Artikelkategorier: Nyheter
Samundervisning inom småbarnspedagogiken: Vasa har gett ut en unik handbok
Publicerad: 9.10.2024
I Vasa har det getts ut en sällsynt och unik handbok om samundervisning inom småbarnspedagogiken. Handboken stöder lärare och speciallärare inom småbarnspedagogiken i genomförandet av samundervisning.
Med samundervisning avses att en lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik tillsammans undervisar samma barngrupp. Samundervisning är en metod att främja inkluderande fostran och undervisning.
-Tröskeln mellan specialundervisningen och den allmänna undervisningen sänks, då ett barn som behöver stöd får det i sin egen grupp. Detta främjar också delaktigheten hos de barn som behöver särskilt stöd, beskriver servicechef Towa Silander vid Vasa stads småbarnspedagogik.
Forskningsprojekt i samarbete med Åbo Akademi
Samundervisning är en vanlig arbetsform inom den grundläggande utbildningen, men inom småbarnspedagogiken är den ännu ganska sällsynt.
– Samundervisning är dock på väg att bli mera allmän också inom småbarnspedagogiken och Småbarnspedagogiken i Vasa kan ses som föregångare inom området, då vi både har forskat i och gjort en handbok om temat. Dylik forskning har inte tidigare gjorts i Finland och inte heller någon annanstans i Norden, beskriver Silander.
Både handboken och det forsknings- och projektarbete som föregick den har gjorts i samarbete mellan Vasa stads småbarnspedagogik och Åbo Akademi. På temat har det gjorts två pro gradu studier vid Åbo Akademi och en vetenskaplig artikel är också på kommande.
Handboken ger lärarna praktiska anvisningar, exempel och tips
Handboken för samundervisning har planerats för att stöda läraren och specialläraren i småbarnspedagogik när det gäller att genomföra samundervisning samt för att erbjuda praktiska anvisningar, exempel och tips.
Med hjälp av handboken strävar man också efter att sprida information om samundervisning och inspirera lärare till samundervisning.
Handboken kan läsas och laddas ner på Vasa stads webbplats.
Samundervisningen en naturlig del av verksamheten
De tidigare studier som finns att tillgå om samundervisning har huvudsakligen gällt samundervisning i den grundläggande utbildningen. Samundervisning i småbarnspedagogiken har främst undersökts i några internationella studier, men ingen av dem har gjorts i Finland eller övriga Norden.
– Följaktligen råder det stor brist på forskning inom området såväl på nationell nivå som internationellt. Vår handbok fyller å sin sida en del av denna forskningslucka, berättar Silander.
Inom Vasa stads småbarnspedagogik är målet att varje speciallärare genomför samundervisning i minst en grupp inom sitt område under detta verksamhetsår. Inom Vasa stads småbarnspedagogik arbetar för närvarande 20 speciallärare.
– Vi hoppas att samundervisningen småningom blir en naturlig undervisningsform i vår verksamhet inom ramen för de resurser som står till buds, beskriver Silander.