
Artikelkategorier: Nyheter
Johanna förverkligade sin studiedröm med stöd av arbetsgivaren
Publicerad: 20.2.2025
Vasa stads arbetstagare Johanna Hautamäki ville fördjupa sin kompetens och först bli behörig lärare inom småbarnspedagogik och senare speciallärare inom småbarnspedagogik. Flexibla flerformsstudier och stöd från arbetsgivaren underlättade tillvaron i studievardagen – uppmuntran från chefen och arbetskamraterna hade också stor betydelse.
Johanna Hautamäki hade tidigare avlagt socionomexamen vid en yrkeshögskola och arbetade med den kompetensen som lärare inom småbarnspedagogiken i tio år. Tanken om att fördjupa det pedagogiska kunnandet fanns ändå i bakhuvudet. Först avlade Hautamäki grund- och ämnesstudier i småbarnspedagogik samt studier i specialpedagogik vid Jyväskylä öppna universitet, varefter hon inledde kandidatstudier för lärare inom småbarnspedagogik vid Karlebys universitetscentrum Chydenius.
– Min största motivation var att bli behörig speciallärare inom småbarnspedagogiken. Som socionom hade jag ingen annan väg än att studera vidare. Å andra sidan innehöll min socionomutbildning ingen behörighet för förskoleundervisning och samtidigt fick jag också den, berättar Hautamäki.
Att finna balans mellan vardag och studier kräver flexibilitet och stöd
Enligt Hautamäki var största utmaningen med studierna att hitta balansen mellan arbete, studier och familj. Helgerna spenderade hon vid datorn och också efter arbetsdagens slut måste hon orka med föreläsningar.
– Studiekamraterna var ett viktigt stöd och tillsammans peppade vi varandra. Å andra sidan gjorde intresset för studierna och tanken om att det bara är tillfälligt att man orkade fortsätta, konstaterar Hautamäki.
Avlönade studiedagar och utbildningsstöd
Arbetsgivaren beviljade 15 avlönade studiedagar för studierna, vilka Hautamäki använde till största delen för närstudier. Dessutom beviljade arbetsgivaren utbildningsstöd som man kunde söka kostnadsersättning för, till exempel för kursavgifter till öppna universitetet eller läroböcker.
Emellanåt arbetade Hautamäki deltid, vilket underlättade situationen under de mest hektiska studieperioderna.
– Ett stort tack till arbetsgivaren och chefen, vilka möjliggjorde avlönade studiedagar och en kortare arbetsvecka. Studierna skulle heller inte ha lyckats utan arbetskamraternas förståelse och uppmuntran, säger Hautamäki.
Pensioneringsvågen ökar lärarbehovet
Under de kommande fem åren kommer det att inträffa en betydande pensioneringsvåg bland lärare inom småbarnspedagogiken. Enligt den nya lagen om småbarnspedagogik ska personalstrukturen utvecklas så att det senast år 2030 ska finnas fler högskoleutbildade anställda i daghemsgrupperna än vad det finns nu. Det här innebär att lärare inom småbarnspedagogiken behövs allt mer.
Enligt Anna Buss, direktör för småbarnspedagogiken vid Vasa stad, är målet att få lärarbehöriga anställda till barngrupperna, eftersom man vill garantera att småbarnspedagogikens kvalitet är stark och stöder barnens lärande på bästa möjliga sätt.
– Vi har redan nu väldigt kompetenta barnskötare, vars pedagogiska kunnande vi skulle vilja stärka och utveckla till lärarskap. Vi har utarbetat en stödmodell, med vilken vi uppmanar personalen till att studera till lärare inom småbarnspedagogik – på så sätt kan vi dra nytta av kunnandet som redan finns i vår organisation och utveckla det i riktning mot personalstrukturen som behövs senast år 2030, säger Buss.
Enligt den nya stödmodellen kan Vasa stad bevilja extra avlönade lediga dagar för att avlägga en sådan examen som ger behörighet att arbeta inom kritiska befattningar eller befattningar som lider av personalbrist.
– Dessa är till exempel pedagogie kandidatexamen och pedagogie magisterexamen. En kandidatexamen ger behörighet att fungera som lärare inom småbarnspedagogiken och en magisterexamen ger behörighet att fungera som daghemsföreståndare eller speciallärare inom småbarnspedagogiken, förklarar Buss.
Nya perspektiv på småbarnspedagogiken
Johanna Hautamäki uppmuntrar också sina arbetskamrater till att studera.
– Det bästa med studierna har definitivt varit att få stärka den egna läraridentiteten och fördjupa den pedagogiska kompetensen. Småbarnspedagogiken och världen förändras kontinuerligt, så även därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad, säger Hautamäki.
Arbetets mångsidighet och betydelse är enligt Hautamäki de viktigaste orsakerna till att söka sig till småbarnspedagogiken.
– Jag känner inte till något annat jobb där man kan tillbringa så mycket tid utomhus och röra på sig, leka, sjunga och pyssla, men också använda de egna styrkorna. Barnen ger äkta respons och det är fint att se då de lär sig, växer och utvecklas. Barnens glädje, skratt och kramar är kronan på verket i det här jobbet, ler Hautamäki.