Förbigå menyn
Foto: Mia Lindqvist

Artikelkategorier: Nyheter

På Österbottens museum öppnas en förnyad samlingsutställning 8.6

Publicerad: 7.6.2024

Utställningen Skatter från när och fjärran presenterar Vasaborna Karl och Elin Hedmans mångsidiga samling, som utöver det lokala kulturarvet i Österbotten täcker utländska och inhemska konstskatter såväl som silver och keramik. Den förnyade långvariga samlingsutställningen öppnas för allmänheten 8.6.2024 på Österbottens museum.

Utställningen Skatter från när och fjärran lyfter fram olika delområden av den samling som Vasaborna Karl Hedman och hans hustru Elin har samlat. Utställningens namn beskriver väl den geografiska omfattningen av innehållet.

Utställningen ger en unik översikt över välståndet i kustregionen på 1700- och 1800-talen och hur det tack vare sjöfarten fördes värdefulla föremål till Österbottens region från hela världen, såsom porslin som tillverkats i Kina samt möbler, klockor och instrument från Sverige. Överklasshemmen hade också produkter som var tillverkade av lokala hantverkare, till exempel tennstop av Mårten Hammarström och kannor och pappersvikter från Benviks keramikfabrik.

Samlarens avtryck märks på utställningen

Karl Hedman hämtade också hem skatter till sin samling från fjärran genom att resa utomlands. Han ville höja Vasas betydelse i vårt lands kulturliv genom att samla en sällsynt samling av utländsk konst och konstföremål i vårt land. I utställningen omges skulpturen En bedjande ängel, som hör till familjen della Robbias produktion, av majolikakrukor från renässanstiden på samma sätt som de gjorde när museet öppnades på 1930-talet.

–För utställningen har man också restaurerat några andra ursprungliga grupper av föremål. Med hjälp av dem kan besökaren få en känsla för hur samlaren själv utformade utställningen utan kronologisk ordning och med hänsyn till estetikens aspekter, förklarar samlingschef Auli Jämsänen vid Vasas museer.

Karl och Edin Hedman och deras tjänarinna Johanna Finnäs flyttade in i den nya byggnaden vid Österbottens museum sommaren 1929, när byggnaden ännu inte var helt färdig. Deras bostad var planerad till museets andra våning, där läkaren Karl Hedman också hade sin mottagning. I museibyggnaden var samlingens presentation oskiljaktigt sammanflätad med parets liv. Utställningen ger en inblick i paret Hedmans liv och anspråkslösa vardag genom bilder och föremål.

Älskade klassiker samt förnyade salar för silver och keramik

I början av 1900-talet började Karl Hedman uttryckligen köpa bildkonst för sin offentliga samling. Hedmans val var därför monumentala till sin storlek. Den italienske konstnären Luca Giordanos verk Korsets uppresande fyller nästan hela gavelväggen i salen. Pekka Halonens Hemfärd från arbetet (1907) och Juho Rissanens Bandväverska (1908) hör i sin tur till den finländska konstens betydande verk. Rissanen deltog i utställningen i Paris med sitt verk Bandväverskan liksom också Helene Schjerfbeck gjorde med sitt verk Begravningståg i Pont-Aven (1884). För de som tycker om Schjerfbecks konst finns åtta verk utställda av konstnären. Andra älskade klassiker på utställningen är bland annat Hugo Simbergs Frosten (1895) och Ferdinand von Wrights Åskväder över Haminanlax (1857).

Utställningen erbjuder också något att se för dem som är intresserade av silver och keramik, vilka båda har fått egna förnyade salar. Den av Johan Sidensnöre tillverkade nattvardskalken från år 1736 är det äldsta föremålet av en silversmed från Vasa i Hedmans samling.

–Om man inte ser mahognymöbler och mässingklockor som skatter, så kan man alltid kika in i fröken Charlotta Dyhrs dockskåp från 1800-talet, tipsar Jämsänen.

Utställningen grundar sig på forskning som fortfarande pågår. Samlingen är upplagd ur Karl Hedmans perspektiv, även om huvuddragen i hans personliga historia endast i stora drag är klarlagda. Elin Hedman och parets närmaste krets har endast fått litet uppmärksamhet i samlingens utformning, trots att Elin Hedman faktiskt var involverad i samlingen längre än sin make.