Artikelkategorier: Nyheter
Boende med framförhållning
Publicerad: 25.9.2024
Boenderådgivningen hjälper dig genom olika boenderelaterade utmaningar. Avsikten med servicen är att förebygga och lösa problem och ge råd i frågor som gäller boende.
Inom Vasa stads boenderådgivning arbetar två sakkunniga i boende: boenderådgivarna Sanna Halonen och Tiina Udelius hjälper dig om du exempelvis har problem med att betala hyran, hotas av vräkning eller söker en ny bostad. Boenderådgivningen är avgiftsfri och betjänar alla oavsett boendeform eller ‑situation.
– Oftast har klienterna problem med att få hyran betald, men vi stöter också på många andra slags utmaningar. I Vasa finns dessutom även personer som helt saknar bostad, säger Udelius.
Det att priserna höjs och förmånerna försämras märks direkt också i boenderådgivarnas arbete.
– Vi har ganska många klienter som inte längre har råd att bo kvar i sin nuvarande lägenhet. De kan även ha betalningsanmärkningar, vilka gör det svårare att få en ny bostad. I regel hittar vi emellertid en lösning också på sådana här problem, säger Udelius.
Ta kontakt i tid
Halonen och Udelius framhäver vikten av att vara ute i tid. Det lönar sig att kontakta rådgivningen genast då man till exempel för första gången inte kan betala hyran eller upptäcker att man har problem med att hantera sin ekonomi.
– Ofta söker man hjälp först efter att situationen redan har eskalerat. Därför gäller det att kontakta oss i så god tid som möjligt och dessutom med låg tröskel, uppmuntrar Halonen.
Det viktigaste i arbetet som boenderådgivare är att kunna identifiera klientens behov. Problem kan sällan lösas på stående fot, utan det kan ta flera träffar innan man hittar en lösning på en utmanande situation.
– Vi har som mål att klienten med vår hjälp problemfritt kan nå ut till de tjänster hen behöver. Vid behov kan vi med klientens samtycke även exempelvis kontakta hyresvärden, säger Halonen.
Bostadsbehoven ändras med åldern
Bostadsbehoven kan även ändras i takt med att man blir äldre. Det som fungerar nu kan vara utmanande om tio år.
– Det gäller att i ett så tidigt skede som möjligt kritiskt bedöma de egna bostadsförhållandena och om hemmet fungerar då man blir äldre. På så sätt har man tillräckligt med tid på sig att göra eventuella ändringar och kan ta det ett steg i taget, säger Udelius.
Avsikten med framförhållning inom boendet är att göra det möjligt för äldre att bo kvar i det egna hemmet och leva ett självständigt liv så långt det går.
– Vi inom boenderådgivningen satsar hela tiden mera på att förebygga problem. Redan små ändringar kan höja kvaliteten i boendet och få hemmet att fungera betydligt bättre, konstaterar Udelius.
Halonen och Udelius har lagt märke till att i synnerhet äldre ännu inte vet att det överhuvudtaget finns en sådan här service. Därför är målet att satsa på marknadsföringen och ge servicen mera synlighet.
– I höstas ordnade vi det första informationsmötet för uttryckligen äldre Vasabor och ordnar säkert flera sådana i fortsättningen. Det är också möjligt att bjuda in oss för att berätta om servicen.
Boenderådgivning är samarbete
Servicen med boenderådgivning inleddes våren 2022. På drygt två år har verksamheten etablerat sig och servicen har haft omkring 300 klienter per år. Boenderådgivarna har även ett brett samarbetsnätverk med exempelvis hyresvärdar och olika myndigheter.
– Boenderådgivningen är först och främst samarbete. Vi har i uppgift att stödja klienten och så att säga bygga broar mellan klienten och olika aktörer, förklarar Halonen.
Servicen har fått ett positivt mottagande bland såväl klienterna som samarbetspartnerna.
– Vi har fått en signal om att servicen svarar på ett genuint behov. Också det betyder mycket att vi enkelt kan kontaktas per telefon och att det alltid finns någon här som lyssnar, säger Halonen.