Artikelkategorier: Arkiv Nyheter
Språkutbudet vid rådgivningsstället Welcome Office har blivit ännu mer mångsidigt
Publicerad: 14.4.2021
Uppdaterad: 16.4.2021
Welcome Office är ett informations- och rådgivningsställe med låg tröskel i Vasa, där man får information om sådant som rör invandring, det finländska samhället, offentliga tjänster, språkkurser och rekrytering på finska, svenska och engelska. Nu har rådgivningens språkutbud blivit ännu mer mångsidigt genom Arbets- och näringsministeriets projektfinansiering med rådgivning även på arabiska, somaliska, persiska, dari och urdu.
Rådgivningsstället finns i Vasas huvudbibliotek och har även under pandemin öppet normalt som Medborgarinfon från måndag till fredag under tjänstetid (må, on, to 10.00-6.15, ti 10.00-17.00, fr 10.00-15.00). Verksamheten utvecklas under året så att man mer omfattande och på ett bättre sätt kan betjäna även på andra språk om ett behov finns.
Servicerådgivare Petra Winberg berättar att man vid Welcome Office nu har börjat testa rådgivning på plats på somaliska och arabiska i samarbete med Somalinaisten kehitys ry och genom att köpa distansrådgivning på arabiska. I april blev språkutbudet ännu mer mångsidigt, då kunderna fått möjlighet till en rådgivare som talar persiska, dari och urdu. Jour på dessa nya rådgivningsspråk ordnas vid olika tidpunkter.
– Samhället öppnas upp på ett helt annat sätt när kunden kan få information på sitt eget språk. Hen förstår informationen och kan ta den till sig på ett helt annat sätt. Och vi får äntligen utvecklat Welcome Offices service så att den blir mer tillgänlig så att även personer i den mest sårbara ställningen kan få rådgivning med låg tröskel. På det här sättet kan vi påskynda integrationen och gör den mer smidig, säger Winberg glatt.
Distansrådgivning på olika språk även via hemdatorn
Vid Welcome Office testas distansrådgivning med en kundterminal som har en länk till en rådgivare som talar arabiska, så kunderna kan komma vid bestämda tider och få distansrådgivning. Om man inte vill göra ett besök på plats, kan kunden även få en tid för hjälp och råd på ett säkert sätt med fjärranslutning via hemdatorn eller telefonen.
– Förhoppningsvis hittar Vasaborna våra flerspråkiga servicerådgivare och detta således blir en bestående verksamhet, tillägger Winberg.
Alla tider till servicerådgivare som talar olika språk finns på Welcome Offices sidor www.vaasa.fi/welcomeoffice.
Welcome Offices verksamhet började år 2012 som ett samarbetsprojekt finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden (via Österbottens förbund) och Europeiska socialfonden samt administrerat av Vasa stad.
Det nya Welcome Steps -projektet som finansieras av Arbets- och näringsministeriet utvecklar Welcome Offices tjänster så att de blir bl.a. mer flerspråkiga och ännu bättre betjänar den digitala tillgängligheten. Projektet möjliggör även en mer djupgående intitialintervju med invandrarna samt rådgivning i anslutning till karriären och sysselsättningsåtgärder.