Lovärenden och avgifter
Bygglov krävs enligt bygglagen § 42. Tillståndsärenden ska skötas så att de är i skick i god tid innan bygg- eller renoveringsprojektet inleds. Tillståndet behandlas vanligen inom 2-4 veckor efter att den sökande har inlämnat alla handlingar och utredningar som behövs för behandlingen av lovet. Ett bygglov är i kraft fem år och byggandet bör påbörjas inom tre år. Bygglov och övriga lov faktureras enligt gällande prislista. En separat avgift tas ut vid handläggning av pappersansökningar.
Vid byggande följs bygglagar, byggföreskrifter och förordningar, detaljplan samt byggnadsordning.
Lov ansöks alltid skriftligt och i första hand via e-tjänsten.
Via byggnadstillsynens e-tjänst kan du ansöka om tillstånd för de flesta byggprojekt, bland annat bygglov, rivningslov och förlängning av bygglov. Via e-tjänsten kan du vara i kontakt med lovberedarna innan lovet tas under behandling och under behandlingstiden.
Vi har övergått till elektronisk arkivering i början av år 2020 och därför tar vi endast emot filer i PDF/A-format.
Från och med år 2020 behöver papperskopior av huvudritningarna inte längre lämnas in i samband med en elektronisk ansökan.
Bygglov
- Ansökan om bygglov kan sökas av byggplatsinnehavaren, dvs. ägaren, en person som ägaren har befullmäktigat eller en person som hyr byggplatsen eller besitter den genom något annat avtal.
- För byggande behövs bygglov enligt bygglagen § 42.
- Utvidgning av en byggnad kräver alltid bygglov.
- Bygglov behövs också för renoverings- och ändringsarbeten som är jämförbara med nybyggnad eller om våningsytan ökar. Om renoveringen och ändringarna påverkar de boendes säkerhet och hälsa, ska bygglov också sökas.
- En väsentlig ändring av användningsändamålet för byggnaden eller en del av den är också tillståndspliktig. Vid lovhandläggning övervägs hur förändringarna påverkar planläggningen och markanvändningen samt hur byggnadens egenskaper förändras.
- Förlängning av bygglovets giltighet kräver också tillstånd.
- VVS renoveringsbyggande och tillståndskrav.
Rivningslov/rivningsanmälan
Rivningslov:
En byggnad eller en del av en byggnad får inte utan tillstånd rivas på ett detaljplaneområde, på ett område där så bestäms i en generalplan eller på ett område på vilket ett i 53 § i lagen om områdesanvändning avsett byggförbud för utarbetande av en detaljplan gäller.
Tillstånd behövs inte, om ett giltigt bygglov, en gatuplan enligt lagen om områdesanvändning, en godkänd vägplan enligt lagen om trafiksystem och landsvägar eller en godkänd järnvägsplan enligt banlagen förutsätter att byggnaden rivs. Tillstånd behövs inte heller för rivning av en ekonomibyggnad eller någon annan därmed jämförbar mindre byggnad, om inte byggnaden ska betraktas som historiskt betydande eller arkitektoniskt värdefull eller som en del av en sådan helhet.
Rivningsanmälan:
Om rivningen inte kräver tillstånd, ska den som påbörjar ett byggprojekt skriftligen underrätta kommunens byggnadstillsynsmyndighet om rivningen av en byggnad eller en del av en byggnad 30 dagar innan rivningsarbetet inleds (rivningsanmälan). Byggnadstillsynsmyndigheten kan inom nämnda tid av grundad anledning kräva att tillstånd ska sökas.
Undantagslov
Kommunen kan av särskilda skäl bevilja undantagslov från en bestämmelse, en föreskrift, ett förbud eller en annan begränsning som har utfärdats i lagen om områdesanvändning eller med stöd av den eller i denna lag eller med stöd av den. Vad som föreskrivs ovan gäller dock inte behörighetsvillkor, tomtindelning och behovet av och förutsättningarna för tillstånd för miljöåtgärder och inte heller sådana i 46 § 1 mom. 2 punkten avsedda förutsättningar för placering på områden i behov av planering som gäller utarbetande av en detaljplan. Undantagslov från andra förutsättningar för placering får beviljas på ett område i behov av planering.
Ett undantagslov som avses i 1 mom. får dock inte beviljas om det
1) medför olägenheter med tanke på planläggningen, genomförande av planen eller annan reglering av områdesanvändningen,
2) försvårar uppnående av målen för naturvården,
3) försvårar uppnående av målen för skyddet av den byggda miljön,
4) leder till byggande med betydande konsekvenser eller annars har betydande skadliga miljökonsekvenser eller andra betydande och skadliga konsekvenser.
Som byggande med betydande konsekvenser enligt 2 mom. 4 punkten betraktas inte byggande av vindkraftverk på ett område som i detaljplanen anges som industri- eller hamnområde och som redan är bebyggt. Om användningsändamålet för en byggnad eller en del av en byggnad i avvikelse från detaljplanen ändras så att byggnaden eller byggnadsdelen används för boende eller för något annat ändamål som inte orsakar miljöförstöring, ska ändringen inte anses orsaka olägenheter med tanke på planläggningen, genomförandet av planen eller annan reglering av områdesanvändningen på det sätt som avses i 2 mom. 1 punkten, och ändringen ska inte betraktas som byggande med betydande konsekvenser enligt 2 mom. 4 punkten. Det kan anses finnas särskilda skäl att ändra användningsändamålet för byggnaden eller en del av den, om ändringen av ändamålet kan stödja cirkulär ekonomi och koldioxidsnålhet i den byggda miljön.
Närmare bestämmelser om det undantagslov som avses i 1 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet.
Om undantag ansöks alltid skriftligt och i första hand via e-tjänsten (ePermit).
Kontaktuppgifter:
Planläggningsarkitekt Anne Majaneva tel: 040 743 8149; email: anne.majaneva@vaasa.fi
Planläggningsarkitekt Oliver Schulte-Tigges tel: 040 846 7792, email: oliver.schulte-tigges@vaasa.fi
Lovarkitekt Ingela Borgmästars, tel: 0400 464 942, email: ingela.borgmastars@vaasa.fi
Undantagslov, planeringsbehov på strandområden
I en strandzon som hör till ett strandområde vid hav eller annat vatten får byggnadsobjekt inte uppföras utan en detaljplan eller en sådan generalplan med rättsverkningar där det särskilt bestäms att generalplanen eller en del av den kan användas som grund för beviljande av bygglov.
Om undantag ansöks alltid skriftligt och i första hand via e-tjänsten (ePermit).
Kontaktuppgifter:
Planläggningsingenjör Gun-Mari Back, tel. 040-7064514, email; gun-mari.back@vaasa.fi
Planeringsingenjör Jonas Åberg (Lillkyrö området), tel. 040-1703278 email; jonas.aberg@vaasa.fi
Inhägnader och planteringar
En inhägnads material, höjd, form och färg ska passa in i omgivningen. Inhägnaden får inte medföra olägenhet för grannarna, trafiken, trafiksäkerheten eller för underhållet och renhållningen av gatan.
Inhägnaden ska placeras helt och hållet på den egna tomten, om inte grannarna kommer överens om att inhägnaden ska placeras på tomtgränsen. En inhägnad som ska planteras ska placeras på tomten så att dess grenverk och rötter även som fullt utvecklade hålls inom den egna tomten.
Tomternas innehavare är båda skyldiga att med hälften var delta i byggandet och underhållet av en inhägnad på tomtgränsen, om det inte finns särskild anledning att dela skyldigheten annorlunda.
Från en bebyggd tomt får man av välgrundad anledning (som risk för att träd faller) fälla träd utan landskapsvårdstillstånd, om åtgärdens påverkan på tomten och omgivningen är liten och träden inte är skyddade, t.ex. i detaljplanen. Vid bedömning av trädets farlighet ska man kontakta kommuntekniken.
Åtgärder som inte förutsätter tillstånd
I bygglagen § 42 definieras de åtgärder som kräver bygglov och deras gränsvärden. Andra undantag från tillståndsplikt kommer att definieras i byggnadsordningen.
Vasa stads byggnadsordning
Avgifter
Alla lov är avgiftsbelagda. Från och med den 1.1.2019 debiteras en skanningsavgift för tilltståndshandlingar (ansökan + bilagor) som lämnas in i pappersformat.