Artikelkategorier: Nyheter
Pedagogik med främmande arter vid Variskan yhtenäiskoulu
Publicerad: 5.9.2024
Åttondeklassarna vid Variskan yhtenäiskoulu fick på biologilektionen tisdag 27.8 lära sig om hur man kan öka den biologiska mångfalden, då Vasa stads projektkoordinator Simo Marttila presenterade främmande arter för klasserna.
Lektionen började med att stadens projektkoordinator Simo Marttila berättade om främmande arter allmänt samt öppnade upp begreppen främmande art, invasiv främmande art och introducerad art. Dessutom fick eleverna se olika främmande arter. Presentationen omfattade bland annat jättebalsamin, vresros, pestskråp och jätteloka.
Efter en kort stund med undervisning fick eleverna själva ge sig i kast med fenomenet, då gruppen förflyttade sig till ett bestånd av jättebalsamin som finns på Lärkträdsvägen.
– På biologilektionerna har man också annars haft för vana att hålla lektioner utomhus. Nu fick vi emellertid för första gången en utomstående expert som höll en lektion. Det här är trevligt också för ungdomarna, då de får lära sig via aktivt arbete, berättar biologilärare Sarianna Nikkola vid Variskan yhtenäiskoulu.
De främmande arterna är ett hot mot naturen
Invasiva främmande arter är ett betydande hot mot den biologiska mångfalden. De främmande arterna erövrar rum av de inhemska arterna och orsakar årligen betydande kostnader i form av bekämpning och ekonomiskt svinn.
Vid Variskan yhtenäiskoulu har man också tidigare utnyttjat arbete i form av en verkstad i undervisningen om främmande arter.
-Vi har också tidigare ryckt upp främmande arter på skolgården under biologilektioner, och under årens lopp har bestånden klart blivit mindre, konstaterar Nikkola.
Målet med projektet med främmande arter är att öka den biologiska mångfalden
Undervisningstillfället ordnades som en del av projektet med främmande arter INSPIRE som leds av Marttila. Med vid planeringen av undervisningen var också Variskas biologilärare Sarianna Nikkola och Tarja Kelpe samt biträdande rektor Leena Virkki.
Projektet INSPIRE är ett treårigt projekt, vars syfte är att minska de invasiva främmande arterna och öka den biologiska mångfalden. Finansiering för projektet har erhållits från EU:s fond Interreg Aurora.
Inom projektet testas om den tid som används till fullständig utrotning av främmande invasiva arter kan förkortas med nya metoder. I projektet ligger fokus på bland annat att öka kännedomen om främmande arter. Detta mål eftersträvar man bland annat genom att ordna undervisning.
– För ungdomarna är kännedomen om främmande arter ett viktigt steg mot en bredare förståelse för miljöns välmående. En ung person som har lärt sig känna igen främmande arter kan i betydande grad hjälpa till med bekämpningen av främmande arter genom att rycka upp också enstaka växter av främmande arter och därmed förhindra att beståndet etablerar sig, berättar Marttila.
Läs mera på projektet webbsida.