Förbigå menyn
Tillbaka till eForum-startsida Tillbaka till eForum-startsida

Energisk utmaning inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen

Energisk utmaning inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen

Utmaningen är öppen för alla barn och elever inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen i Vasa.
I utmaningen kan man delta med sin energiska helhet antingen med hela gruppen eller i smågrupper.
Utmaningen lämpar sig för alla elever, den kombinerar olika innehåll och metoder.

Hur deltar ni i utmaningen?

  • Anmäl daghemmet / skolan före höstlov. Mer info och anmälingsblanketten till läraren finns i Lykky (länk).
  • Genomför utmaningen som en del av era egna inlärningshelheter under höstterminen.

Utmaningsinnehållen hösten 2024

Som grupp kan ni välja den utmaning som bäst lämpar sig för ert eget innehåll.

Utmaning 1: Spara energi

Gruppen kan genomföra utmaningen t.ex. som en del av Energisparveckan.

Länk till material: https://www.motiva.fi/sv/losningar/energisparveckan

Utmaning 2: Undersök energi

Bekanta er t.ex. med den förvaring, övergång eller omvandling av energi från ett slag till ett annat, vilken inträffar i den närliggande naturen.
Bekanta er med sätten att producera el och värme i Vasaregionen.

Utmaning 3: Energi i vardagen

Hur ses energi i vardagen? Hur använder jag energi? Varifrån kommer energin?

Utmaning 4: Energi och hållbar utveckling

Bekanta er med FN:s mål för en hållbar utveckling via Agenda 2030. Välj åtminstone ett mål som grund för planeringen av utmaningsarbetet.

Länk till material:

Utrikesministeriets material för skolor om global utveckling https://maailma2030.fi/sv/hur-ser-varlden-ut-ar-2030/

Gruppen kan t.ex. bekanta sig med energisektorn, de yrken och utbildningsstigar som anknyter till den.

Anvisningar för genomförande av utmaningen

    • I utmaningen bekantar man sig med begreppet energi med hjälp av t.ex. teknologi, undersökande och kreativt arbete, programmeringskompetens, robotik och/eller hållbar utveckling.
    • Som grupp kan ni välja den utmaning som bäst passar era egna innehåll och genomföra den som en del av inlärningshelheten.
    • Hela gruppen ansvarar för planeringen av utmaningen. Tillsammans tas besluten om innehåll och verksamhetssätt.
    • Gruppen dokumenterar hur utmaningen framskrider genom att svara på frågor (utmaningskort, PP).
    • Utmaningens olika stadier dokumenteras genom fotografering / videoupptagning.
    • I slutet av utmaningen gör gruppen en utmaningsrapport, som återsänds (t.ex. affisch, bild, video, PP-framställning).
    • I gruppens planering och genomförande av utmaningen beaktas användningen av naturresurser och miljövänlighet.
    • Vid genomförandet av utmaningen gynnas material som går att återvinna eller val som är så långlivade som möjligt.
    • Vid planeringen, genomförandet och dokumenteringen av utmaningen används digitala verktyg och miljöer.
    • I mån av möjlighet används digital planering och tillverkning eller genomförs t.ex. en del av utmaningen digitalt.
    • Använd #energiskutmaning #eforum i social media.