Förbigå menyn
Tillbaka till eForum-startsida Tillbaka till eForum-startsida
Lastenvaatteet naulakossa 3

Åk 8, IKT-plan - gemensamt innehåll

Updaterat 29.3.2023

Praktiska färdigheter och egen produktion

Jag övar mig i att spara filer med namn och hitta de filer jag behöver i molntjänster. *

  • Vi repeterar hur vi användar digitala miljöer säkert och mångsidigt.
  • Vi repeterar hur filer sparas med namn och övar oss i att hitta de filer vi behöver i molntjänster.

Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten under handledning.

– Eleverna kan välja ett lämpligt filformat för respektive arbete under handledning, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten.  

– Vi övar oss i att använda korrekta begrepp  

  • – Vi tränar på att välja ett lämpligt filformat för respektive användningsändamål. 

Jag kan använda tiofingerssystemet. Jag övar mig i att använda de specialtecken och kortkommandon som jag behöver i arbetet.

  • Vi uppmuntrar eleverna att använda tiofingerssystemet.  
  • Vi övar oss i att använda behövliga specialtecken och kortkommandon som en del av arbetet. 

Jag kan använda olika terminaler och tjänster samt överföra innehåll mellan dem. Jag kan använda elektroniska arbetsmiljöer. Jag använder elevhanteringssystem som en del av mina studier.

Vi tränar på att använda olika terminaler och tjänster samt att överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst).   

Produktion

Jag kan organisera och namnge filer och mappar på ett logiskt sätt både på datorn och i molntjänsten.

  • – Eleverna kan spara filer i elektroniska inlärningsmiljöer.  – Eleverna kan söka upp filer som sparats i mappar på enheten, namnge dem på nytt och radera dem. – Eleverna kan ladda ner filer, som läraren delat, på sin egen enhet eller i molntjänster och lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer. 

Jag övar mig i att sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt. *

Vi övar oss i att sätta ihop texter, bilder och tabeller på ett ändamålsenligt sätt (exempelvis text i anslutning till bilder och skapa tabeller enligt instruktioner).

Jag kan använda olika stilar under handledning. Jag kan kommentera andras arbeten och bearbeta mina egna alster utifrån kommentarerna. Jag har övat mig i att använda de specialtecken som jag behöver. **

  • Vi tränar att använda färdiga stilar i textbehandlingsprogram (exempelvis Word) exempelvis genom att producera uppsatser, arbetsbeskrivningar eller -rapporter samt bildanalyser.  
  • Vi tränar på användning av kommentarsverktyget genom att kommentera andras alster och bearbeta de egna arbetena utifrån kommentarerna.  
  • Vi övar oss i att använda behövliga specialtecken.

(MO I3 M10–M13; A-språket I3 M10, B-språket I3 M9; BG I3 M8–M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8; KE I1 M6–M7; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11; MA I1–I6 M4, M9; EH I2–I3, I5 M6)

Jag kan under handledning hantera statistiska data i kalkylprogram. * Jag kan skapa ändamålsenliga diagram av statistiska data och redigera dem. **

Vi använder statistiska data i kalkylprogram (Excel). Vi övar oss i att namnge celler, skapa cellreferenser inom tabeller och markera rätt cellkategori (exempelvis text, siffra, valuta, datum eller tid).*

Vi övar oss i att skapa diagram av statistiska data och att redigera dem. (KE I1–I6 M6; FY I1–I6 M6, M7)** 

Jag har tränat på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram. **

Vi tränar på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram ** (exempelvis PowerPoint, Sway).

– Vi tränar på produktion av strukturerade presentationer med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video).

– Vi övar oss i att använda animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer.

– Vi tränar på att göra sammanfattningar för presentationer med programmet PowerPoint.

– Vi övar oss i att skilja mellan presentationsanteckningar och den text som ska presenteras.

(MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; HI I1–I6 M2, M11; KE I1–I6 M7, HK I2–I3 M6)

Jag har tränat på att delta i produktionsprocessen i fråga om delade filer i. **

Vi tränar på att tillsammans bearbeta de filer som ska redigeras ** (exempelvis processen att producera skrivet eller annat innehåll).

Vi övar oss i att bearbeta våra alster utifrån feedbacken vi fått.

(MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; HI I1–I6 M2, M11; KE I1–I6 M7, EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6)

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

2 Ansvar och trygghet

Jag iakttar upphovsrättigheterna i mina egna alster. *

Vi övar på att respektera upphovsrätten.

– Vi övar oss i att iaktta upphovsrättigheterna alltid när vi använder informationskällor.

– Vi tränar på användning av exempelvis CC-licenserat material.

Jag tränar på användning av sökmotorer och databaser och att bedöma källornas tillförlitlighet. Jag kan ange vilka källor jag använt enligt instruktioner.

Vi tränar på användning av sökmotorer och databaser.

Vi handleder eleverna i att bedöma källornas tillförlitlighet (exempelvis källor som kan redigeras).

Vi handleder eleverna i att kontrollera att de använda källorna anges enligt instruktioner.

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt

Jag kan använda mig av bildsökning exempelvis för att söka information och bilder för mina arbeten utan att glömma upphovsrättigheterna. *

Vi övar oss på att söka information och bedöma informationens tillförlitlighet.

– Vi repeterar hur sökmotorers inställningar kan ändras så att de är ändamålsenliga.

– Vi tränar på att söka information och exempelvis bilder med bildsökningen utan att glömma upphovsrättigheterna.

Jag kan söka information i flera olika källor.

Vi tränar under handledning på att söka information i olika källor med hjälp av sökord. Vi söker också med främmande språk och vetenskapliga namn.

Vi tränar på att bedöma den hittade informationens betydelse och lämplighet och att jämföra olika källors tillförlitlighet.

Jag kan producera information med hjälp av flera olika källor.

Vi övar oss i att producera information med hjälp av flera olika källor utan at plagiera och genom att markera källorna.

Jag kan göra upp begreppskartor och infografer. **

Vi övar oss på att presentera information på olika sätt i de digitala miljöer som används. **

Vi tränar på att göra upp begreppskartor och infografer. (MO I3 M10–M13; EH I2–I3, I5 M6)

 

Jag tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. **

Vi tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. (BG I3 M8–I10; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M9; KE I1–I6 M9, M12; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11)

Jag kan under handledning planera en undersökning där jag använder mig av digitala miljöer. Jag kan hantera insamlad information i digitala miljöer. **

Vi övar oss i att planera och göra undersökningar där vi använder oss av digitala miljöer.

Vi tränar på hantering av insamlad information i digitala miljöer. **

(BG I3 M8, M9, M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8)

Jag kan använda mig av olika miljöer för kreativt arbete för att göra mitt tänkande synligt och för att uttrycka mig själv. *

Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).

Vi bekantar oss med olika digitala miljöer som stöder självuttryck (exempelvis programmering och robotik, skapande av musik).

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.

4 Interaktion

Jag har tränat på att göra samarbete och ge feedback i digitala miljöer. **

Vi använder oss de möjligheter i digitala miljöer som stöder interaktion i undervisningen. **

Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på att utnyttja de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen.

Vi använder de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma).

(MO I2 M9, I3 M11; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HI I1–I6 M11; HE I1–I3 M3, M5; BK I1–I3 M1, M2; HK I3 M9)

Jag tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet. **

Vi övar oss i att delta i grupparbete på nätet.

Vi övar oss i att ge och ta emot konstruktiv feedback i digitala miljöer (lärare, andra elever, användning av Teams i undervisningen).

Vi tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet.

Vi övar oss i att påverka i digitala miljöer.

Om möjligt, tränar vi på användning av digitala miljöer i växelverkan med aktörer utanför skolan (exempelvis diskussioner, videosamtal, videor, bildcollage).

(MO I3 M12; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; BK I1–I3 M2, M5; SL I1–I5 M6, EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6)

Jag har under handledning deltagit i skolans verksamhet genom att utnyttja digitala miljöer. *

Vi tränar under handledning på att använda oss av informations- och kommunikationsteknik som ett sätt att påverka (exempelvis elevkårsverksamhet och enkäter om skolgång).

Jag har tränat på medverkan i diskussioner i digitala miljöer. **

Vi övar oss i att diskutera i de digitala miljöer som används. (MO I3 M10–M11, I4 M15; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HK I3 M9, M12)

* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.

** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.