Förbigå menyn

Artikelkategorier: Nyheter

Barnens råd utforskade konst och energi

Publicerad: 25.4.2025

Vad är det bästa sättet att utforska konst? Hur kan man bekanta sig med energi och ny teknik i skolan? Dessa frågor fick förskolebarn och femteklassare i Vasa fundera på inom ramen för barnens råd.

Barnens råd är ett verktyg som Vasa stad använder för att stärka barns möjligheter till delaktighet och påverkan.

De årliga sammankomsterna inom barnens råd ordnades i vår på daghemmet Lill Kasern samt i Huutoniemen koulu och Vikinga skola.

Hur kan man titta på konst?

Hemulit-förskolegruppen på daghemmet Lill Kasernen fick i uppgift att ta reda på vilket sätt att titta på konst som barnen tycker är bäst. De fick också fundera på olika sätt att titta på konst.

– Barnen utforskade konst på tre olika sätt: med förstoringsglas, genom svarta ramar och med hjälp av en guide. Därefter fick de rösta på vilket sätt de tyckte var roligast, berättar utvecklingsplanerare Helena Alanen.

Barnens favorit var att titta på konst med förstoringsglas.

Ficklampa, djurtofflor och kamera

Museipersonalen från Vasa museer, som deltog i barnens råd, lärde sig många nya sätt att se på konst från barnen:

  • En ficklampa med olika färger – konstverken kan ses i färgat ljus
  • Djurtofflor – man rör sig i museet som djur, till exempel genom att hoppa eller stampa
  • Att titta genom solglasögon
  • Att använda en kamera för att se på konst

Museipersonalen förnyar nu museiväskan ”Hur tittar man på konst?” utifrån idéerna från barnens råd.

Den lånebara museiväskan hjälper barn att bekanta sig med konsten och lämpar sig till exempel för modersmåls- och bildkonstundervisning i skolor. Läs mer

Femteklassare på energiresa

Barnens råd omfattade också femteklassare från Huutoniemen koulu och Vikinga skola, som fick fundera på hur de skulle vilja bekanta sig med energi och ny teknik i skolan.

– Eleverna fick tänka på vad som kunde göras kring energitemat på olika årskurser, vilka teman som kunde behandlas och vad som skulle vara roligt att prova på, berättar Alanen.

Efter att ha presenterat sina egna idéer fick barnen rösta.

Förslagen som fick flest röster:

  • Studiebesök till exempel till nöjesfält eller spa – bekanta sig med apparaters funktion eller elförbrukning
  • Studiebesök till lokala företag och läroanstalter (Westenergy, Vasa Elektriska, Wärtsilä, Technobotnia, Åbo Akademi)
  • Escape room
  • Mat och energitillförsel
  • Video och fotografering
  • Bekanta sig med robotar och programmering

Barnens idéer används som grund för att utveckla energifostran inom den grundläggande utbildningen i Vasa.

Vasa har en energiutbildningsstig som sträcker sig ända från småbarnspedagogiken till högskolorna. Målet är att öka barns och ungas energimedvetenhet och kunnande om hållbar utveckling samt att utveckla arbetslivsfärdigheter för framtiden.

Arbetet med modellen Barnvänlig kommun framskrider i Vasa

Vasa stad är med i UNICEF:s modell Barnvänlig kommun.

Åtgärdsplanen innehåller fem mål, och om dessa uppfylls kan Vasa få UNICEFs erkännande Barnvänlig kommun.

Ett mål är att barns och ungas åsikt ska beaktas genom delaktiggörande i planering och utveckling av service.