Artikelkategorier: Arkiv Nyheter
Byggandet av Travdalen framskrider – de första gatorna anläggs redan
Publicerad: 7.2.2022
Byggandet av den nya stadsdelen Travdalen framskrider med stormsteg. Gatuarbetena inleddes i de första kvarteren i början av året och gatorna borde vara färdiga före november.
Uppmärksamma förbipasserande har lagt märke till att antalet byggmaskiner och lastbilar har ökat i Travdalen. Enligt Vasas stadsgeodet Petur Eklund ska det först byggas fyra bostadskvarter på området. Arbetena med infrastrukturen för dessa påbörjades i början av året.
– I första skedet byggs de kvarter som i detaljplanen anges med numren 55–58. Just nu anlägger vi gator och bygger anknytande kommunalteknik. Dessutom sker det ganska stora massabyten på området, vilket ökar antalet maskiner och bilar. Arbetena inleddes i början av året och de första gatorna torde vara färdiga i november, säger Eklund.
Travdalen blir en ny stadsdel som utgör en fortsättning på Vasas rutplanecentrum. Dess detaljplaneområde omfattar Vasas före detta travbaneområde, men även motorvägen E12 från Krutkällarvägen till Malmögatan och området väster om motorvägen angränsande till Skånegatan, Travgatan och Krutkällarvägen.
Enligt Eklund planeras Travdalen inte till ett typiskt finländskt bostadsområde utan avsikten är att åstadkomma något nytt i Vasas stadsmiljö.
– Avsikten är att Travdalen ska bli en lite mera urban boendemiljö än vanligt. Vår strävan är bygga området till en gemenskapsinriktad, mångsidig och intressant plats där man både bor och vistas. Dessutom är målet att åstadkomma en miljömässigt, estetiskt och funktionellt trivsam omgivning som samtidigt även svarar på de nyaste tekniska och klimatstrategiska utmaningarna, förklarar Eklund.
Travdalen blir hem för 2 000–2 500 invånare
Planläggningsarkitekt Oliver Schulte-Tigges vid Vasa stad säger att man i Travdalen ska bygga totalt 1 600–1 800 nya bostäder och hem för 2 000–2 500 invånare. I de kvarter som färdigställs först planeras cirka 100–150 bostäder per kvarter.
Den urbana miljön väntas locka till sig förutom unga och äldre par även barnfamiljer. De goda möjligheterna till fritidsverksamhet och servicen i området, byggande som beaktar barnen och känslan av gemenskap är som gjorda för barnfamiljer.
– I första skedet uppförs på området främst flervåningshus med affärslokaler på gatunivån. I två av kvarteren kommer det också att finnas fristående stadssmåhus som dock står tätt intill varandra. De passar i synnerhet människor som vill bo ifred men som ändå också uppskattar gemenskapskänslan och en trygg omgivning samt närliggande service, säger Schulte-Tigges.
Trivsamma parker och mångsidig service
Strävan är att det ska byggas bostäder för så många olika typer av behov och livssituationer som möjligt i Travdalen. Där kommer det även att finnas mångsidiga möjligheter till olika typer av service och affärslokaler.
– Det finns en viss procent affärslokaler för olika slags tjänster i varje kvarter. Avsikten är att åstadkomma en trivsam stadsbild där det utrymme som öppnar sig mot gatan är levande och ger möjligheter till företagande och kreativitet, fortsätter Schulte-Tigges.
Avsikten är att anlägga grönområdena i Travdalen till högklassiga platser som stöder trivseln och lockar till vistelse. Där ska exempelvis anläggas ett flertal parker, var och en med ett särskilt tema och en funktionell tanke bakom. Därtill ska den första cykelgatan i Vasa anläggas i Travdalen.
– Det planeras också ett flertal gågator och så kallat delat utrymme där trafiken försiggår på fotgängarnas villkor, tillägger Oliver Schulte-Tigges.
Service för seniorer i välfärdskvarteret
Travdalen ska byggas etappvis. Bland de kvarter som färdigställs först finns även det så kallade välfärdskvarteret där bostäderna riktas till seniorer. Det är fråga om vanligt boende som beaktar i synnerhet de äldres behov.
– På gatunivån ska det finnas viktig närservice även för äldre så att de kan bo kvar i sina hem så länge som möjligt, säger Schulte-Tigges.
Avsikten är att i välfärdskvarteret också förlägga lokaler för Vasa kyrkliga samfällighet samt en hemvårdsenhet för Österbottens välfärdssamkommun. Enligt planerna ska det dessutom finnas ett café eller en restaurang samt olika fritids- och mötesrum i lokalerna.
– Målet är att de första invånarna ska kunna flytta in på området under åren 2024–2025, planerar Schulte-Tigges.
Vid bostadsbyggande förutsätts energieffektiva lösningar
I Travdalen står klimatsnålt byggande och Vasa stads klimatneutralitetsmål i en viktig roll. När det gäller bostadsbyggande är till exempel kriterierna i fråga om koldioxidsnålhet striktare än vanligt. I praktiken förutsätts vid byggandet klimatsnåla och energieffektiva lösningar och dessutom eftersträvas ökad användning av trä.
– Klimatavtrycket för byggnaderna i Travdalen kommer att vara 35–50 procent mindre än vid referensobjekten. Kriterierna gäller förutom byggnadsskedet även bostädernas energiförbrukning under de kommande decennierna. I praktiken kan det innebära exempelvis användning av klimatsnål betong och trä, effektiv energioptimering och koldioxidsnåla värmesystem i byggnaderna, säger energi- och klimatsakkunnig Mika Hakosalo.
De som bygger på området kan bedöma klimatsnålheten i sina byggprojekt med hjälp av ett bedömningssystem som miljöministeriet tagit fram. Därtill ska även staden utfärda anvisningar och sätta upp kriterier för bedömningen. På så sätt säkerställs att bedömningsmetoden är enhetlig och likadan för alla byggare.
– Vi kommer att ordna informationsmöten för byggare under våren. Under dem går vi detaljerat igenom hela processen tillsammans med sakkunniga. Det kommer att innebära lite extra arbete för byggherrarna men samtidigt får de mycket nyttig information och lärdomar om hur de kan bygga mera klimatsnålt, förklarar Hakosalo.
Bildelning underlättar vardagen
Även systemet med bildelning, som planeras i Travdalen, främjar Vasas klimatneutralitetsmål. Systemet utgår från att det placeras bilar för gemensamt bruk i bostadskvarteren, parkeringsanläggningen och längs gatorna. Bilar tas till området i takt med att kvarteren byggs upp. Om användningen av och kostnaderna för bilarna samt om andra frågor kring servicen avtalas genom avtal mellan parkeringsbolaget och bostadsaktiebolagen.
– Bildelning är en vedertagen form av hållbar mobilitet, som för egen del uppmuntrar till och stöder användning och utveckling av även andra hållbara färdsätt, såsom cykling och kollektivtrafik. Det finns olika servicemodeller men gemensamt för alla är strävan efter att minska mängden privatbilism och rusningar samt utsläpp och buller från trafiken, säger projektchef Tomi Paalosmaa.
– Bildelningen minskar behovet av parkeringsplatser, förbättrar trafiksäkerheten och bidrar till trivseln på bostadsområdena. Dessutom höjer den invånarnas livskvalitet, underlättar vardagen och stärker köpkraften. Det planeras system med bildelning även på andra håll i Vasa, fortsätter Paalosmaa.