Förbigå menyn

Speciallärarens yrkesroll 5 sp

Artikelkategorier: Kurser och utbildningar

Speciallärarens yrkesroll 5 sp. Sammanlagt 6 online-studieträffar kl 17–20.

Sammanlagt 6 online-studieträffar kl 17–20 :

– 4.3.2025
– 11.3.2025
– 18.3.2025
– 25.3.2025
– 1.4.2025
– 8.4.2025

Kursledare: speciallärare Tomas Sun
Lärandemål:

– Ge exempel på olika sätt att ordna specialundervisning och kunna reflektera kring specialpedagogisk verksamhet.
– Kunna beskriva speciallärares arbete med utgångspunkt i olika styrdokument
– Kunna förklara vad mångprofessionell samverkan är och hur samundervisning kan organiseras
– Ha kunskap om planering och dokumentation av stöd
– Kunna reflektera kring speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter

Innehåll:

– Organisering av specialpedagogisk verksamhet på olika stadier och i olika sektorer
– Speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
– Mångprofessionell samverkan och samundervisning
– Stödformer och pedagogiska lösningar enligt styrdokument
– Planering och dokumentation av stöd

Vitsordsskala: U(nderkänd)-5

Bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskaperna och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.

Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är synlig.

Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning:
5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.

Nivå eller typ: Grundstudier

Undervisningsspråk: Svenska

Förkunskapskrav: För att få mesta möjliga behållning av kursen rekommenderas att studerande har avlagt kursen ”Introduktion till specialpedagogik” (5 sp).

Kurslitteratur:
Kauffman, J.M., Hallahan, D.P., Pullen, P.C., & Badar, J. (2018). Special Education: What It Is and Why We Need It (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315211831

Pihlaja, P. & Viitala, R. (red.) (2018). Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus

Villa, R.A., Thousand, J.S. & Nevin, A.I. (2013). A guide to co-teaching. Corwin Press.

Vitka, T. (2018). Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa. Jyväskylä: PS-kustannus.

Styrdokument (Lag och förordning för småbarnspedagogik och olika utbildningsstadier; Grunderna för planen för småbarnspedagogik/läroplansgrunder/examensgrunder.

Artiklar och övrigt kursmaterial enligt lärarens anvisningar.

Frågor besvaras på kansli@hangosommaruni.fi

Anmäl dig på https://www.sfv.fi/sv/evenemang/view-155738-114886