Förbigå menyn
Flygbild över ett vinterligt hamnområde med ett fartyg och hamnbyggnader. I bakgrunden breder havslandskapet ut sig.
Breddningen av farleden gör det möjligt för bredare fartyg än tidigare att ta sig till Vasa hamn.

Artikelkategorier: Nyheter

Projektet för breddning av Vasa farled och hamn framskrider: entreprenör har valts

Publicerad: 18.3.2025

Vasa stad och Trafikledsverket har undertecknat ett avtal om genomförande av muddringsarbeten i Vasa farled och breddning av hamnen med Wasa Dredging Oy. Muddringsarbetena ska inledas i maj 2025 och vara klara senast i december 2025.

Genom att bredda farledens smalaste ställen till 140 meter bredare förbättras hamnens tillgänglighet och tryggas störningsfria sjötransporter. Breddningen av farleden gör det också möjligt för bredare fartyg än tidigare att ta sig till Vasa hamn.

– För Vasa hamn är breddningen av farleden ett projekt som man väntat länge på. När projektet färdigställs tryggas den nuvarande trafiken och dess utveckling. På längre sikt skapar det dessutom nya möjligheter för oss att svara på det stora behovet av att utveckla och utvidga hamnområdet samt tjänsterna, berättar Vasa Hamn Ab:s verkställande direktör Janne Pylkkönen.

I projektet ingår muddrings- och deponeringsarbeten i anslutning till breddningen av farleden och hamnområdet samt säkerhetsanordningsarbeten i anslutning till märkningen av farleden. Muddringsvolymen är sammanlagt cirka 335 000 kubikmeter. Kostnadskalkylen för projektet är 10 miljoner euro, varav Trafikledsverkets andel är 6 miljoner euro och Vasa stads andel 4 miljoner euro.

I projektområdet arbetar man dygnet runt

Fördjupningen av farleden genomförs av Wasa Dredging Oy. Till arbetsutrustningen hör mudderverk, pråmar, bogserbåtar, ramningsenheter, mätfartyg samt båtar i anslutning till skiftbyte. Arbetet utförs dygnet runt. Båtförare ombeds av säkerhetsskäl hålla ett säkerhetsavstånd på minst 150 meter till arbetsutrustningen.

– Muddringsentreprenader genomförs enligt 24/7-principen. Detta gör det möjligt att slutföra projektet med snabb tidtabell och effektiv användning av materielen. Även miljökonsekvenserna blir kortvariga, berättar projektchef Pasi Kivioja vid Trafikledsverket.

Projektet har gällande tillstånd som krävs enligt vattenlagen. Miljökonsekvenserna följs upp med hjälp av ett program för kontroll av vattendrag som godkänts av myndigheterna. I programmet ingår bland annat vattenprovtagning och uppföljning av grumligheten. Konsekvenser för fiskbeståndet och fiskenäringen följs upp utifrån förfrågningar och uppgifter från kontroller.

Mer information om projektet på finska (väylä.fi)

För Vasa stads del fungerar projektingenjör Joonas Haapala som kontaktperson, tfn 040 186 3929, joonas.haapala@vaasa.fi