenemangsbiljetter

Vasaregionens kollektivtrafik har sedan 2023 testat evenemangsbiljetter som kunnat användas under Vaasan Sports säsong. Evenemangsbiljetten kombinerar kollektivtrafikbiljetten med en inträdesbiljett till ett evenemang. Du kan åka buss med evenemangsbiljetten före och efter evenemanget.

Därtill erbjuder Lifti busskjuts vid vissa evenemang med tilläggslinjer och -turer. Vid exempelvis evenemanget EnergyWeek och Strömsö-dagen, som ordnas varje år, kan du åka med Lifti direkt till evenemangsplatsen. Genom att ordna busskjuts vill staden uppmuntra människor att åka med kollektivtrafiken i samband med evenemang.

Lifti ordnar även gratisdagar. Exempelvis under den årliga Europeiska mobilitetsveckan 16–22.9. Vasa stad har i slutet av veckan på Bilfria dagen bjudit på avgiftsfria resor med Lifti.

Bildelningsbilarna Mini-Lifti

Mini-Lifti är gemensamma bilar för alla Vasabor. På vardagarna står bilarna till förfogande för stadens anställda, men på kvällar och helger kan vem som helst fritt hyra dem. Under semestersäsongen kan alla fritt hyra Mini-Lifti-bilarna även på vardagarna.

Tre Mini-Lifti-bildelningsbilar står på Tekniska verkets parkeringsplats på adressen Kyrkoesplanaden 26, där det har uppförts en hållplats för dem och medelsnabba laddningsstationer. Bilarna byttes under sommaren 2024 ut till tre helt eldrivna Hyundai Kona Electric-bilar med automatväxel.

Bildelningsbilarna är ett kostnadseffektivt och behändigt sätt att ta sig fram. Genom att välja en helt eldriven bil hjälper du även till att minska utsläppen från färdsätten.

Läs mer på Mini-Liftis sidor.

Cykling

Cykelvägar

Vasa stad har som mål att utöka antalet cykelleder och se till att skolor samt motions-, idrotts- och evenemangsplatser har smidiga och trygga cykeltrafikförbindelser och en högklassig cykelparkering.

I målnätsplanen för Vasas program för främjande av gång och cykling är målet cirka 50 kilometer cykelhuvudleder som uppfyller en hög kvalitetsstandard. Programmet för främjande av gång och cykling har gjorts upp i samarbete med den nordiska experten Sitowise som specialiserar sig på byggda miljöer. För arbetet har erhållits statsunderstöd för mobilitetsstyrning av transport- och kommunikationsverket Traficom.

Många åtgärder har vidtagits för att utveckla cykelvägarna. Exempelvis 2023 färdigställdes Gerbys vägkorridor och 2020 blev Vasklotbanan färdig som utvecklade i synnerhet möjligheterna att cykla till och från jobbet i området. Läs mer om utvecklingen av cykelnätet under underrubriken om cykelalliansen.

Program för utveckling av cykelparkeringen

I Vasa pågår som bäst ett åtgärdsprogram för cykelparkering med syftet att utreda nuläget för cykelparkeringen, öka antalet trygga cykelparkeringsplatser och uppmuntra stadsborna att ta sig fram på cykel. Projektet inleddes i slutet av 2023 och pågår till mitten av september 2024. Projektet har beviljats statsunderstöd.

Cykelgarage

Cykelparkeringen har även främjats med ett cykelgarage med glasväggar som byggts framför järnvägsstationen i Vasa. Den officiella invigningen av cykelgaraget hölls under den nationella cykelveckan i maj 2023. Garaget byggdes som en del av översiktsplanen för Vasas promenadcentrum, vars mål exempelvis är att dämpa trafiken i stadskärnan och utveckla den ur i synnerhet fotgängarnas och cyklisternas perspektiv.

Garaget är ett avgiftsfritt och säkert sätt att parkera cykeln i centrum. Det kameraövervakade garaget har sammanlagt 156 cykelplatser i två våningar. Cykelgaraget finns mittemot järnvägsstationen i norra ändan av stationsparken.

Garaget fungerar automatiserat via en mobilapp. Bekanta dig med anvisningarna och reglerna för garaget här.

Cykelvägar som kolsänkor

I Vasa inleddes i början av 2023 projektet Cykelvägar som kolsänkor med målet att undersöka hur biokol kan användas vid anläggandet av cykelvägar för att minska koldioxidutsläppen. Under förutredningen utreds biokolets miljökonsekvenser och kostnader. Målet är att ta fram en testkonstruktion och med hjälp av den bedöma biokolets lämplighet och klimatneutralitet. Resultaten hjälper att förstå hur biokol i större omfattning kan användas i hållbara lösningar för stadsbyggande och vid stävjandet av klimatförändringen.

Projektet har finansierats av Business Finland. Du kan läsa mer om projektet på Business Finlands sidor. Sidan är finskspråkig.

Cykelalliansen

I Vasa inleddes 2023 ett cykelprojekt, under vilket avsikten är att i Vasa anlägga ett 50 kilometer långt nätverk av vägkorridorer för gång och cykling.  Cykelvägarna anläggs av Vasa Cykelallians som består av Vasa stad, GRK Suomi Oy och Sitowise Oyj. Projektet pågår till 2029.

Cykelprojektet främjar Vasa stads mål om klimatneutralitet före utgången av 2020-talet. Strävan är att minska koldioxidutsläppen från trafiken bland annat genom att öka cykling och gång.

Du kan läsa mer om projektet på Sitowises sidor. Sidan är finskspråkig.

Gång

Främjande av gång

Vasa har som mål att gång ska vara det främsta sättet att ta sig fram i centrumområdet utöver cykling. Målet är starkt anknutet till målet Klimatneutrala Vasa 202X och stödjandet av hållbara färdsätt.

Främjande av gång har beaktats i Vasas program för främjande av gång och cykling. Vid planeringen av gångnätet är det viktigt att beakta exempelvis trivsel, säkerhet, smidighet och tillgänglighet.

Utveckling och utvidgning av promenadcentrum i Vasa

Målen för utvecklingen och utvidgningen av promenadcentrum i Vasa har varit att förbättra stadskärnans livskraft, attraktivitet, trivsel och funktionalitet. Med åtgärderna har staden därtill strävat efter att dämpa trafiken i stadskärnan och utveckla den speciellt ur fotgängarnas och cyklisternas perspektiv.

Översiktsplanen för promenadcentrum gäller hela Hovrättsesplanaden, omgivningen kring torget samt delvis även brandgatorna och andra centrala gatuområden i affärscentrumet.

Utvidgning av promenadcentrum

Promenadcentrum i Vasa utvidgades 2022 i form av ett nytt avsnitt av gågatan. Avsnittet finns på Hovrättsesplanaden mellan järnvägsstationen och Storalånggatan. Den nya gågatan främjar möjligheterna för fotgängare att röra sig i centrum, förbättrar stadsbilden och gör omgivningen mer attraktiv. Vasa fick ett nationellt pris för utvidgningen av promenadcentrum 2023. Enligt en utredning var gågatan 2024 det mest livskraftiga området i Vasa.

Sommargågatan

Vasa har därtill haft en sommargågata sedan 2020. På sommargågatan stängs Hovrättsesplanadens norra del från genomfartstrafik på sträckan mellan Rådhusgatan och Kyrkoesplanaden. Trafikljusen är ur bruk och övergångsstället som går över Rådhusgatan märks ut så att det har samma bredd som gågatan. Sommargågatan har fått mycket positiv respons av invånarna, men även av företagarna och kunderna i området.

Mobilitet och planläggning

15-minutersstad

Vasa har som vision att vara en genuint fungerande 15-minutersstad, där de flesta invånare kan nå servicen, skolorna, idrotts- och rekreationsplatserna samt andra mötesplatser på ungefär femton minuter till fots eller med cykel. Med hjälp av generalplanen är målet att hålla samhällsstrukturen enhetlig och satsa på stadsdelscentrumen, varvid service och boende finns nära varandra och mobilitetsbehovet minimeras.

Strävan är att utveckla gång- och cykelnätet till ett snabbt och lockande alternativ för mobilitet. Målet är att gatorna i centrumen ska vara offentliga rum, där det utöver trafik också finns olika funktioner och att stadsrummen utvecklas till människonära och sociala mötesplatser.