Energisk utmaning inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen
Utmaningen är öppen för alla barn och elever inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen i Vasa.
I utmaningen kan man delta med sin energiska helhet antingen med hela gruppen eller i smågrupper.
Utmaningen lämpar sig för alla elever, den kombinerar olika innehåll och metoder.
Hur deltar ni i utmaningen?
- Anmäl daghemmet / skolan före höstlov. Mer info och anmälingsblanketten till läraren finns i Lykky (länk).
- Genomför utmaningen som en del av era egna inlärningshelheter under höstterminen.
Utmaningsinnehållen hösten 2024
Som grupp kan ni välja den utmaning som bäst lämpar sig för ert eget innehåll.
Utmaning 1: Spara energi
Gruppen kan genomföra utmaningen t.ex. som en del av Energisparveckan.
Länk till material: https://www.motiva.fi/sv/losningar/energisparveckan
Utmaning 2: Undersök energi
Bekanta er t.ex. med den förvaring, övergång eller omvandling av energi från ett slag till ett annat, vilken inträffar i den närliggande naturen.
Bekanta er med sätten att producera el och värme i Vasaregionen.
Utmaning 3: Energi i vardagen
Hur ses energi i vardagen? Hur använder jag energi? Varifrån kommer energin?
Utmaning 4: Energi och hållbar utveckling
Bekanta er med FN:s mål för en hållbar utveckling via Agenda 2030. Välj åtminstone ett mål som grund för planeringen av utmaningsarbetet.
Länk till material:
Utrikesministeriets material för skolor om global utveckling https://maailma2030.fi/sv/hur-ser-varlden-ut-ar-2030/
Gruppen kan t.ex. bekanta sig med energisektorn, de yrken och utbildningsstigar som anknyter till den.
Anvisningar för genomförande av utmaningen
-
- I utmaningen bekantar man sig med begreppet energi med hjälp av t.ex. teknologi, undersökande och kreativt arbete, programmeringskompetens, robotik och/eller hållbar utveckling.
- Som grupp kan ni välja den utmaning som bäst passar era egna innehåll och genomföra den som en del av inlärningshelheten.
- Hela gruppen ansvarar för planeringen av utmaningen. Tillsammans tas besluten om innehåll och verksamhetssätt.
- Gruppen dokumenterar hur utmaningen framskrider genom att svara på frågor (utmaningskort, PP).
- Utmaningens olika stadier dokumenteras genom fotografering / videoupptagning.
- I slutet av utmaningen gör gruppen en utmaningsrapport, som återsänds (t.ex. affisch, bild, video, PP-framställning).
- I gruppens planering och genomförande av utmaningen beaktas användningen av naturresurser och miljövänlighet.
- Vid genomförandet av utmaningen gynnas material som går att återvinna eller val som är så långlivade som möjligt.
- Vid planeringen, genomförandet och dokumenteringen av utmaningen används digitala verktyg och miljöer.
- I mån av möjlighet används digital planering och tillverkning eller genomförs t.ex. en del av utmaningen digitalt.
- Använd #energiskutmaning #eforum i social media.