Förbigå menyn
piktogrammi

Artikelkategorier: Arkiv Nyheter

Coronaviruspandemin skakar om företagen – ”Nu måste alla vara flexibla och samarbeta”

Publicerad: 20.3.2020

Uppdaterad: 23.3.2020

Vasa stad och Vasa Företagare har tillsammans funderat på med vilka metoder staden för sin del kunde underlätta företagens svåra situation medan coronaviruspandemin pågår. Staden hoppas också på samspel från de företagares sida som inte påverkas av undantagsförhållandena.

Stadens politiska ledning och tjänstemannaledning har med Vasa Företagare diskuterat den ekonomiska osäkerhet som coronaviruset orsakar. Enligt stadsdirektör Tomas Häyry lyssnar man på företagarna och tar oron på allvar.

– Jag hoppas att Vasaborna också under undantagsförhållandena i mån av möjlighet skulle använda sig av de tjänster som de lokala företagen erbjuder. Ifall undantagsförhållandet medför att företagarna får betalningssvårigheter, förhåller sig Vasa stad och dess koncernföretag flexibelt till betalningsarrangemang, berättar Häyry.

Vidare har staden för avsikt att säkerställa att dess betalningsrörelse är smidig och sörja för att de fakturor som företagen har sänt till staden betalas i tid.

– Eftersom coronaviruspandemin orsakar stora utmaningar också för stadens ekonomi, önskar vi i vår tur att de företag, vilkas affärsverksamhet inte påverkas negativt av undantagsförhållandena, betalar sina fakturor till staden i tid. Med ett bra samspel, genom att stöda varandra och vara flexibla klarar vi av också dessa svåra tider, säger Häyry sporrande.

Mico Botnia bereder sig på förfrågningar

Vid Mico Botnia, som producerar ekonomiförvaltningstjänster för Vasa stads koncern, har man berett sig på att det kan komma frågor från kunderna gällande villkoren för betalning av fakturor.

– Trots beredskapen kan det tillfälligt vara kö i vår telefonservice. Därför hoppas vi att man tar kontakt i första hand via e-posten till vår service, berättar servicechef Sari Simelius-Sillanpää på Mico Botnia.

Mico Botnias försäljningsreskontra betjänar på adressen: myyntireskontra.vaasa@micobotnia.fi. Försäljningsreskontrans telefonservice (tfn 0206 19 8077) håller öppet vardagar kl. 9.00–12.00. E-postförfrågningar besvaras också utanför telefontiden.

I fråga om tjänster som anknyter till indrivning kan företagaren vara i kontakt med Mico Botnia på e-postadressen luotonvalvonta.vaasa@micobotnia.fi eller per telefon (tfn 0206 19 8083). Telefontjänsten gällande indrivning håller öppet vardagar kl. 9.00–15.00.

Stöd finns att få

Regionorganisationen Kust-Österbottens Företagare och lokalorganisationen Vasa Företagare strävar efter att hjälpa företagarna med de problem de möter och att tillsammans hitta metoder som kan underlätta situationen för de lokala företagarna.

– Vi uppmuntrar Vasaborna att gynna lokala småföretagare, t.ex. på vår Facebooksida har sammanställts adresser till nätbutikerna under taggen #verkkokauppavaasa. Det är också viktigt att företagarna är aktiva och ser till att de får betalningsarrangemang för sina betalningar, säger Vasa Företagares verksamhetsledare Mari Pohjanniemi-Kivi.

Företagarna i Finland har på sin webbplats sammanställt anvisningar om var man kan söka hjälp medan pandemin pågår. Också i Facebookgruppen #ostapieneltä finns information, kamratstöd och till exempel tips av en lagrådgivare och en terapeut. På Visit Vasas webbplats har sammanställts information om Shopping Vasas samarbetsparters nätbutiker, där man t.ex. kan beställa mat eller apoteksvaror hem medan pandemin pågår.

Också Vasaregionens Utveckling Ab (VASEK) erbjuder kostnadsfri rådgivning för företagen i regionen. Vidare får man stöd av Österbottens Företagsfaddrar, Österbottens kriscenter Valo samt av företagarnas präst Eva Thölix.