Byggnadstillsynen
Byggnadstillsynen övervakar byggande och att den byggda miljön är ren och i gott skick. Vi betjänar och ger råd till dig som ansöker om olika slags byggtillstånd.
Byggnadstillsynen behandlar:
– bygglov/åtgärdstillstånd
– rivningslov/rivningsanmälan
– undantagstillstånd
– planeringsbehov/ planeringsbehov på strandområde.
Tekniska verkets huvuddörr låses från och med 20.11.2024
För att förbättra säkerheten kommer huvuddörren till tekniska verket att låsas från och med den 20.11.2024. Det finns en dörrklocka till höger om dörren.
Kunder till byggnadstillsynen: När ni anländer till dörren, tryck på byggnadstillsynens knapp (Rakennusvalvonta) för att få kontakt med byggnadstillsynen så öppnar vi ytterdörren åt er den vägen.
Bygglagen 2025
Nya bygglagen 2025
Från och med början av 2025 träder den nya bygglagen i kraft, som tillämpas på lovansökningar som lämnas in efter den 1 januari 2025. Ansökningar som lämnas in före årsskiftet behandlas enligt den gamla markanvändnings- och bygglagen under hela byggprojektets process, även om beslutet fattas först efter årsskiftet. Ändringen påverkar inte tillstånd som beviljats före 2025 eller deras villkor.
I och med den nya lagen uppdateras den elektroniska tjänsten, vilket orsakar korta användaravbrott i början av 2025. Enligt den preliminära planen stängs e-tjänsten tisdagen den 31.12.2024 kl. 12.00 och öppnas igen, om möjligt, tisdagen den 7.1.2025 kl. 9.00. Bygg- och åtgärdstillståndsansökningar som vill behandlas enligt den gamla lagen måste därför lämnas in jämte bilagor till den elektroniska tjänsten senast den 31 december 2024. Ärenden och ansökningar som är pågående kan hanteras normalt i tjänsten under avbrottet. Vi informerar om eventuella ändringar i tidtabellen så snart som möjligt.
Under användaravbrottet kan du lämna in en pappersansökan eller skicka e-mail till adressen: rakennusvalvonta.luvat@vaasa.fi.
Ändringar i bygglagen
I stället för tidigare bygg- och åtgärdstillstånd ansöks alla byggåtgärder som kräver tillstånd i fortsättningen som bygglov. Den som ansöker om lov kan begära ett separat placeringstillstånd för projektets placering både inom detaljplanerat område och utanför planerat område. Placeringstillståndet ger dock inte ensam rätt att bygga.
Bygglagen medför lättnader i bygglovsförfarandet. Den som påbörjar ett byggprojekt är ansvarig för att genomföra projektet i enlighet med gällande bestämmelser och föreskrifter även när projektet inte kräver bygglov eller andra tillstånd.
Den nya lagen påverkar inte rivningslovsansökningar, rivningsanmälningar och tillstånd för miljöåtgärder.
Bygglovspliktiga objekt enligt den nya bygglagen
Bygglov ska ansökas när ett nytt byggprojekt är:
- ett bostadshus
- en byggnad som är minst 30 kvadratmeter eller 120 kubikmeter stor
- ett skyddstak på minst 50 kvadratmeter
- en konstruktion för allmänheten som kan användas av minst fem personer samtidigt
- en minst 30 meter hög mast eller skorstenspipa
- en lysande reklamanordning på minst 2 kvadratmeter
- en energibrunn
- ett område som byggs för särskild verksamhet och som har konsekvenser för användningen av omgivande områden.
Bygglov skall också sökas:
- när byggandet har en mer än obetydlig inverkan på markanvändningen, stadsbilden, landskapet, kulturarvet eller miljöaspekterna.
- när byggandet kräver myndighetsövervakning för att säkerställa att väsentliga tekniska krav uppfylls eller när byggnadstillsynen behöver övervaka byggprojektet för allmänhetens bästa.
- för reparations- och ändringsarbeten som är jämförbara med nybyggnation i omfattning.
- för utvidgning av en byggnad.
- för att öka utrymmet som räknas in i byggnadens våningsyta, t.ex. på vinden eller i källaren.
- för reparationer som behövs för att avlägsna en mer än obetydlig konstaterad hälsorisk.
- för reparation av en skadad bärande konstruktion.
- när reparationsåtgärder kan äventyra byggprojektets hälsa eller säkerhet.
- när reparationen har en betydande inverkan på stadsbilden, landskapet eller kulturarvet.
- för reparationer som påverkar byggprojektets väsentliga egenskaper.
- när man reparerar eller ändrar en byggnad som är skyddad enligt plan eller lag, eller som är historiskt eller arkitektoniskt värdefull, på ett sätt som har en betydande inverkan på byggnadens skyddade eller arkitektoniska värde.
- när reparationer eller ändringsarbeten på byggnadens hölje eller tekniska system kan påverka byggnadens energieffektivitet eller energi- och miljöpåverkan under hela byggnadens livscykel.
- när användningen av byggnaden eller en del av den ändras väsentligt.
Byggnadstillsynens personal hjälper vid behov med tolkning och bedömning av lovbehov.
Bygglov behövs inte om åtgärden baserar sig på en gatuplan enligt lagen om områdesanvändning, en godkänd vägplan enligt lagen om trafiksystem och landsvägar eller en godkänd järnvägsplan enligt banlagen.
Hur granskas behörigheten för planerare och arbetsledare?
Behörigheten för planerare och arbetsledare granskas av byggnadstillsynen baserat på separata behörighetsintyg.
- I framtiden måste yrkespersoner inom byggprojekt skaffa ett behörighetsintyg för att visa sin examen och erfarenhet, vilket byggnadstillsynen använder för att granska behörigheten att verka i olika projekt som planerare och/eller arbetsledare
- Miljöministeriet bemyndigar de organ som utfärdar behörigheter, och för närvarande har två organ bemyndigats: KIWA Inspecta Sertifiointi Oy och SETI Oy. Dessa organ kan påbörja sin verksamhet när lagen om behörighetsbevis träder i kraft i januari 2025 (Miljöministeriets meddelande 3.12.2024).
- Enligt övergångsbestämmelsen i bygglagen § 195 godkänns nuvarande behörigheter för planerare och arbetsledare som behörigheter enligt den nya lagen.
Byggnadstillsynen tolkar övergångsbestämmelsen enligt följande:
1. Ansvarspersoner som tidigare godkänts i den egna kommunen:
- En ansvarsperson (huvudansvarig arbetsledare eller planerare) som tidigare godkänts för motsvarande uppgift i kommunen godkänns om de faktiska tidsmässiga resurserna är tillräckliga och personen inte har visat sig oförmögen att utföra liknande uppgifter under de senaste två åren.
- Personen har verkat som ansvarsperson under de senaste fem åren.
- Godkännandet är giltigt i två år, från början av 2025 till 31.12.2026 (Miljöministeriets meddelande 3.12.2024). Därefter måste personen ansöka om registrering i behörighetsregistret. Byggmästare/tekniker på teknisk nivå kan inte på grund av sin utbildning ansöka om behörighet för exceptionellt krävande arbetsledaruppgifter. För dem gäller övergångsbestämmelsen permanent, om behörigheten kan godkännas baserat på tidsanvändning och verksamhet under de senaste två åren.
2. Ansvarspersoner som godkänts i andra kommuner (övriga saker att beakta utöver ovanstående);
En ansvarsperson som godkänts för motsvarande uppgifter i en annan kommun måste lämna in:
- Examensbevis och referenser.
- Information om vilket projekt, ansvarsuppgift och svårighetsgrad personen har godkänts för och i vilken kommun.
- Planer för projektet som behövs för att bedöma svårighetsgraden av det projekt där personen har godkänts för motsvarande uppgift i en annan kommun.
Byggnadstillsynen bedömer utifrån de inlämnade tillståndshandlingarna om referensprojektet har samma svårighetsgrad som det projekt där personen nu ansöker om att vara ansvarsperson.
Tillsynen under byggarbetet
Byggnadstillsynens övervakning under byggarbetet genomförs, förutom de inspektioner som anges i tillståndet, även genom slumpmässig tillsyn.
- Bygglagen styr omfattningen av myndighetstillsynen. I bygglovsbeslutet fastställs de inspektioner som ska utföras av myndigheten i varje byggprojekt. Enligt lagen är det byggnadstillsynsmyndighetens uppgift att genom slumpmässiga inspektionsförfaranden övervaka att de ansvariga parterna uppfyller sina skyldigheter. Därför kommer byggnadstillsynen, utöver de inspektioner som anges i tillståndsbeslutet, även att utföra slumpmässiga myndighetsinspektioner på byggarbetsplatserna.
- Byggnadstillsynsmyndigheten kan kräva att en kvalitetsredovisning enligt § 111, en expertinspektion enligt § 114 eller en extern inspektion enligt § 115 utförs i krävande, mycket krävande och exceptionellt krävande byggprojekt.
Byggnads- och lägenhetsuppgifter (RH-uppgifter)
RH-uppgifter kommer i fortsättningen att överföras till datasystemet för den byggda miljön, det vill säga RYHTI-datasystemet:
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter (RH-uppgifter) har tidigare lämnats till digital- och befolkningsdatasystemet.
- RYHTI-datasystemet byggs just nu och tas i bruk stegvis. Systemet underhålls av Finlands miljöcentral Syke.
- Efter övergångsperioden kommer RH-uppgifter att överföras till RYHTI-datasystemet. Innehållet och mängden av de RH-uppgifter som ska rapporteras kommer att öka.
Mer information om RYHTI-datasystemet: Ryhti – Datasystemet för den byggda miljön.
Delgivning av lovbeslut och ändringssökande
Bygglagen ändrar sättet för delgivning av tillståndsbeslut och sökande av ändring. Anslagsförfarandet avskaffas, och lovbesluten delges genom offentlig kungörelse. Beslutet publiceras på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet.
Kungörelsen och lovbeslutet hålls tillgängliga på myndighetens webbplats under hela tiden för ändringssökande. Tiden för ändringssökande blir enhetligt och är 30 dagar för alla lovbeslut från det att beslutet delgivits. Delgivningen anses ha skett den 7 dagen efter att kungörelsen publicerats på myndighetens webbplats.
Ändringarna i delgivningssättet och besvärstiden innebär alltså att man i fortsättningen måste vänta totalt 37 dagar på att tillståndsbesluten ska vinna laga kraft (7 dagars delgivningstid och 30 dagars besvärstid). Tidigare var väntetiden 14 dagar för tjänstemannabeslut och 30 dagar för nämndbeslut från offentliggörandet.
Byggnadsordningen
Med den nya bygglagen måste även byggnadsordningen förnyas. Det finns en övergångsperiod på två år för ikraftträdandet av byggnadsordningen, vilket innebär att den nya byggnadsordningen måste vara i kraft senast den 1.1.2027. Arbetet med att förnya byggnadsordningen pågår i Vasa. Enligt den preliminära tidtabellen träder den nya byggnadsordningen i kraft i slutet av 2025.
Instruktioner för balkongräcken av glas
Glasräcken inomhus och utomhus
Hållbarheten hos balkongräcken av glas har väckt frågor om balkongernas säkerhet. Vid en olycka i Vanda i mars 2023 föll en person från en balkong och avled när balkongens glasräcke gick sönder. Enligt Tukes utredning uppfyllde den aktuella glasräckeskonstruktionen inte de krav som ställs på räcken. Vasa byggnadstillsyn kommer framöver att kräva en utredning om hållbarheten hos glasräcken. Särskilt bör man säkerställa att den punktbelastning som påverkar räcket beaktas.
Nya bygglov
I nya bygglov kommer villkoren för glasräckeskonstruktioner att fastställas i samband med bygglovsbeslutet. Glasräckeskonstruktioner dimensioneras enligt principerna för beräknad dimensionering av Finlands Planglasförening rf: KAIDELASIN MITOITUS – Suomen Tasolasiyhdistys ry. Konstruktionsplaner och beräkningar för glasräcken ska lämnas in till byggnadstillsynen innan byggnadsarbetena påbörjas.
Byggnader under uppförande
Framöver kommer byggnadstillsynen i Vasa att kräva en utredning om hållbarheten hos glasräcken och deras fästen i pågående projekt. Balkonger, terrasser eller andra liknande konstruktioner med glasräcken får inte tas i bruk förrän de uppfyller föreskrifterna och har bedömts vara säkra.
Den som påbörjar ett byggprojekt, den ansvariga arbetsledaren och konstruktionsplaneraren ska säkerställa att kraven på glas- och andra räckeskonstruktioner uppfylls i byggprojektet. Byggnadstillsynen kräver ett utlåtande från en expert med tillräcklig erfarenhet av balkongräcken av glas om att allt är i sin ordning. Huvudkonstruktionsplaneraren för projektet kan fungera som expert om hen har tillräcklig erfarenhet av att planera glasräcken. Förutom expertutlåtandet krävs ett installationsprotokoll för inspektion av installationerna.
Vid behov kan byggnadstillsynen kräva en sakkunniggranskning av balkongkonstruktionerna (ByggL § 114) eller en extern granskning (ByggL § 115).
Befintliga byggnader
Om boende eller bostadsbolagen misstänker att balkongräcken eller inomhusräcken i byggnaden är osäkra, bör bostadsbolagen / byggnadens innehavare anlita en extern expert för att utreda saken. Förutom glasräcken kan det också vara skäl att inspektera räcken av andra material på grund av åldrande.
Bostadsbolagen bör beakta byggnadsägarens ansvar för byggnadens säkerhet. Enligt bygglagens § 140 ska byggnadens ägare hålla byggnaden och dess omgivning i sådant skick att den hela tiden uppfyller kraven på sundhet, säkerhet och användbarhet och inte medför miljöolägenheter eller förfular omgivningen. Ansvar för underhåll av byggnaden ligger på byggnadens ägare. Detta gäller även balkonger och deras räcken.