Förbigå menyn
Digitalt material i småbarnspedagogiken och förskolan. Hörlurar, iPad, böcker och barnens händer.

Främjande av innovativa lärmiljöer inom småbarnspedagogiken

Under höstterminen 2022 började småbarnspedagogiken i Vasa främja digitala färdigheter och lärmiljöer med projektfinansieringen för Innovativa lärmiljöer inom småbarnspedagogiken. 

 

Målet är att främja digitaliseringen genom att för småbarnspedagogiken ta fram en tvåspråkig modell för multilitteracitet i digitala lärmiljöer, en modell som främjar jämlikhet bland de lärande.  

 

Ett annat mål är att utveckla de digitala lärmiljöerna och den digitala undervisningspraxis i kommunen samt att stärka både fostrarnas och barnens grundläggande kompetens i enlighet med den förnyade digitala planen. 

 

Målet är att höja kvaliteten på digitaliseringen inom fostran och lärande och främja utnyttjandet av de digitala färdigheterna samt att stödja och utveckla en mångsidig användning av digitala miljöer. 

 

Avsikten är att med hjälp av projektet höja kvaliteten på digitaliseringen inom fostran och lärande och främja utnyttjandet av de digitala färdigheterna i enlighet med planen för småbarnspedagogik genom att hos personalen förankra den digitala plan för småbarnspedagogik som tagits fram utifrån utvecklingsprogrammet Nylitteracitet samt stödmaterialen. 

 

Hösten 2022: Planering och utvecklande av stödmaterila

Våren 2023: Elektroniska berättelser inom fostran och undervisning
Hösten 2023: Skapande av multimediala alster 
Våren 2024: Förstärkt verklighet som en del av digitala lärmiljöer 

Planering och utarbetande av stödmaterial

Hösten 2022 uppdaterade småbarnspedagogiken i Vasa den digitala planen utifrån god pedagogisk praxis i utvecklingsprogrammet Nylitteracitet.  

Den digitala planen för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen i Vasa finns här.  

Ibruktagandet av den nya planen understöddes genom personalutbildningar. Den nya planen behandlades med hela personalen.  

Småbarnspedagogiken i Vasa har ett nätverk av digitala tutorer. Varje enhet har en ansvarsperson som man kan vända sig till i problemsituationer. Som stöd för de digitala tutorernas arbete tog man fram en årsklocka över årligen återkommande uppgifter. Årsklockan finns under projektmaterial längst ner på denna sida. För de digitala tutorerna planerades även en större studiehelhet som stärker multilitteracitet samt medie- och informationskunnighet och där tutorerna arbetade med kreativ produktion.  

Vid kompetenskartläggningen upptäcktes behov av att stärka de grundläggande färdigheterna i att använda iPad. Dem tillgodosågs med en grundutbildning i iPad. Som en del av grundutbildningen lärde man sig hur QR-koder kan användas som hjälp när man lyssnar på eller läser böcker eller söker information.  

  • I Lukulumo leder QR-koden användaren till rätt bok. 
  • På Yle Arenan till gratis innehåll, exempelvis sånger 
  • QR-koder som leder en till önskad plats vid informationssökning 
  • Chirp.QR, QR-koder som det går att lyssna på  

Elektroniska berättelser inom fostran och undervisning

Projektet gjorde det möjligt att ta i bruk Lukulumo/Polyglutt i början av 2023. Vasa stads enheter inom småbarnspedagogiken fick licenser till Lukulumo eller Polyglutt till sitt förfogande. Eftersom Vasa är en tvåspråkig stad fick enheterna välja vilken av tjänsterna de vill använda. Lukulumo har ett brett utbud av böcker att erbjuda de finskspråkiga enheterna och även finlandssvenska versioner för språkbadsgrupperna. I Polyglutts utbud ingår i sin tur mångahanda böcker på svenska för den svenskspråkiga småbarnspedagogiken. 

Användningen av Lukulumo respektive Polyglutt inleddes med ett utbildningssamarbete med ILT Education. Möjligheten att använda böcker på flera olika språk ger barnen lika förutsättningar att förstå berättelser och ansluta sig till olika lekar/projekt som växer fram ur berättelser som man har läst eller hört. 

Varför Lukulumo? 

  • Lukulumo stärker modersmålet och engagerar barnet. 
  • Med hjälp av Lukulumo kan flerspråkiga barn utveckla sina kunskaper i både finska och svenska och även bli bättre på sitt eget modersmål (eller sina modersmål). Detta stärker också barnens kulturella identitet i enlighet med grunderna för planen för småbarnspedagogik respektive planen för förskoleundervisning. 
  • Språkmedvetenheten, ordförrådet och färdigheterna att använda språket stärks.  
  • Användningen av Lukulumo möjliggör en jämlik och likvärdig förstärkning av de digitala färdigheterna samt att barnen är aktiva aktörer i digitala lärmiljöer. 
  • Användningen av Lukulumo stärker personalens och barnens digitala färdigheter i enlighet med den digitala planen. 
  • Lek är en viktig arbetsmetod som kan berikas med sagor och berättelser samt genom att läsa. Om alla lyssnar på samma sagor fast på olika språk, har de likvärdiga möjligheter att delta i leken efter att de har hört berättelserna på sitt eget modersmål. 

 

Tips för användningen av e-böcker och ljudböcker inom småbarnspedagogiken finns här: 

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Att-lyssna-pa-ljudbocker-smabarnspedagogik.pdf 

https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/jag-lyssnar-alltsa-laser-jag  

Läs mer och låt dig inspireras: 

Vasa stads kultur- och bibliotekstjänster tog fram läspass för barn under skolåldern. Småbarnspedagogikens läspass finns här: 

https://kirjasto.vaasa.fi/sv/barn-och-unga#/ 

Skapande av multimediala alster

Hösten 2023 ligger fokus på att skapa, producera och tillsammans ta fram multimediala alster. Som stöd för personalens kompetens ordnades det utbildningar tillsammans med edu-teamet vid Atea och Linn Österås. 

Småbarnspedagogiken i Vasa har iPads som möjliggör användningen av iMovie och Garageband. På pekplattorna har också laddats ner animationsapplikationen Stop Motion Studio Pro och på fostrarnas apparater dessutom applikationen Book Creator. 

Småbarnspedagogikgrupperna har gjort e- och ljudböckerna en del av lärområdena. Närmare information om de olika lärområdena finns på finska här. 

I anslutning till lärområdena funderade man på hur barnen enkelt kunde utvärdera verksamheten. Vi förknippade utvärderingen med de apparater som används samt ett så enkelt arbetssätt som möjligt. Anvisningarna Barnen utvärderar genom att fotografera finns bland projektmaterialen. 

Före julen publicerade vi en julkalender för alla i form av stories på Vasa småbarnspedagogiks kanal på Instagram. Julkalenderuppgifterna finns att hitta under höjdpunkterna. Du kan med andra ord fortfarande läsa uppgifterna och träna produktion på https://www.instagram.com/varhaiskasvatus_vaasa/. 

Förstärkt verklighet som en del av digitala lärmiljöer

Förstärkt verklighet som en del av lärmiljöer lyfter fram användningen av olika applikationer och program inom småbarnspedagogiken. Inom fostran används ett flertal olika digitala applikationer och tjänster som ska uppfylla kraven i lagstiftningen. Tillsammans med de digitala tutorerna har vi sammanställt ett lämpligt utbud av applikationer för småbarnspedagogiken. Det kan laddas ner på pekplattorna i HUB för fjärrkontroll. 

Magic Carpet gjorde det möjligt att tryggt och säkert införliva den förstärkta verkligheten i småbarnspedagogikens vardag. Magic Carpet gör det möjligt för barnen att få en jämlik upplevelse av att delta oavsett språk eller eventuella motoriska begränsningar. Mer information om Magic Carpet finns på finska här: https://www.aistikanava.fi/taikalattia/ 

Våren 2024 cirkulerade Magic Carpet i enheterna inom småbarnspedagogiken. Från och med hösten 2024 ingår Magic Carpet i utbudet hos småbarnspedagogikens redskapsutlåning och daghemmen har även i framtiden möjlighet att använda det. Nedan några kommentarer av både barn och vuxna som testat Magic Carpet: 

  • Alla fick och kunde delta i användningen av Magic Carpet på lika sätt. Magic Carpet var tillräckligt enkelt att använda (med tanke på både de vuxnas och barnens digitala färdigheter men också med beaktande av de allra yngsta barnens motoriska förmåga). Magic Carpet gav barnen (och även vuxna) nya upplevelser och alla tyckte att det var trevligt att använda. 
  • Verkligen inspirerande, intresserar barnen, trevligt och lärorikt 
  • Trevligt, barnen tyckte om det 
  • Tillräckligt enkelt att använda 
  • Tillräckligt enkelt för de allra yngsta barnen 
  • Mångsidigt och inspirerande 
  • Ett trevligt tillägg, och vi pratade om hur anordningen också kunde användas i projektarbete, till exempel då vi undersöker vulkaner eller rymden, färdsätt m.m. 
  • Vi tyckte nog om det, men allt var ganska likadant. Det var svårt att packa ner helheten. Enkelt att använda men ”apparna” gick trögt eller fungerade inte riktigt. Trevlig musik/trevliga ljud. Ett stort minus för att allting var på engelska. 
  • Fint att vår grupp fick testa Magic Carpet. Alla barn fick delta, oavsett färdighetsnivå. 
  • Det var medryckande hur ivriga barnen var att testa mattan. Alla barn var glatt med och deltog i verksamheten. 
  • Barnen testade ivrigt ett antal olika spel. Det var meningsfullt med i synnerhet fotboll och att försöka fånga fiskar. Nu hade vi en begränsad tid på oss att testa anordningen och även personalen höll först på att lära sig hur det hela fungerar, så testet blev ytligt. En del barn önskade att spelen ska reflekteras på en större yta för att möjliggöra ännu mera rörlighet. Alla barn hade emellertid möjlighet att delta oavsett språk eller färdigheter. 
  • Idag är funktionaliteten en viktig del av lärandet och barngruppers verksamhet. Magic Carpet stöder mångsidigt denna form av lärande. 
  • Det var trevligt då man fick göra olika saker och röra på sig.