Artikelkategorier: Arkiv Nyheter
Hedersomnämnande till vasa.fi i FM i kommunmarknadsföring
Publicerad: 9.9.2020
Webbtjänsten vasa.fi förnyades förra hösten och erhöll ett hedersomnämnande i FM i kommunmarknadsföring. Webbplatsen, som är ett resultat av samarbete mellan Vasa stad, Visit Vasa, Vasaregionens och UNESCO:s naturarvsobjekt, presenterar service och evenemang i Vasaregionen på en enda webbplats.
”Förr kunde det vara en utmaning att hitta uppgifterna och det krävdes att man gick in på flera olika webbplatser. Tack vare den gemensamma webbtjänsten är det nu enkelt att hitta exempelvis hela regionens kulturutbud, investeringsmöjligheter och naturstigar på en och samma webbplats”, berättar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.
Syftet med reformen är att förstärka Vasaregionens dragningskraft och synlighet samt att ännu bättre betjäna förutom invånarna och företagen även turisterna. I projektet skapades även en gemensam visuell framtoning för Vasa stad, Vasaregionen och Visit Vasa.
”I synnerhet för besökarna är det enklare när informationen och servicen finns på en enda webbplats”, konstaterar Visit Vasas verkställande direktör Max Jansson och Forststyrelsens världsarvskoordinator Malin Henriksson.
Den nya webbplatsen har tagits emot mycket väl och antalet användare av webbplatsen har ökat ordentligt. Under en sju månaders jämförelseperiod ökade hela webbplatsens användarmängd med 44 % och turismdelarnas med hela 118 %.
Ett unikt samarbete
Den nya webbtjänsten är ett resultat av ett på riksnivå unikt samarbete. I praktiken är det fråga om en gemensam webbplats för fyra organisationer och åtta kommuner, och därtill sammanställs 15 kommuners evenemangsutbud på en och samma plats i evenemangskalendern, som genomförts i samarbete med Österbottens förbund och KulturÖsterbotten.
”Samarbete över organisations- och kommungränser är ingen självklarhet överallt när det gäller den offentliga sektorn. Vi lyckades förnya både varumärket och webbplatsen genom att noga överväga vad de som använder internetsidorna behöver. Det känns verkligt bra att få beröm för ett välgjort och långsiktigt arbete”, säger VASEK:s marknadsföringschef Mari Kattelus glatt.
Även invånarna togs från första början aktivt med i planeringen och testningen av servicen. Utgående responsen gjordes slutligen betydande ändringar i servicen.
”En fungerande nättjänst och högklassigt innehåll leder till bra användarerfarenheter. För oss var det viktigt att servicen kan användas på alla apparater och i synnerhet satsades på mobilanvändning och tillgänglighet vid planeringen av webbplatsen”, konstaterar Tiina Salonen som har lett reformprojektet.
Vad är FM i kommunmarknadsföring?
Målet för FM i kommunmarknadsföring är att utveckla marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis i fråga om kommun- och regionmarknadsföring samt kommunikation. I år deltog sammanlagt 49 bidrag i tävlingen från olika delar av Finland.
Med hjälp av tävlingen eftersträvas ökat utnyttjande av marknadsföring och kommunikation, effektfullhet och värdesättande som en del av utvecklingen av kommunernas service och livskraft samt förändringsprocessen inom den kommunala sektorn.
FM i kommunmarknadsföring ordnas av följande som utvecklar kommun- och regionmarknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf och Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.