
Checklista för hållbar tillväxt – från ord till handling
Artikelkategorier: Seminarier, föreläsningar och möten
En temakväll för SME-företag om hållbarhetschecklista och kommunikation kring hållbarhet, tillväxt och utveckling.
Hållbarhet har på senare år fått en allt viktigare roll inom näringslivet. Många likställer hållbarhet enbart med miljö- och klimatfrågor, men hållbarhet handlar också om sociala aspekter samt att företaget styrs och drivs på ett långsiktigt och etiskt sätt. Även mindre företag har allt att vinna på att se över sitt hållbarhetsarbete då konsumenternas och intressenternas förväntningar på hållbarhet ökar. Samtidigt har regelverket skärpts och större företag är numera skyldiga enligt lag att redogöra för sitt hållbarhetsarbete. En ökad fokusering på hållbarhet ger också ditt företag en möjlighet att skapa äkta konkurrensfördelar samtidigt som det också skapar välfärd för det omgivande närsamhället och miljön. Hållbarhet är mer än enbart en trend – det är en nödvändig del av modern affärsverksamhet.
Våga Växa Hållbart projektets syfte är att göra småföretagarna i Österbotten uppmärksamma på att lönsamhet, miljöhänsyn och samhällsengagemang allt oftare i framtiden går hand i hand och genomsyrar alla delar av företagets verksamhet. Projektet har därför tagit fram en Checklista, det vill säga ett frågebatteri, som fungerar som ett verktyg vid de hållbarhetsdiskussioner som projektet erbjuder mikro- och småföretagen i vårt landskap. Vi går med hjälp av Checklistan systematiskt igenom hållbarhetsaspekterna i företaget. På basen av diskussionen skrivs sen en kort rapport om företagets nuvarande läge ur en hållbarhetssynpunkt. Vi ger också konkreta förslag på vad företaget kunde vidta för åtgärder för att bli mera hållbart.
Att kommunicera företagets hållbarhetsarbete, tillväxt och utveckling är avgörande.
Johanna Hietikko-Koljonen, kommunikationschef på Vasaregionens Utveckling Ab, delar praktiska tips och insikter om strategisk företagskommunikation. Hur lyfter man fram hållbarhetsinsatser och utvecklingssteg? Hur kan framgångar formuleras och paketeras för att nå rätt målgrupp? Vilka kanaler är mest effektiva för att stärka företagets budskap?
Hippi Hovi från Våga Växa Hållbart projektet presenterar checklistan och berättar hur projektet kan stöda SME-företag i den gröna omställningen genom att ta ibruk checklistan.