Förbigå menyn

Allmänt om energiundervisningen i skolan

Här kan du läsa till exempel om STEM-pedagogiken och utvärdering.

STEAM-pedagogik

STEAM-pedagogik är en undervisningsmetod som kombinerar olika vetenskapsområden som naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap, konst och matematik. Målet är att ge eleverna en mångsidig och holistisk inlärningsupplevelse som uppmuntrar kreativitet, problemlösningsförmåga och kritiskt tänkande.

STEAM-pedagogik betonar lärande genom praktik, vilket gör det möjligt för eleverna att tillämpa teoretiska begrepp i praktiska projekt. Exempel på sådana projekt kan vara robotik, 3D-utskrifter, kodning, konstprojekt, användning av artificiell intelligens och experimentella studier inom naturvetenskap. Sådana erfarenheter inspirerar eleverna att lära sig och hjälper dem att förstå hur olika vetenskapsområden kan relatera till varandra och hitta sina egna intressen.

STEAM-pedagogik främjar också grupparbete och kommunikation, eftersom många projekt kräver grupparbete och utbyte av idéer. Denna pedagogik syftar till att förbereda eleverna för framtidens arbetsliv genom att ge dem de färdigheter som behövs för att lösa komplexa problem och att vara innovativ inom olika områden.

Utvärdering av projektarbete

på kommande…