Förbigå menyn
Tillbaka till eForum-startsidan Tillbaka till eForum-startsidan

Digital plan 3-4 -åringar

Praktiska färdigheter och egen produktion

Personalen känner och använder ändamålsenligt de digitala miljöer som gäller barnets småbarnspedagogik.

Tillsammans med barnen undersöker vi informations- och kommunikationsteknikens roll i det dagliga livet. Vi undersöker hur leksaker och spel fungerar. Digitala apparater utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt i den pedagogiska verksamheten. Vi lär oss att starta och stänga av en pekplatta.

Det digitala kombinerar vi med både lek och dokumentering.

Personalen ser till att verktygen är tillgängliga för barnen.

Grunderna i självvärdering övar vi oss i tillsammans med barnen.

Ansvar och trygghet

Personalen känner stadens anvisningar om dataskydd och datasäkerhet samt anvisningar gällande sociala medier och följer dem. Personalen respekterar barnets integritet och i den digitala miljön ägnas säkerheten särskild uppmärksamhet. Vi frågar alltid barnet om tillstånd till att hens foto och alster får publiceras. Vi lär oss att det behövs tillstånd för att ta ett foto och publicera det. Vi visar för barnen vart deras sparade dokument delas och vem som kan se dem.

Pedagogen erbjuder barnet innehåll som lämpar sig för ålders- och utvecklingsnivån. Personalen diskuterar med vårdnadshavarna hur de digitala miljöerna används och sätten att verka i dem. De tillstånd att använda foton, videor och elevarbeten som vårdnadshavaren har registrerat utgör en del av barnets plan för småbarnspedagogik.

Vi lär oss hur de digitala apparater som är i användning kan användas tryggt och ergonomiskt. Både eget och andras välmående beaktas i anknytning till apparaterna. Vi undviker långvarigt sittande och byter arbetsställning med jämna mellanrum.

Vi gör våra val i överensstämmelse med ett hållbart levnadssätt; apparaterna repareras, används med omsorg, samanvänds, skälighet och sparsamhet iakttas, apparaterna återanvänds och energi sparas.

Informationshantering samt undersökande och skapande arbete

Vi bekantar oss med medieinnehåll som anknyter till barnens liv och funderar tillsammans på hur sanningsenliga de är. Vi bekantar oss med informationssökning, med grundläggande användning av webbläsare och söker information om saker som intresserar barnen. Barnen uppmuntras att fråga och diskuterar hur tillförlitlig den information som vi hittat är. Vi undersöker olika meddelanden (visuella, auditiva och audiovisuella) samt olika digitala miljöer. Vi producerar själv material och medieinnehåll på initiativ av barnen och utgående från föremålen för deras intresse i en trygg digital miljö. Vi diskuterar åldersgränser och vilken betydelse de har.

Vi utnyttjar digitala miljöer och tekniker i undersökningsprojekt. Vi använder olika applikationer och  program mångsidigt som en del av lärmiljön. Vi observerar och diskuterar tekniska lösningar i lärmiljön. Vi planerar egna lösningar för olika situationer eller mindre problem som förekommer i vardagen samt bygger egna apparater och uppfinner egna kreativa lösningar.

Med hjälp av olika applikationer och program övar vi oss på att spara, gestalta och i olika sammanhang förevisa berättelser, händelser, anskaffad information och dokumenterade händelser. Vi utnyttjar spelliknande sätt att arbeta.

Vi använder digitala verktyg när vi utnyttjar den kultur som barnen skapar samt de kulturtjänster som är lämpliga för barnen som en del av den pedagogiska verksamheten. Upplevelse och produktion av konst kan vi öva oss i genom att göra en virtuell rundvandring på ett museum eller en konstutställning. Stigen för sagoäventyrare inom Vasa stads kulturstig stöder 3–4-åringar när de utvecklar sin multilitteracitet.

Växelverkan

Fokus ligger på samarbete och växelverkan då vi arbetar i digitala miljöer. I arbetet i den sociala
gemenskapen uppmärksammar vi emotionella färdigheter och funderar tillsammans på hur vi ska agera då vi möter problem i den digitala miljön.

Vi upprätthåller ett positivt förhållningssätt till det digitala och till tekniken och försäkrar oss om att barnen har en aktiv roll vid planering och genomförande av lekarna.

Vi utnyttjar fortsättningsvis digitala miljöer när vi dokumenterar den pedagogiska verksamheten. Tillsammans med barnen dokumenterar vi händelser i vardagen och producerar innehåll för gruppens och/eller barnets elektroniska portfölj. Vårdnadshavarna har möjlighet att följa barnens vardag och utveckling via den elektroniska portföljen.