Förbigå menyn
Viisi lasta seisoo rinnakkain pitäen kädessään värikkäitä roolikylttejä ja sinisiä kaulanauhoja. Taustalla näkyy historiallinen mustavalkoinen rakennuskuva.

Artikelkategorier: Nyheter

Femteklassare på energistigen – barnens idéer formar framtidens undervisning

Publicerad: 4.12.2024

Varifrån kommer energi? Hur programmeras robotar? Vad är energistigen? Bland annat dessa frågor dryftade femteklassare i Vasa under inflytandedagen på Styrelsegården.

Under inflytandedagarna 19.11 och 20.11 fick lågstadieelever i Vasa bekanta sig med stadens beslutsfattande på Styrelsegården i Vasa. Klass 5C i Huutoniemen koulu och klasserna 5A och 5B i Vikinga skola deltog.

Barnen fick en inblick i beslutsfattandet och dessutom fick de komma med egna idéer och lära sig om energi och el i workshoppar.

Vilka funderingar väckte ordet energi hos femteklassarna?

  • Människans energianvändning till exempel i anknytning till hobbyer: du får energi och använder energi
  • Olika slags kraftverk
  • Trafiken
  • Eldrivna apparater och hur de fungerar
  • Energidryck

Barnen fick även berätta vad de vill lära sig i skolan angående temat energi.

Vad vill du lära dig när det gäller energi – de populäraste idéerna bland femteklassare:

  1. Programmering: hur programmeras en robot, hur fungerar en telefon, hur programmeras spel.
  2. Olika former av energi: Hur fungerar olika slags elektroniska enheter? Till exempel elgitarr, tv, mikrovågsugn, robotar, vindkraftverk.
  3. Hur produceras energi: Varifrån kommer energi? Kan man bygga ett minikraftverk? Hur skapas hållbar energiteknik?

Viisi lasta seisoo kumartuneena pöydän ääreen tekemään tehtävää. Aikuinen ohjeistaa lapsia pöydän toiselta puolelta.

Barnens idéer förmedlas vidare

Medlemmarna i energiteamet inom den grundläggande utbildningen ledde workshopparna. Workshopparna är en del av den grundläggande utbildningens projekt Inspirerande energi i skolan, vars mål är att med hjälp av energiaspekten lyfta upp teman inom hållbar utveckling till en del av hela verksamhetskulturen inom den grundläggande utbildningen.

Maiju Rintala i energiteamet berättar att man utifrån barnens idéer vidareutvecklar energifostran för den grundläggande utbildningen i Vasa.

– Vi vidareförmedlar även barnens frågor om energi och el exempelvis till kommunaltekniken, och hoppas att vi får svar som passar barn. De är till exempel intresserade av hur gatubelysningen fungerar i Vasa, berättar Rintala som är digitalpedagogisk utvecklare inom den grundläggande utbildningen.

Energistigen leder till kraftverken

Barnen fick även en inblick i Vasa stads energiutbildningsstig och fick komma med egna idéer för den.

Vasa har en energiutbildningsstig som sträcker sig ända från småbarnspedagogiken till högskolorna. Målet är att öka barns och ungas energimedvetenhet och kunnande om hållbar utveckling samt att utveckla arbetslivsfärdigheter för framtiden.

– I workshopparna funderade barnen utifrån ordet energistigen till exempel på julbelysning, Tropiclandia, kraftverk, spel, vr-glasögon, gatubelysning och Google, berättar lektor Outi Närvä från energiteamet för den grundläggande utbildningen.

Oppilaat istuvat suuressa luentosalissa, jossa etuosassa on puhujakoroke ja seinälle heijastettu dia esittää energia-aiheisia kysymyksiä. Kolme aikuista keskustelee lavan läheisyydessä.

Arbetet med modellen Barnvänlig kommun framskrider i Vasa

Vasa stad är med i UNICEF:s modell Barnvänlig kommun.

Åtgärdsplanen innehåller fem mål, och om dessa uppfylls kan Vasa få UNICEFs erkännande Barnvänlig kommun. Ett mål är att barns och ungas åsikt ska beaktas genom delaktiggörande i planering och utveckling av service.