Updaterat 13.12.2023
1 Praktiska färdigheter och egen produktion
Jag kan logga in i skolans inlärningsmiljöer. *
Vi övar på att använda digitala miljöer säkert och mångsidigt.
- Vi repeterar hur personliga koder används tryggt och hur starka lösenord bildas.
- Vi repeterar inloggningen i de inlärningsmiljöer som används (till exempel M365).
Jag övar mig i att använda det elevhanteringssystem som används som en del av mina studier. *
Vi övar att använda det elevhanteringssystem som används (Wilma):
- hur kan vi hitta information om läxor och provresultat
- följa lektionsanteckningar
- skicka och läsa meddelanden.
Jag övar mig i att spara filer med namn och hitta de filer jag behöver i molntjänster. *
Vi tränar under handledning på att spara filer i elektroniska inlärningsmiljöer och söka upp filer som sparats i mappar på enheten eller i en inlärningsmiljö, namnge dem på nytt och radera dem.
Jag kan välja ett lämpligt filformat för mina arbeten under handledning.
Eleverna kan välja ett lämpligt filformat för respektive arbete under handledning, exempelvis Word för uppsatser och PowerPoint-presentationen för projektarbeten.
Jag kan ladda ner filer, som läraren delat, på min egen enhet och i molntjänster. *
Vi övar oss i att ladda ner filer, som läraren delat, på vår egen enhet eller i molntjänster och lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer.
Jag kan lämna in filer i elektroniska inlärningsmiljöer. *
Vi övar på att återställa en fil i en elektronisk inlärningsmiljö.
Jag kan använda olika enheter och tjänster samt överföra innehåll mellan dem under handledning. *
Vi tränar under handledning på att använda olika enheter och tjänster samt att överföra innehåll mellan dem (exempelvis från en mobil enhet till en dator eller molntjänst).
Jag övar mig i att använda korrekta begrepp. *
Vi övar oss i att använda korrekta begrepp
- applikation, fil, filformat
- operativsystem
- skärm, mus, tangentbord
- kontaktledning, USB-anslutning, internet
Jag fortsätter att träna på tiofingerssystemet. Jag övar mig i att använda de specialtecken och kortkommandon som jag behöver i arbetet.
Vi uppmuntrar eleverna att använda tiofingerssystemet.
Vi övar oss i att använda behövliga specialtecken och kortkommandon som en del av arbetet.
Produktion
Jag har övat mig i att använda färdiga stilar. Jag kan kommentera andras arbeten och bearbeta mina egna alster utifrån kommentarerna. **
Vi övar mångsidig textbehandling.
- Vi tränar att använda färdiga stilar i textbehandlingsprogram (exempelvis Word) exempelvis genom att producera uppsatser, arbetsbeskrivningar eller -rapporter samt bildanalyser.
- Vi tränar på användning av kommentarsverktyget genom att kommentera andras alster och bearbeta de egna arbetena utifrån kommentarerna.
(MO I3 M10–M13; A-språket I3 M10, B-språket I3 M9; BG I3 M8–M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8; KE I1 M6–M7; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11; BK I1–I3 M2, M5; MA I1–I6 M4, M9; EH I2–I3, I5 M6)
Jag har under handledning tränat på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram. **
Vi tränar på mångsidig användning av presentationsgrafikprogram.
- Vi tränar på produktion av strukturerade presentationer (exempelvis PowerPoint, Sway) med mångsidigt innehåll (exempelvis text, bild, ljud, video).
- Vi övar oss i att använda animationer och övergångar som en del av multimediala presentationer.
- Vi tränar på att göra sammanfattningar för presentationer med programmet PowerPoint. Vi övar oss i att skilja mellan presentationsanteckningar och den text som ska presenteras.
(MO I3 M10–M14; BG I3 M8; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M7; HI I1–I6 M2, M11; KE I1–I6 M7, SL I1–I5 M6, HK I2–I3 M6)
Jag har tränat på användning av statistiska data i kalkylprogram. *
Vi tränar på användning av statistiska data i kalkylprogram (Excel), exempelvis genom att behandla mätningsresultat.
Jag har studerat hur man gör upp och använder diagram. **
Vi lär oss om att göra upp diagram och använda dem ändamålsenligt. (KE I1–I6 M6; FY I1–I6 M6, M7) **
Jag har tränat programmeringskunskaper i enlighet med årsklassens mål. **
Vi tränar på programmering i enlighet med målen för årskursen (grafiska miljöer, textbaserad programmering, målen visas på programmeringsstigen). (SL I3 M6; MA I1 M20)
* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.
** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.
2 Ansvar och trygghet
Jag övar mig i att iaktta upphovsrättigheterna i mina alster. *
Vi övar på att respektera upphovsrätten.
- Vi studerar upphovsrättslagen och vad som följer av brott mot den.
- Vi övar oss i att iaktta upphovsrättigheterna alltid när vi använder informationskällor.
- Vi tränar på användning av exempelvis CC-licenserat material.
Jag vet hurdant innehåll jag får och bör lägga ut på nätet. *
Vi diskuterar vilka möjligheter och risker tekniken för med sig.
- Vi diskuterar vilka möjligheter och risker tekniken för med sig (exempelvis internationellt samarbete, nätverk, yrkesmässig utveckling, idéstölder, att radera sådant som man lagrat).
Jag förstår och beaktar hur mina val påverkar en hållbar framtid. *
Vi reflekterar över och diskuterar hur de egna valen påverkar en hållbar framtid (minskning av klimatutsläpp, besparing av råvaror, återvinning).
Jag tränar på ansvarsfullt och tryggt arbete i digitala miljöer. *
Vi bekantar oss med att känna grunderna för informationssäkerhet och dataskydd.
- Vi tränar på hur vi tryggt kan agera i digitala miljöer.
- Vi övar oss i att agera självständigt och ansvarsfullt och att iaktta åldersgränser.
- Vi tränar på att ändra kakinställningarna och hitta den egna webbhistoriken.
- Vi studerar dataskyddsförordningen GDPR.
Jag kan ge och justera redigerings- och läsbehörigheter till mina filer.
Vi repeterar hur vi kan ge någon, exempelvis läraren eller arbetsparet, användarrättigheter till våra filer (OneDrive, Teams).
* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.
** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.
3 Informationshantering samt undersökande och kreativa arbetssätt
Jag tränar på användning av sökmotorer och databaser och att bedöma källornas tillförlitlighet. *
Vi övar oss på att söka information och bedöma informationens tillförlitlighet.
- Vi tränar på att söka information och exempelvis bilder med bildsökningen utan att glömma upphovsrättigheterna.
- Vi tränar på användning av sökmotorer och databaser.
- Vi övar oss i att ändra sökmotorers inställningar enligt instruktioner.
Jag tränar under handledning på att söka information i olika källor med hjälp av sökord. *
Harjoitellaan hakemaan ohjatusti tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla. Käytetään haun tekemisessä myös vierasta kieltä ja tieteellisiä nimiä.
Jag tränar på produktion av information med hjälp av flera olika källor. *
Vi övar oss i att producera information med hjälp av flera olika källor utan at plagiera och genom att markera källorna.
Jag har övat mig i att under handledning hitta och presentera forskningsbaserad information. **
Vi övar oss i att söka och presentera forskningsbaserad information. (BG I3 M8–I10; GE I1–I6 M2,M7)
Jag har tränat på att göra upp begreppskartor och infografer. *
Vi tränar på att göra upp begreppskartor och infografer.
Jag tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. **
Vi tränar på att förstå fenomen genom att göra observationer och dra slutsatser med hjälp av undervisningsvideor och andra simulationer. (BG I3 M8–I10; GE I1–I6 M2, M7; FY I1–I6 M9; KE I1–I6 M9, M12; HI I1–I6 M1–M2, M10–M11)
Jag har övat mig i att göra undersökningar där jag använder mig av digitala miljöer. Jag kan under handledning hantera insamlad information i digitala miljöer. **
Vi övar oss i att göra undersökningar där vi använder oss av digitala miljöer. Vi tränar på hantering av insamlad information i digitala miljöer.
(BG I3 M8, M9, M10; GE I1–I6 M1, M7; FY I1 M6–M8)
Jag kan under handledning använda mig av olika miljöer för kreativt arbete för att göra mitt tänkande synligt och för att uttrycka mig själv. *
Vi handleder eleverna i att välja en lämplig typ av innehåll för sina digitala arbeten (exempelvis bild, video, ljud).
Vi bekantar oss med olika digitala miljöer som stöder självuttryck (exempelvis programmering och robotik, skapande av musik). *
* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.
** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.
4 Interaktion
Jag har övat mig i att använda de möjligheter i digitala miljöer som stöder interaktion på ett sätt som bygger upp gemenskap. **
Vi använder oss de möjligheter i digitala miljöer som stöder interaktion i undervisningen.
Vi använder oss av digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt och tränar på att utnyttja de möjligheter i applikationerna som stöder interaktion i undervisningen
- användning av klassens gemensamma diskussionsforum
- presentation av alster digital presentation, observation och diskussion utifrån dem)
(MO I2 M9, I3 M11; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HI I1–I6 M11; HE I1–I3 M3, M5; BK I1–I3 M1, M2; HK I3 M9)
Jag har tränat på användning av e-post och andra kommunikationsmedel på ett sakligt sätt. **
Vi använder de befintliga applikationerna i inlärningssyfte och för att hålla kontakt med andra (exempelvis Teams, e-post, Wilma).
(MO I2 M9, I3 M11; A-språket I3 M10; B-språket I3 M9; HI I1–I6 M11; HE I1–I3 M3, M5; BK I1–I3 M1, M2; HK I3 M9)
Jag tränar på att aktivt och på ett konstruktivt sätt delta i grupparbete på nätet. **
Vi övar oss i att delta i grupparbete på nätet.
- aktiv medverkan
- Vi övar oss i att ge och ta emot konstruktiv feedback i digitala miljöer (lärare, andra elever).
- Vi tränar på att tillsammans bearbeta de filer som ska redigeras (exempelvis processen att producera skrivet eller annat innehåll).
- Vi övar oss i att bearbeta våra alster utifrån feedbacken vi fått.
Om möjligt, tränar vi på användning av digitala miljöer i växelverkan med aktörer utanför skolan (exempelvis diskussioner, videosamtal, videor, bildcollage).
(MO I3 M12; BG I3 M8; GE I2, I4, I6 M2, M7; BK I1–I3 M2, M5; SL I1–I5 M6, EH I2–I3, I5 M6; HK I2–I3 M6)
Jag har övat mig i att delta i skolans verksamhet genom att utnyttja digitala miljöer. *
Vi tränar under handledning på att använda oss av informations- och kommunikationsteknik som ett sätt att påverka (exempelvis elevkårsverksamhet och enkäter om skolgång).
* Den ämnesgrupp som ansvarar för sektionen avtalas skola för årskurs.
** Mer än en ämnesgrupp ansvarar för helheten. Ansvarsfördelningen avtalas för varje skola.