Artikelkategorier: Arkiv
KultTour 2/2021 - Musik från människa till människa
Publicerad: 10.9.2021
Vasa stadsorkesters chefsdirigent Tomas Djupsjöbacka bjuder in publiken till att dela gemensamma musikupplevelser.
Text: Merja Kallikari
Vi vet alla hur stor skillnad det är mellan att tala till en vägg och att stå ansikte mot ansikte med en annan människa. Jämförelsen ger en fingervisning om hur stor längtan är hos Vasa stadsorkester att få spela för en publik som finns i samma lokal.
– Oberoende av om vi är på scenen, framför eller bakom scenen upplever och delar vi stunden tillsammans. Jag tror att vi efter den påfrestande pandemin ännu lättare känner närvaron av andra människor, konstaterar Vasa stadsorkesters chefsdirigent Tomas Djupsjöbacka.
Djupsjöbacka litar på att också publiken har en brinnande önskan och rentav ett uppdämt behov av att få höra levande musik. Vid planeringen av hösten med stadsorkestern har Djupsjöbackas nyckelord varit färskt, fräscht och varierande.
– I stället för ett uttömmande tema har jag strävat efter att dukningen ska vara fräsch. I restaurangtermer uttryckt: det som serveras är inte konservmat utan färska ingredienser av bästa kvalitet direkt från torget.
I musiken innebär fräschhet också annat än senaste nytt.
Repertoaren under hösten innehåller nutidsmusik, men också okända verk från romantiken, vilka jag tror att just ingen Vasabo har hört tidigare.
Ett muntert världsuruppförande i oktober
Det finns ändå en röd tråd i stadsorkesterns höstprogram. Det är mänsklighet och de egenskaper som förenar oss.
– Jag önskar att åhörarna skulle vara intresserade av att under tiden som de lyssnar till bra musik funderar över vad som rör oss alla och förenar oss som människor, säger Djupsjöbacka.
– Det finns så många känslor – utöver beundran av skönhet också sorg, reflexioner och humor i alla slags variationer.
Djupsjöbacka nämner skojande som ett exempel på ett tidlöst och mänskligt drag som vi alla känner igen. Lekfullhet är den bärande tanken i konserten i slutet av oktober.
– Jag är mycket entusiastisk över helheten. Skojandet behandlas med många olika århundraden som perspektiv. Vi inleder undantagsvis med en symfoni från klassicismen av Joseph Haydn, som var känd för sin skojfriska natur. Denna symfoni hör till hans sista och har kallats Pukvirveln. Sedan fortsätter vi till nutiden med Jukka Tiensuus narraktiga blockflöjtskonsert Appo, där solisten Eero Saunamäki rentav får beatboxa.
Avslutningen på konserten visar att Vasa stadsorkester kan genomföra uppträdanden som är internationellt intressanta.
– Engelska George Mortons arrangemang av Richard Strauss verk Till Eulenspiegels lustige Streiche får sitt världsuruppförande i Vasa, berättar Djupsjöbacka stolt.
Under vårsäsongen fick Vasa stadsorkester välförtjänt uppmärksamhet med sin konsertserie som siktade på balans mellan könen. Womentums budskap om könens jämställdhet ska betonas starkt också i fortsättningen – redan på höstsäsongens första konsert. Öppningsverket för säsongen är Elegie komponerad för piano av Siri Brander, som föddes i Vasa 1866, och vi får höra verket i Vasadirigenten A.E Westerlinds arrangemang för stråkorkester.