Förbigå menyn
Tillbaka till eForum-startsidan Tillbaka till eForum-startsidan
Lapsi leikkipuistossa

Digital säkerhet i årskurs 1-2

I Digital säkerhet i årskurs 1-2 -uppgiftshelheten behandlas det centrala innehållet i den grundläggande utbildningens färdigheter i digital säkerhet. 

  • Låt oss bekanta oss med begreppet dataskydd 
  • Låt oss gå igenom hur du skyddar dina data 
  • Låt oss diskutera hur man kan arbeta säkert i digitala miljöer 
  • Låt oss bekanta oss med begreppet dataintrång och hur man ändrar ett lösenord 

Detta material är delvis skapat med hjälp av AI.


Via denna länk kan du se den tillgängliga versionen av det interaktiva innehållet.

Länkar om ansvarsfulla och trygga arbetssätt  i digitala miljöer sammanställs nedan för att stödja undervisningen.

Färdigheter i digitala säkerhetet

Ansvar och trygghet i digistig inom fostran och grundläggande utbildning

#somesmart – Resurspaket som stöd för undervisning om sociala medier och internet

Materialpaket för digitala säkerhetskunskaper för 7-9 åringar Stop, slow and go  

Spoofy -appen (kan laddas till plattor, mer information för personal)

Home Sweet Home – Cyber Safe | Minecraft Education

  • Vi bekantar oss med internet, dess betydelse och fördelar.
  • Vi identifierar risker och övar på att agera säkert på nätet.
  • Vi lär oss om hantering av personuppgifter.
  • Vi övar på att be om hjälp från en pålitlig vuxen

Starkt lösenord

Starkt lösenord – eForum -webbsida

Fotografering i undervisning

Fotografering i undervisning- Kopiraittila

Sociala medier instruktioner till lärare i Lykky

Creative Commons- licenser

CC-licensen – Kopiraittila

Creative Commons -licenser

Netiket

#somesmart – Resurspaket som stöd för undervisning om sociala medier och internet

Bedömning av informationens tillförlitlighet

Upphovsrätt

Kopiraittila skola

  • Kopiraittila är ett inspirerande material i form av ett spel som producerats av Kopiosto för lärande av och undervisning i upphovsrättigheterna.
  • Lärotips

 

Reklam

Mediametkan tuntisuunnitelmaehdotukset:

Mainosetsivät

  • Mainosetsivät on mainonnan lukutaidon oppimateriaali varhais-, esi- ja alkuopetukseen. Materiaali esittelee työpajamallin, joka on käytännöllinen työkalu 4–8-vuotiaiden mediakasvatukseen.

Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset

  • Keskustelupajassa lapset sanoittavat itse omia kokemuksiaan ja mielipiteitään digitaalisista peleistä ja mainoksista. Metkan dialogikortit ovat ohjaajan apuna keskustelun kuljettamisessa eteenpäin.