Praktiska färdigheter och egen produktion
Digitala apparater används med 0–3-åringar huvudsakligen som verktyg för att dokumentera den pedagogiska verksamheten samt för kommunikationen med vårdnadshavarna.
Personalen inom småbarnspedagogiken utgör positiva modeller för naturlig och ändamålsenlig användning av digitala apparater i olika situationer i vardagen.
De apparater som finns i lärmiljön bekantar vi oss med tillsammans med barnen och lär oss att tekniken är en del av lärmiljön.
Vi undersöker och förundrar oss tillsammans över tekniken i vardagen.
Ansvar och trygghet
Personalen känner stadens anvisningar om dataskydd och datasäkerhet samt anvisningar gällande sociala medier och följer dem.
Personalen respekterar barnets integritet och i den digitala miljön ägnas säkerheten särskild uppmärksamhet. Tillsammans med barnen lär vi oss att använda apparaterna tryggt och med omsorg.
Pedagogen erbjuder barnet innehåll som lämpar sig för ålders- och utvecklingsnivån.
Personalen diskuterar med vårdnadshavarna hur de digitala miljöerna används och sätten att verka i dem. De tillstånd att använda foton, videor och elevarbeten som vårdnadshavaren har registrerat utgör en del av barnets plan för småbarnspedagogik.
Informationshantering samt undersökande och skapande arbete
De digitala apparater som finns i grupperna utnyttjas i den pedagogiska verksamheten genom att information söks tillsammans med barnen om sådana saker som intresserar barnen, bild- och ljudsökningar görs.
Den pedagogiska verksamheten berikar vi genom att se och lyssna på sånger, ljudböcker eller videor som passar in i temat.
Med barnen övar vi oss i att konstruera en berättelse med hjälp av olika slag av applikationer eller program.
Vi utnyttjar olika till barnen riktade kulturtjänster, som stöder den pedagogiska verksamheten. På stigen till Fjäderholmarna, som ingår i kulturstigen inom Vasas småbarnspedagogik, finns material som stöder multilitteraciteten.
Växelverkan
Personalen använder de digitala verktygen tillsammans med barnen. Tillsammans med barnen bekantar vi oss med den digitala världen. Pedagogen plockar idéer och tar tag i barnens initiativ. Barnens upplevelser diskuteras tillsammans.
Digitala apparater utnyttjas för att dokumentera verksamheten. Bilder, ljudfiler, texter och videor sparas i gruppens och/eller barnets elektroniska portfölj. Portföljernas innehåll sammanställs i växelverkan med barnen. Vårdnadshavarna har möjlighet att följa barnens vardag och utveckling via den elektroniska portföljen.