Artikelkategorier: Arkiv Nyheter
Det har redan gått 10 år sedan järnvägen mellan Vasa och Seinäjoki elektrifierades
Publicerad: 10.12.2021
Det har gått 10 år sedan banan Vasa-Seinäjoki elektrifierades. Det första eltåget anlände från Seinäjoki till Vasa 12.12.2011 och medförde märkbart snabbare tågförbindelser mellan Vasa och Seinäjoki. Den snabba förbindelsen har gjort att i synnerhet antalet passagerare på arbetsresor har ökat.
Syftet med elektrifieringen var att göra järnvägstrafiken mellan Vasa och Seinäjoki snabbare, eftersom det finns många som pendlar mellan Vasa och Seinäjoki, dvs. arbetar någon annanstans än i sin hemkommun. En snabbare och trevligare tågresa samt ett tätare pendligsområde var de huvudsakliga orsakerna till att man ville öka hastigheten.
Det progam som hade planerats för jubileumsdagen måste tyvärr inhiberas på grund av det rådande coronavirusläget.
”En helt avgörande satsning på utvecklandet av Vasa och hela regionen”
– Elektrifieringen av Vasabanan för tio år sedan var en helt avgörande satsning på utvecklandet av Vasa och hela regionen. Elektrifieringen har möjliggjort energiklustrets investeringar och utvecklandet av hela samhället, inklusive alla stadier av utbildning, bekräftar landskapsdirektör Kaj Suomela vid Österbottens förbund.
Stadens och kommunernas gemensamma ansträngning och beslutsamhet gav resultat.
– Utan en stark gemensam intressebevakning hade vi inte fått banavsnittet elektrifierat eller också hade det tagit verkligt lång tid. Om vi vill ha och behöver något i regionen, måste vi arbeta tillsammans för det. Statens satsning kommer inte av sig själv. Detta har vi upplevt många gånger, berättar Suomela.
Järnvägstrafiken och vidareutvecklandet av den kommer att vara mycket viktiga för regionen.
– Om de planerade batteriindustriinvesteringarna blir verklighet, kommer vi att behöva mycket mera arbetskraft och material både i byggadsfasen och då fabrikerna är i drift. Den fraktmängd som går mellan Vasa och Seinäjoki kommer oundvikligen att öka både vad gäller ankommande och avgående varor. Samtidigt kommer antalet arbetsplatser att öka med flera tusen, och det är klart att alla arbetstagare inte kommer från den egna regionen utan en del pendlar från ett större område. Därför är snabbare och bättre järnvägstrafikförbindelser ytterst viktiga för Vasaregionen, påminner stadsdirektör Tomas Häyry.
Stora festligheter för tio år sedan
Den elektriska tågtrafiken öppnades, då det första tåget anlände från Seinäjoki till Vasa 12.12.2011 kl. 13.25. Tåget avgick kl. 12.30 den dagen från Seinäjoki.
Vid festligheterna medverkade bl.a. Seinäjokis stadsdirektör Jorma Rasinmäki, ordföranden för Seinäjokis stadsfullmäktige Raimo Ristilä, ordföranden för Vasas stadsfullmäktige Håkan Nordman, minister Anna-Maja Henriksson, VR-Groups samhällsrelations- och miljödirektör Otto Lehtipuu, ordföranden för Österbottens förbunds landskapsfullmäktige Miapetra Kumpula-Natri, ordföranden för Korsholms kommunfullmäktige Lars-Erik Gästgivars, verkställande direktören för Österbottens handelskammare Juha Häkkinen, konsultativa tjänstemannen vid Södra Österbottens förbund Seppo Rinta-Hoiska, Seinäjokis näringsdirektör Juha Luukko och chefen för projekteringsavdelningen vid Trafikverket Harri Yli-Villamo.
Samarbetskommuner vid elektrifieringen år 2011 var utöver Vasa och Seinäjoki också Korsholm, Laihela, Lillkyro, Storkyro, Vörå, Korsnäs och Malax.