Artikelkategorier: Arkiv Nyheter
Kontroll över trafikutsläppen i Vasa med hjälp av data
Publicerad: 23.6.2021
Vasa vill vara en koldioxidneutral stad vid utgången av 2020-talet. Målet är högt satt – koldioxidutsläppen måste minskas i stor omfattning och snabbt. I det nyligen inledda projektet Vasas trafik 202x utvecklar Vasa stad i samarbete med Ramboll ett nytt verktyg för att stöda klimatledningen.
Målet med projektet Vasas trafik 202x är att producera uppdaterad information om utvecklingen av Vasa stads trafikprestationer och trafikens koldioxidutsläpp samt att leda planeringen och åtgärder så att de ambitiösa målen för koldioxidutsläpp nås.
I Vasa har koldioxidutsläppen under åren 2011-2019 sjunkit med ca 30 procent. De mest betydande minskningarna har kommit från elförbrukningen samt fjärrvärmen. Den största utmaningen finns inom vägtrafiken, där utsläppen under samma tidsperiod har minskat med endast 10 procent.
– Vasas trafik 202x-projekt är mycket viktigt med tanke på stadens mål om koldioxidneutralitet. Antagligen bidrar utvecklingen av fordonsteknologin en del till de förutsatta utsläppsminskningarna, men ingen kan i det här skedet säga om bilbeståndet förnyas tillräckligt snabbt eller hur mycket åtgärder som behövs för att kunna påverka populariteten med att promenera, cykla och åka kollektivt, konstaterar Vasas kommunteknikdirektör Jukka Talvi.
– Med hjälp av det verktyg som nu är under utveckling utreder vi olika scenarier för att nå målet och vi förverkligar ett system, där utvecklingen kan följas. En viktig aspekt är också att göra utsläppsmålet synligt för alla Vasabor, fortsätter Talvi.
Den strategiska trafikmodellering som används i projektet strävar efter att beskriva konsekvenser av olika planeringsprojekt inom markanvändning och trafik för de kommande trafikmängderna, användningen av färdsätt och de kommande koldioxidutsläppen.
– Utvecklingsprojektet med Vasa stad är intressant av många olika skäl. Projektet passar bra med Rambolls förbindelse att fungera som vägvisare för lösningar för en hållbar utveckling. Dessutom är förenandet av datakällor i realtid med en strategisk trafikmodellering ett intressant utvecklingsobjekt, vilket möjliggör nya tillämpningsobjekt i framtiden, berättar Rambolls projektchef Teemu Sihvola.
Simuleringsmodellen för trafikefterfrågan BRUTUS, som Ramboll utvecklat, lämpar sig på grund av sin exakthet bra för modellering av hållbara färdsätt. Modellens individbasering möjliggör konsekvensbedömning med tanke på socioekonomiska faktorer.
Projektet som finansieras av miljöministeriet genomförs som ett gemensamt utvecklingsprojekt mellan Vasa stad och Ramboll, vilka också för sin del finansierar projektet. I projektet utvecklas ny teknologi och en produkt som också har internationellt nyhetsvärde. I uppföljningsgruppen finns också parter från andra delar av Finland med.