Vaasan kaupungin perusopetuksen TVT-opetussuunnitelman oppiainekohtaiset sisällöt yläluokilla.
7. luokka
Tutustutaan matemaattisten ilmaisujen kirjaamiseen digitaalisissa ympäristöissä.
Tutustutaan matemaattisten ilmaisujen kirjaamiseen digitaalisissa ympäristöissä ja sovelletaan tieto- ja viestintäteknologiaa opiskelussa ja ongelmien ratkaisemisessa (esimerkiksi OneNote, Ville, ohjelmointiympäristöt). (MA S1-S6 T4, T9, S3-4 T15, S6 T19)
Tutustutaan geometriaohjelmiston käyttöön.
Käytetään geometriaohjelmistoa (esimerkiksi Geogebra).
(MA S1-S6 T4, T9, S3-4 T15, S6 T19)
Harjoitellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä.
Harjoitellaan käyttämään yleisimpiä funktioita (esim. summa, erotus, tulo, osamäärä, prosentti, keskiarvo).
(MA S1, S4, S6 T4, T8-T9; T19)
Harjoitellaan ohjelmointia. **
Harjoitellaan ohjelmointia vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (graafinen tai tekstipohjainen ohjelmointi, tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
(KÄ S3 T6; MA S1 T20)
8. luokka
Harjoitellaan matemaattisten ilmaisujen kirjaamista digitaalisissa ympäristöissä
Harjoitellaan matemaattisten ilmaisujen kirjaamista digitaalisissa ympäristöissä ja tieto- ja viestintäteknologian soveltamista opiskelussa ja ongelmien ratkaisemisessa (esimerkiksi OneNote, Ville, ohjelmointiympäristöt). (MA S1-S6 T4, T9, S5 T17)
Harjoitellaan geometriaohjelmiston käyttöä.
Harjoitellaan geometriaohjelmiston käyttöä (esimerkiksi Geogebra). (MA S1-S6 T4, T9, S5 T17)
Kerrataan ja harjoitellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä.
Harjoitellaan nimeämään solut, luomaan soluviittauksia taulukon sisällä ja muotoilemaan solun luokka (esim. teksti, luku, valuutta, päivämäärä ja aika). Harjoitellaan käyttämään yleisimpiä funktioita (esim. summa, erotus, tulo, osamäärä, prosentti, keskiarvo). (MA S1, S4, S6 T4, T8-T9)
Harjoitellaan ohjelmointia.
Harjoitellaan ohjelmointia vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun).
Harjoitellaan robotin ohjelmointia mahdollisuuksien mukaan.
(MA S1 T20)
9. luokka
Kirjataan matemaattisia ilmaisuja digitaalisissa ympäristöissä.
Kirjataan matemaattisia ilmaisuja digitaalisissa ympäristöissä ja sovelletaan tieto- ja viestintäteknologiaa opiskelussa ja ongelmien ratkaisemisessa (esimerkiksi OneNote, Ville, ohjelmointiympäristöt).
(MA S1-S6 T4, T9, S3-4 T15, S6 T19)
Käytetään geometriaohjelmistoa opiskelun tukena.
Käytetään geometriaohjelmistoa opiskelun tukena (esimerkiksi Geogebra).
(MA S1-S6 T4, T9, S3-4 T15, S6 T19)
Kerrataan taulukkolaskentaohjelman käyttöä.
Käytetään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa (esimerkiksi Excel) ja kerrataan solujen nimeäminen, soluviittausten käyttö taulukon sisällä ja solun luokan muotoilu.
Käytetään yleisimpiä funktioita (esim. summa, erotus, tulo, osamäärä, prosentti, keskiarvo).
Harjoitellaan luomaan kaavio tilastollisesta datasta ja muokkaamaan sitä. (MA S1, S4, S6 T4, T8-T9; T19)
Syvennetään ohjelmointiosaamisen taitoja.
Oppilas syventää taitoaan toimintaohjeiden antamisessa graafisessa tai tekstipohjaisessa ohjelmointiympäristössä tavoitteiden mukaisesti (erillinen ohjelmointipolku).
Harjoitellaan robotin ohjelmointia mahdollisuuksien mukaan.
(MA S1 T20)