Praktiska färdigheter och egen produktion
Personalen sörjer för att det i lärmiljön finns digitala verktyg i enlighet med Digitala planen och att lärmiljön är trygg.
Tillsammans med barnen bekantar vi oss med och lär oss att utnyttja olika till barnen riktade program, applikationer och spel samt bekantar oss med olika digitala apparater. Vi observerar och diskuterar tekniska lösningar i närmiljön. Vi väcker barnen till insikt om att teknik är något som har tillkommit genom människans skapande verksamhet.
Vi planerar egna lösningar för olika situationer eller små problem som förekommer i vardagen samt sätter ihop egna apparater och diskuterar dem.
Med hjälp av digitala apparater, program, applikationer och spel erbjuder vi barnen en möjlighet att stärka skriv- och läsförmågan som är stadd i utveckling, uppmuntrar dem att uttrycka sig mångsidigt och möjliggör individuella och alternativa kommunikationsmetoder.
Vi utnyttjar digitala miljöer och teknik vidsträckt i projekt och teman. Tyngdpunkten ligger på verksamhet som inkluderar barnen, med hjälp av digitala verktyg och lärmiljön övar vi oss i samarbetsfärdigheter och växelverkan samt i ändamålsenlig, trygg och ergonomisk användning av apparaterna. Vi utnyttjar de digitala apparaterna för att dokumentera den kultur som barnen producerar. Vi lär oss att ta foton och videor. Vi lär oss också att behandla dem, vi gör filmer och animationer i vilka vardagens lekar och berättelser dokumenteras.
Ansvar och trygghet
Personalen känner stadens anvisningar om dataskydd och datasäkerhet samt anvisningar gällande sociala medier och följer dem. Personalen diskuterar med vårdnadshavarna hur de digitala miljöerna används och sätten att verka i dem. De tillstånd att använda foton, videor och elevarbeten som vårdnadshavaren har registrerat utgör en del av barnets plan för småbarnspedagogik och förskoleundervisningsplan.
Vi bekantar oss med en trygg verksamhet i digitala miljöer. Vi lär oss de grundläggande principerna för en trygg verksamhet. Tillsammans diskuterar vi hur vi agerar på ett tryggt sätt och vad det betyder att använda egna lösenord och användarnamn samt hur vi sörjer för dem. Vi lär oss att vi inte ska berätta om dem för någon och inte heller dela dem vidare.
Tillsammans med barnen lär vi oss hur vi handlar i problemsituationer. Vi informerar barnen om deras rätt till ett tryggt liv, ett respektfullt bemötande och integritet, vi stöder dem i deras känsla av trygghet genom att de ges färdigheter att be om och skaffa hjälp samt att agera tryggt i de vanligaste vardagliga situationerna, också i digitala miljöer, på ett sätt som passar åldern. Vi bekantar oss med åldersgränsmärkningar och diskuterar vad de betyder. Vi lär oss hur vi ska handla, om vi råkar på ett problem i den digitala miljön.
Vi övar oss i god ergonomi och i att hålla pauser. Tillsammans diskuterar vi hållbar utveckling och hur vi kan påverka den med våra teknikval.
Informationshantering samt undersökande och skapande arbete
Vi bekantar oss med webbläsaren och övar oss i grundläggande användning av den. Vi söker information om saker som intresserar barnen och vi övar oss i att använda ändamålsenliga sökord. Vi övar oss i den kritiska läsfärdighet som håller på att utvecklas och i att bedöma information. Tillsammans funderar vi på vad internet är. Vi undersöker olika meddelanden (visuella, auditiva och audiovisuella) samt olika digitala miljöer. Vi diskuterar åldersgränser och vad de betyder.
Mångsidiga arbetssätt är både ett verktyg för inlärning och objekt för lärandet. Vi utnyttjar digitala verktyg i allt som de naturligt lämpar sig för och där de ger ett mervärde. För barnen ordnar vi möjligheter att pröva på skapande produktion i digitala miljöer. Vi uppmuntrar barnen att delta i olika stadier av producerandet. Tillsammans planerar och experimenterar vi och gör digitala böcker, animationer, musik eller videor. Vi använder olika slags applikationer och program som en del både av planeringen och av producerandet. Leken och lärmiljön berikar vi genom de möjligheter som de digitala miljöerna ger.
Vi använder applikationer och program mångsidigt som en del av långvarigare undersökningsprojekt. Vi utnyttjar de tekniska lösningarna och möjligheterna i utlåningen FuturEdu i projekten. Vi använder digitala verktyg för att utnyttja den kultur som barnen skapar samt de kulturtjänster som är lämpliga för barnen som en del av den pedagogiska verksamheten. Upplevelse och produktion av konst kan vi öva oss på genom att göra en virtuell rundvandring på ett museum eller en konstutställning. Stigen för upptäcktsresande inom Vasa stads kulturstig stöder 5–6-åringar när de utvecklar sin multilitteracitet.
Växelverkan
Tillsammans diskuterar vi bra sätt att verka i digitala miljöer och övar oss i de färdigheter som behövs. Vi övar oss i att ta kontakt i digitala tjänster och lär oss att använda emojier. Vi dokumenterar händelser i vardagen och tillsammans producerar vi innehåll för gruppens och/eller barnets elektroniska portfölj. Vårdnadshavarna har möjlighet att följa barnens vardag och utveckling via den elektroniska portföljen.