Förbigå menyn
Tillbaka till eForum-startsida Tillbaka till eForum-startsida
Lastenvaatteet naulakossa 3

Åk 9, IKT-plan - gemensamt innehåll

Updaterat 29.3.2023

1 Praktiska färdigheter och egen produktion

Jag använder digitala miljöer mångsidigt som en naturlig del av mina studier i alla ämnen. *

Eleverna kan  

– logga in i de inlärningsmiljöer som används (till exempel M365). 

– logga in i skolans inlärningsmiljöer.  

– organisera och namnge filer och mappar självständigt både på datorn och i molntjänsten.  

– förklara hur det att de arbetar med egen dator och sparar filer på den skiljer sig från att göra samma sak i OneDrive. 

– utan problem använda olika tjänster i såväl webbläsaren, mobilen som med datorn.   

 Vi övar oss i att hitta filer med hjälp av sökfunktionen. 

Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten.

Eleverna kan välja ett lämpligt filformat för respektive arbete, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten. 

Jag använder tangentbordet utan problem. Jag kan använda kortkommandon i mitt arbete.

Vi handleder eleverna i att använda behövliga specialtecken och kortkommandon som en del av arbetet.

Produktion

Jag använder textbehandlingsprogram mångsidigt utan problem. **

Vi använder textbehandlingsprogram mångsidigt.

Vi producerar tabeller och former samt använder sidnumrering och stilar i textbehandlingsprogram (Word) exempelvis genom att producera uppsatser, arbetsbeskrivningar eller -rapporter eller arbetsansökningar.

Vi ger feedback med kommentarsverktyget.

Vi använder behövliga specialtecken.

(MO I3 M10–M13; A-språket I3 M10, B-språket I3 M9; BG I3 M8–M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8; KE I1 M6–M7; MA I1–I6 M4, M9; EH I2–I3, I5 M6; SH I1 M4)

Jag kan använda presentationsgrafikprogram mångsidigt. **

Vi använder presentationsgrafikprogram mångsidigt.

Vi producerar strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video i presentationsgrafikprogram (exempelvis PowerPoint, Sway).

Vi övar oss i att använda animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer.

(MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; KE I1–I6 M7, HK I2–I3 M6; SH I1–I3 M4)

Jag kan hantera statistiska data i kalkylprogram. **

Vi använder statistiska data i kalkylprogram (Excel) och repeterar hur vi namnger celler, använder cellreferenser inom tabeller och markerar cellkategorier.

Vi övar oss i att skapa diagram av statistiska data och att redigera dem. (KE I1–I6 M6; FY I1–I6 M6, M7; MA I1, I4, I6 M4, M8–M9, M19)

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

2 Ansvar och trygghet

Jag iakttar upphovsrättigheterna i mina alster. *

Vi handleder eleverna i att respektera upphovsrättigheterna.

  • – Vi repeterar upphovsrättslagen och vad som följer av brott mot den.
  • – Vi handleder eleverna i att respektera upphovsrättigheterna alltid när de använder informationskällor.
  • – Vi tränar på användning av exempelvis CC-licenserat material.
  • – Vi handleder eleverna i att bedöma tillförlitligheten av de källor som de använder.

Jag kan skydda min och andras integritet i digitala miljöer. Jag förstår vad GDPR betyder och vilka rättigheter jag enligt dataskyddslagen har. *

Vi bekantar oss med att känna grunderna för informationssäkerhet och dataskydd.

– Vi går igenom hur vi skyddar den egna integriteten och även andras integritet i digitala miljöer.  

– Vi övar oss i att ändra kakinställningarna, aktivera privat bläddringsläge och hitta vår webbhistorik.  

– Vi studerar dataskyddsförordningen GDPR.  

– Vi tränar på säkerhetskopiering av filer. 

– Vi lär oss om det digitala avtrycket. 

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt

Jag kan justera sökmotorers inställningar ändamålsenligt. *

Vi övar oss på att söka information och bedöma informationens tillförlitlighet.

– Vi ändrar sökmotorers inställningar ändamålsenligt.

– Eleverna kan bedöma hur tillförlitlig den information som de sökt är och motivera sina bedömningar.

– Vi övar oss i att producera information med hjälp av flera olika källor utan at plagiera och genom att markera källorna.

Jag kan hitta och presentera forskningsbaserad information. **

Vi erbjuder eleverna möjligheter att söka och hantera information. (BG I3 M8-M10; GE I1-I6 M2, M7; FY I1-I6 M9; KE I1-I6 M9, M12)

Jag kan göra upp begreppskartor eller infografer av de data jag hittat. *

Vi övar oss att presentera den information vi har hittat. Vi handleder eleverna i att använda begreppskartor och infografer för presentation av informationen.

Jag förstår fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. **

Vi gör observationer och drar slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. (FY I1–I6 M9; KE I1–I6 M9, M12)

Jag kan välja ett undersökningstema som intresserar mig själv, planera undersökningar där jag använder mig av digitala miljöer och använda teknik mångsidigt som undersökningsverktyg. **

Vi handleder eleverna i att välja ett undersökningsämne som intresserar dem själva, planera undersökningar där de använder sig av digitala miljöer och använda teknik mångsidigt som undersökningsverktyg.

Vi övar oss i att hantera insamlad information i digitala miljöer.

(BG I3 M8, M9, M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8)

Jag kan jämföra olika digitala verktyg och välja det lämpligaste alternativet för att uttrycka mig själv. *

Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).

Vi använder olika digitala miljöer som stöder självuttryck * (exempelvis programmering och robotik, skapande av musik).

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

4 Interaktion

Jag kan använda de applikationer som används i skolan för att hålla kontakt med andra. **

Vi använder oss de möjligheter i digitala miljöer som stöder interaktion i undervisningen.

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och utnyttjar de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen.

– vi användar möjligheter som stödjer interaktion i undervisningen

– vi tränar samtal i de digitala miljöer som används

– vi använder de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma)

(MO I2 M9, I3 M11; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HK I3 M9; SH I2 M4)

Jag deltar aktivt och på ett konstruktivt sätt i det gemensamma arbetet i digitala miljöer. **

Vi övar oss i att delta i grupparbete på nätet. **

Vi tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet.

Vi ger och tar emot konstruktiv feedback i digitala miljöer (lärare, andra elever, användning av Teams i undervisningen).

Vi övar oss i att bearbeta våra alster utifrån feedbacken vi fått.

(MO I3 M12; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6)

Jag kan främja sådant som är viktigt för mig själv. *

Vi använder oss av informations- och kommunikationsteknik som ett sätt att påverka (exempelvis elevkårsverksamhet och enkäter om skolgång).

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.