Förbigå menyn
Fyra personer går på en solig dag längs en trottoar i skuggan av träden. En av dem har en rollator och en leder en cykel.

Artikelkategorier: Nyheter

Så förbättras gång- och cykellederna - staden blir smidigare och tryggare

Publicerad: 17.4.2025

Vasa stad gör även i år intsatser för att det ska bli tryggare och smidigare att gå och cykla. Kronviksvägens cykelväg är det enda nya objektet. Grundliga förbättringar görs på Roparnäsvägens cykelväg, på Teirgatan och på pappersbron i Metviken.

Utöver dessa förbättras trafiksäkerheten på olika håll i staden särskilt vid övergångsställen och korsningar. Även cykelparkeringarna förnyas för att göra det möjligt att låsa cyklarna i ramen och för att cykelställena ska passa för olika stora däck.

Merparten av byggarbetena utförs som stadens eget arbete. Ett undantag är pappersbron i Metviken, för vilken byggandet konkurrensutsätts. Stadens investeringar i kommuntekniken består till 13 procent av insatser för gång och cykling.

Kronviksvägens cykelväg färdigställs samt grundlig förbättring av Roparnäsvägens cykelväg

Det avsnitt som saknas av Kronviksvägens cykelväg byggs färdigt i år, och hela rutten färdigställs med asfalt och grönområden. Kostnadskalkylen för hela projektet är 1,6 miljoner euro, och andelen för år 2025 är 400 000 euro.

En grundlig förbättring görs på Roparnäsvägens cykelväg. Skikten förnyas på tjälskadade avsnitt, och den övriga delen beläggs på nytt med asfalt. Totalkostnaden för reparationsarbetena som pågår under två år är cirka 900 000 euro, och andelen för i år är cirka 500 000 euro.

Teirgatan och pappersbron i Metviken byggs om

En omfattande förnyelse görs i gatuområdet vid Teirgatan. I arbetet förnyas gatukonstruktioner och regnvattenavlopp och parkeringen omorganiseras och förhållandena för gång och cykling förbättras. Kostnadskalkylen är 800 000 euro.

Pappersbron i Metviken är i dåligt skick och smal, och därför rivs den och i stället byggs en bättre bredare och tryggare bro. Byggarbetena som gäller bron konkurrensutsätts. Kostnadskalkylen för projektet är 250 000 euro, och hälften av detta är statsunderstöd.

Cykelalliansen genererar kostnadseffektiva resultat

Vasa stad har en samarbetsmodell som kallas cykelalliansen, och den innebär att gång och cykling främjas genom ett tätt samarbete mellan staden, planeraren och entreprenören. Cykelalliansen har funnits i två år, och erfarenheterna är lovande.

Ett lyckat projekt är till exempel att Sandögatan förnyades så att den inbjuder till gång och cykling, och detta genomfördes på ett kostnadseffektivt och högklassigt sätt.

Arbetet kostade 173 per kvadratmeter, vilket är betydligt mindre än den ursprungliga bedömningen om indexjusterade 195 euroa/m². Staden fick ett statsunderstöd på cirka 900 000 euro för utvecklingen av Sandögatan.

– Media har gett en felaktig uppfattning om kostnaderna för cykelvägen, i verkligheten har en meter cykelväg kostat bara ungefär en femtedel av det påstådda. Projektets omfattning ökade från den ursprungliga översiktsplanen, eftersom det tillkom till exempel förbättringar av dagvattennätverket och de ändringar som specialtransporter, parkeringsplatser samt finansiärer och fastigheterna vid gatan krävde, klarlägger Samuli Huusko, som är projektingenjör för gång och cykling.

I år bygger alliansen inget nytt. De planerade förbättringarna har en mindre omfattning och ingen hög kvalitetsnivå eftersträvas. Till exempel minskades det reserverade beloppet för förbättringen av Teirgatan med 20 procent, vilket kommer att märkas särskilt i finishen av ytorna. Men planerings- och väghållningsarbetet fortgår.

Fler och nöjdare användare

Den förstärkta vinterväghållningen på gång- och cykellederna i Vasa har fått mycket beröm, till och med på riksnivå. Användarnöjdheten har stigit enormt mycket till följd av den höga nivån på vinterväghållningen, från 2,98 till nuvarande 4,32 (på skalan 1–5). Dessutom ökade antalet som färdades till fots eller på cykel under vintermånaderna i år med cirka 25 procent jämfört med föregående vinter.