Kielitietoinen opetus
Tältä sivustolta löydät kielitietoiseen opetuksen liittyvää materiaalia.
Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
- Luo suomen kielen harjoittelulle turvallinen ja kannustava ilmapiiri opetusryhmässäsi.
- Käytä kuvia ja havainnollista opetuspuhettasi sekä opetustekstejä.
- Laita esiin opetuskokonaisuuden tavoitteet ja keskeiset käsitteet.
- Avaa huolella keskeisimmät käsitteet ja toista niitä riittävästi.
- Mahdollista kaikkien oppilaiden osallistuminen: a. eriyttämällä tehtäviä. b. käyttämällä avoimia kysymyksiä, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta. c. käyttämällä valmiita vastausten alkuja.
- Auta oppilasta havainnoimaan oppiaineen tekstilajeille tyypillisiä piirteitä.
- Opeta lukustrategioita, jotka auttavat hahmottamaan tekstikokonaisuuksien osia.
- Osoita tasavertaisesti arvostusta oppilaidesi osaamiin kieliin ja edellytä sitä myös oppilailtasi.
- Anna oppilaillesi mahdollisuuksia käyttää kaikkia osaamiansa kieliä oppimisensa tukena.
- Luo oppimistilanteita, joissa keskustellaan kielistä, käytetään eri kieliä rinnakkain ja vertaillaan niitä.
- Kannusta huoltajia tukemaan lastaan omilla kielillään kotitehtävien tekemisessä ja lukemaan tälle ääneen.
- Kannusta oppilaitasi lukemaan säännöllisesti suomeksi ja muilla käyttämillään kielillä.
Kielitietoisen oppimisympäristön kartoituslista
Miten kieli- ja kulttuuritietoista oppimisympäristömme on?
Itsearviointilomake kehittämiskohteiden kartoittamiseksi kouluille/päiväkodeille/opettajille. Soveltuu myös edistymisen seurantaan (Pisteytys: kyllä=2, jonkin verran=1, ei ollenkaan=0).
Oppimisympäristö ohjaa oppilasta…
(Näin se näkyy oppimisympäristössä.) | kyllä | jonkin verran | ei ollenkaan |
1. ymmärtämisessä ja ilmaisussa suomen kielen taidon ollessa vielä alkuvaiheessa.
· Kuvat, sanat ja muut sovitut merkit ovat esillä toimintaympäristössä sekä mukana selkeän puheen ohella ohjeen ja palautteen annossa sekä oppimisen tukena. · Samaa kotikieltä puhuva oppija tai aikuinen on tarvittaessa käytettävissä vuorovaikutuksen tukena. |
|||
2. tilanteiden ennakoimiseen ja sitä kautta niiden hallitsemiseen kielitaidosta huolimatta.
· Toiminnassa on toistuva rakenne ja selkeät rutiinit ja visuaalinen tuki. |
|||
3. toiminnan hahmottamiseen ajassa ja paikassa.
· Visuaaliset päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuosikalenterit käytössä toimintaympäristössä. |
|||
4. tuntemaan itsensä arvokkaaksi omana itsenään.
· Opettaja luo suotuisaa ilmapiiriä pitämällä arjessa ja juhlassa esillä kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. |
|||
5. ilmaisemaan itseään vähäiselläkin kielitaidolla.
· Ryhmässä on turvallinen ilmapiiri, missä kannustetaan kaikkia yrittämään eikä kiusaamista sallita. |
|||
6. käyttämään oppilaan osaamia kieliä ilmaisun ja oppimisen välineenä.
· Arvostetaan kielten rikkautta ryhmän yhteisenä pääomana, opetellaan oppilaiden kotikielten sanastoa, kannustetaan oppilaiden osaamien kielten käyttämiseen yhteistyön, oppimisen ja sosiaalisten suhteiden välineenä. |
Oppimisympäristö ohjaa oppilasta…
(Näin se näkyy oppimisympäristössä.) | kyllä | jonkin verran | ei ollenkaan |
7. kehittämään suomen kielen sanavarastoa, rakenteita ja ilmaisun kehittymistä osana arkea ja kaikkea oppimista.
· Kunkin ilmiön opetuksessa kiinnitetään huomiota ja avataan sen tyypillistä sanastoa, rakenteita ja tiedon jäsentämistapoja. · Oppilailla on mahdollisuus käyttää tarvittaessa sanastoja, sanakirjoja ja käännösohjelmia. |
|||
8. kehittämään suomenkielistä sujuvaa ikätasoista ilmaisua arjessa.
· Vuorovaikutus erikielisten oppilaiden välillä on sekä vapaata että ohjattua. Koulussa ja ryhmässä on suunnitelma uusien oppilaiden vastaanottamiseen. |
|||
9. tunnistamaan itsensä oppimisympäristön kuvista ja teksteistä sekä teemoista.
· Moninaisuuteen kiinnitetään huomiota oppimateriaalien ja kirjallisuuden valinnassa ja oppimisympäristöjen rakentamisessa. |
|||
10. Oppimisympäristö ohjaa opettajia ja muita ohjaavia aikuisia kehittämään omaa kieli- ja kulttuuritietoisuuttaan.
· Aihetta avaavaa ja syventävää kirjallisuutta, tutkimustietoa, materiaalia sekä koulutusta on saatavilla ja johto tukee kehittämispyrkimyksiä ja yhteistyötä. |
|||
11. Opetuksessa hyödynnetään tarkoituksenmukaisia joustavia ryhmittelyitä, jotka palvelevat oppilaiden kielellistä kehittymistä. |