Förbigå menyn

Artikelkategorier: Nyheter

Stadens anseende som arbetsgivare starkare än förut - ansvarsfullhet och intressant arbete framhålls

Publicerad: 14.4.2025

En färsk undersökning visar att Vasa stads anseende som arbetsgivare har klart förändrats både bland den egna personalen och potentiella arbetstagare: särskilt ansvarsfullhet och intressanta arbetsuppgifter ses som styrkor. Undersökningens resultat utnyttjas vid riktandet av utvecklingsåtgärder till delområden.

I februari 2025 lät Vasa stad göra två olika enkäter med syftet att utreda Vasa stads anseende som arbetsgivare både bland den egna personalen och potentiella nya arbetstagare. Stadens anseende som arbetsgivare fick ett förhållandevis bra vitsord både i den interna och den externa enkäten. Ansvarsfullhet, dvs. beaktande av miljön och det omgivande samhället samt intressanta arbetsuppgifter är styrkor både internt och externt.

–  Glädjande är att man jämfört med den förra undersökningen har tagit ett stort språng framåt när det gäller uppfattningen av helhetsanseendet. Det här visar att de utvecklingsåtgärder vi har vidtagit – såsom förbättring av belöningsprogrammet och arbetsplatsförmånerna samt satsningar på den externa arbetsgivarbilden genom videor om arbetsgivarvarumärket, personalambassadörsprogrammet och karriärberättelser – har gett konkreta resultat, säger rekryteringsansvariga Anne Lindell.

Personalen värdesätter ansvarsfullhet, arbetsklimat och betydelsefullhet

Vasa stads anseende i sin helhet har klart förbättrats inom den egna personalen. Staden upplevs bland personalen särskilt som en ansvarsfull och öppen aktör. Ansvarsfullhet är en betydande styrka som inverkar till exempel på arbetsvilja och rekommendationer. Även de anställdas vilja att rekommendera sin arbetsgivare har enligt undersökningar ökat.

Den egna personalen anser att arbetsplatsens atmosfär, trygghet, intressanta arbetsuppgifter och betydelsefullhet hör till de klaraste styrkorna.

–Vi kan vara stolta över att en bra arbetsatmosfär och arbetets betydelsefullhet upplevs så här starkt hos oss. Det vittnar om att vi gör ett viktigt arbete här: en lycklig vardag för Vasaborna, säger personaldirektören Tuulikki Kruhse-Poutanen.

Satsningar på belöning och karriärstigar

Enligt Vasa stads personal finns det ännu saker att utveckla vad gäller lönenivå, avancemangsmöjligheter och anställningsförmåner, även om den största utvecklingen i positiv riktning enligt undersökningen hade skett inom anställningsförmånerna.

– De nya belöningssätten, såsom tjänstecykel och Epassi, har förbättrat vår arbetsgivarbild fint. Dem ska vi satsa på även i fortsättningen, eftersom de ökar vår attraktionskraft också bland potentiella arbetstagare, säger Kruhse-Poutanen.

Enligt Kruhse-Poutanen satsar man i fortsättningen dessutom ännu mer än tidigare på personalens möjligheter till utveckling och avancemang, till exempel genom att skapa nya karriärstigar.

– Om vi vill vara en lockande arbetsgivare måste vi satsa förutom på ansvarsfullhet, anställningsförmåner samt utvecklingsmöjligheter även på förnyelseförmåga och dynamiskhet samt ännu tydligare föra fram intressanta, betydelsefulla uppgifter som vi gör i staden, konstaterar Kruhse-Poutanen.

Utvecklingsarbete och rekryteringskampanjer ger resultat

Även i den externa undersökningen av arbetsgivarbilden har det skett en märkbar förändring på alla delområden, och uppfattningen om anseendet har blivit enhetligare jämfört med den tidigare undersökningen. Även Vasa stads välkändhet som arbetsgivare har förbättrats.

Enligt potentiella arbetstagare är Vasa stads styrka förutom ansvarsfullhet också en god och jämlik behandling av de anställda.

–  Ändring av uppfattningar kräver kommunikation men också genuina bemötanden, såsom lyckade rekryterings- och servicesituationer samt att de anställda talar om arbetsgivaren i en positiv ton. Undersökningsresultaten visar att utvecklingsarbete har gjorts internt och budskapet om de här åtgärderna har också nått ut externt, säger T-Media Oy:s forskare, ED Petteri Puska.

I synnerhet uppfattningen hos de respondenter som bor i huvudstadsregionen har förbättrats.

–  Från och med år 2020 har vi årligen tillsammans med VASEK och företagen genomfört en rekryteringskampanj riktad till bland annat unga vuxna som bor i huvudstadsregionen samt fått medieuppmärksamhet genom olika jippon. Även om det tar lång tid att ändra på uppfattningar kan det genom denna undersökning redan konstateras att det imagearbete som vi har gjort har gett resultat, säger kommunikations- och marknadsföringsdirektör Leena Forsén.

Bakgrund till undersökningen:

Vasa stad lät göra undersökningen i februari 2025. På den interna enkäten svarade 270 anställda och på den externa enkäten fick vi 300 svar. Den externa enkäten fick man följande externa svar: Landskapet Österbotten (100), Karleby (25), Seinäjoki (25), huvudstadsregionen (75) samt övriga Finland (75). Datainsamlingen skedde genom elektroniska frågeformulär. Den tidigare undersökningen gjordes 2021, och båda undersökningarna genomfördes av T-Media.