I Digital säkerhet i årskurs 1-2 -uppgiftshelheten behandlas det centrala innehållet i den grundläggande utbildningens färdigheter i digital säkerhet.
- Låt oss bekanta oss med begreppet dataskydd
- Låt oss gå igenom hur du skyddar dina data
- Låt oss diskutera hur man kan arbeta säkert i digitala miljöer
- Låt oss bekanta oss med begreppet dataintrång och hur man ändrar ett lösenord
Detta material är delvis skapat med hjälp av AI.
Via denna länk kan du se den tillgängliga versionen av det interaktiva innehållet.
Länkar om ansvarsfulla och trygga arbetssätt i digitala miljöer sammanställs nedan för att stödja undervisningen.
Färdigheter i digitala säkerhetet
Ansvar och trygghet i digistig inom fostran och grundläggande utbildning
#somesmart – Resurspaket som stöd för undervisning om sociala medier och internet
Materialpaket för digitala säkerhetskunskaper för 7-9 åringar Stop, slow and go
Spoofy -appen (kan laddas till plattor, mer information för personal)
Home Sweet Home – Cyber Safe | Minecraft Education
- Vi bekantar oss med internet, dess betydelse och fördelar.
- Vi identifierar risker och övar på att agera säkert på nätet.
- Vi lär oss om hantering av personuppgifter.
- Vi övar på att be om hjälp från en pålitlig vuxen
Starkt lösenord
Starkt lösenord – eForum -webbsida
Fotografering i undervisning
Fotografering i undervisning- Kopiraittila
Sociala medier instruktioner till lärare i Lykky
Creative Commons- licenser
CC-licensen – Kopiraittila
Creative Commons -licenser
- Tietoa lisensseistä – Creative Commons Suomi
- Om Creative Commons licenserna – Creative Commons Sverige
Netiket
#somesmart – Resurspaket som stöd för undervisning om sociala medier och internet
Bedömning av informationens tillförlitlighet
På spaning efter pålitlig information – Mediataitokoulu
Upphovsrätt
- Kopiraittila är ett inspirerande material i form av ett spel som producerats av Kopiosto för lärande av och undervisning i upphovsrättigheterna.
- Lärotips
Reklam
Mediametkan tuntisuunnitelmaehdotukset:
- Mainosetsivät on mainonnan lukutaidon oppimateriaali varhais-, esi- ja alkuopetukseen. Materiaali esittelee työpajamallin, joka on käytännöllinen työkalu 4–8-vuotiaiden mediakasvatukseen.
Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset
- Keskustelupajassa lapset sanoittavat itse omia kokemuksiaan ja mielipiteitään digitaalisista peleistä ja mainoksista. Metkan dialogikortit ovat ohjaajan apuna keskustelun kuljettamisessa eteenpäin.