Förbigå menyn
Digitalt material i småbarnspedagogiken och förskolan. Hörlurar, iPad, böcker och barnens händer.

Främjande av innovativa lärmiljöer inom småbarnspedagogiken

Målet är att främja digitaliseringen genom att för hela kommunens fostran och undervisning ta fram en tvåspråkig modell för multilitteracitet i digitala lärmiljöer som främjar jämlikhet bland de lärande.  

 

 Målet är att utveckla de digitala lärmiljöerna och den digitala undervisningspraxis i kommunen samt att stärka både fostrarnas och barnens grundläggande kompetens i enlighet med den förnyade digitala planen. 

 

Målet är att höja kvaliteten på digitaliseringen inom fostran och lärande och främja utnyttjandet av de digitala färdigheterna samt att stödja och utveckla en mångsidig användning av digitala miljöer. 

 

Avsikten är att med hjälp av projektet höja kvaliteten på digitaliseringen inom fostran och lärande och främja utnyttjandet av de digitala färdigheterna i enlighet med planen för småbarnspedagogik genom att förankra den digitala plan för småbarnspedagogik som tas fram utifrån utvecklingsprogrammet Nylitteracitet samt att utveckla och genomföra verktyget för bedömning av de digitala IKT-färdigheterna. 

 

Hösten 2022: Planering och utvecklande av stödmaterila

Våren 2023: Elektroniska berättelser inom fostran och undervisning
Hösten 2023: Skapande av multimediala alster 
Våren 2024: Förstärkt verklighet som en del av digitala lärmiljöer 

Planering och utarbetande av stödmaterial

Hösten 2022 uppdaterade småbarnspedagogiken i Vasa den digitala planen utifrån god pedagogisk praxis i utvecklingsprogrammet Nylitteracitet. Den digitala planen för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen i Vasa finns här. 

 Ibruktagandet av den nya planen understöddes genom personalutbildningar. Den nya planen behandlades med hela personalen. För de digitala tutorerna tog man fram en större studiehelhet som stärker multilitteracitet samt medie- och informationskunnighet och där de arbetade med kreativ produktion. Vid kompetenskartläggningen upptäcktes behov av att stärka de grundläggande färdigheterna i att använda iPad. Dessa tillgodosågs med en grundutbildning i iPad. 

 Vasa har ett fungerande nätverk av digitala tutorer. Varje enhet har en ansvarsperson som man kan vända sig till i problemsituationer. Som stöd för sitt arbete har de digitala tutorerna en årsklocka över årligen återkommande uppgifter. 

Elektroniska berättelser inom fostran och undervisning

Skapande av multimediala alster

Förstärkt verklighet som en del av digitala lärmiljöer