
Artikelkategorier: Nyheter
Vasa kartlade riskfyllda ställen på gång- och cykellederna
Publicerad: 19.3.2025
Vasa stad har som mål att utveckla stadsmiljön så att den stöder hållbara färdsätt och minskningen av utsläpp. Säkerheten på de viktigaste gång- och cykellederna kartlades i Traficoms statsunderstödda projekt för säkerhetsverksamhet för vägtrafik.
Cykling och gång är de främsta färdsätten i Vasa centrum. Samtidigt som strävan är att öka gång och cykling ska det säkerställas att antalet trafikolyckor inte ökar.
I projektet granskades de viktigaste rutterna i staden med hjälp av maskinell 360-fotografering och terrängkartläggning. Som underlag för granskningen sammanställdes information om olyckor, invånarenkäten om gång och cykling samt om responsen. Klasser som granskades var trafiksäkerhet, tillgänglighet, brister i infrastrukturen och hur bra trafiken flyter på.
Sikthinder och belysning viktiga utvecklingsobjekt
Ur trafiksäkerhetens synpunkt var de viktigaste utvecklingsobjekten sikten från gator till cykelvägar samt ”giljotiner”, det vill säga övergångar över två parallella filer. Det utvecklingsobjekt som lyftes fram utanför centrumet var främst utveckling av belysningen vid korsningar och övergångsställen.
Utvecklandet av trafiksäkerheten bör prioriteras längs skolvägarna och inom de livligt trafikerade områdena kring skolorna. Sakkunniga poängterade hur viktigt detta är för att trafiksäkerheten ska kunna förbättras. Viktiga utvecklingsobjekt konstaterades vara bland annat Rådhusgatan och Skolhusgatan, längs vilka det finns ett flertal skolor.
Trafiksäkerhetsrisker och deras betydelse bedömdes med hjälp av sakkunnigarbete, teorier och intervjuer.
Staden vidtar förbättringsåtgärder
Projektet resulterade i en utvecklingsplan för att åtgärda de största trafiksäkerhetsriskerna. Vasa stad kommer att främja trafiksäkerheten vid utvalda objekt.
Vanligtvis gäller utvecklingsbehovet åtgärdande av trafiksäkerhetsrisker till följd av bristfällig sikt. Ett sätt att försöka lösa problemet är att sänka situationshastigheter till exempel med hjälp av strukturella ändringar. Alternativt kan siktområden i mån av möjlighet utvidgas, men i synnerhet i centrum är det i regel byggnader som orsakar sikthinder, och då går det inte att avlägsna hindret. Då är ett alternativ att utvidga siktområdet genom att strukturera gatuområdet på nytt.
Mer information
Bekanta dig med projektets slutrapport (PDF på finska)
Anvisningskort: Säkerhets- och smidighetsrevision av gång- och cykelleder (PDF på finska)