Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle
Opiskelija tietokoneella

Fysiikka ja kemia, TVT-opetussuunnitelma

Vaasan kaupungin perusopetuksen TVT-opetussuunnitelman oppiainekohtaiset sisällöt yläluokilla.

7. luokka

 

Tutustutaan havaintojen dokumentointiin ja raportointiin.

Tutustutaan raportin laatimiseen ja havaintojen dokumentointiin digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). (FY S1 T6-T8)  

Tutustutaan havaintojen dokumentointiin digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). Harjoitellaan esim. ylä- ja alaindeksin käyttö kemian merkkikieltä kirjoitettaessa. (KE S1 T6-T7)

Harjoitellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä.**

Harjoitellaan käyttämään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa (Excel), esimerkiksi käsittelemällä mittaustuloksia.

(KE S1-S6 T6FY S1-S6 T6, T7; MA S1, S4, S6 T4, T8-T9).

Tutustutaan kaavion tekemiseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön. (KE S1-S6 T6; FY S1-S6 T6, T7).   

Harjoitellaan tiedonhakua. **

Harjoitellaan etsimään ja esittämään tutkimukseen perustuvaa tietoa.  

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9KE S1-S6 T9, T12; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; TT S3 T12 )

Tutustutaan simulaatioiden käyttämiseen osana oppimista. **

Harjoitellaan ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla.

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9KE S1-S6 T9, T12; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; TT S3 T12 ) 

Tutustutaan työselostuksen, tutkielman tai esityksen tekemiseen. **

Harjoitellaan suunnittelemaan ja tekemään digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus. 

Harjoitellaan kerätyn tiedon käsittelyä digitaalisessa ympäristössä.  

(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8)

8. luokka

Harjoitellaan havaintojen dokumentointia ja raportointia.

Harjoitellaan raportin laatimista ja havaintojen dokumentointia digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). (FY S1 T6-T8) 

 Tutustutaan havaintojen dokumentointiin digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). (KE S1 T6-T8) 

Harjoitellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä.

Harjoitellaan luomaan kaavio tilastollisesta datasta ja muokkaamaan sitä. (KE S1-S6 T6; FY S1-S6 T6, T7) 

Harjoitellaan tiedonhakua.**

Harjoitellaan etsimään ja esittämään tutkimukseen perustuvaa tietoa.  

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9KE S1-S6 T9, T12; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; TT S3 T12 ) 

Harjoitellaan käyttämään simulaatiota osana oppimista. **

Harjoitellaan ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla.

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9KE S1-S6 T9, T12; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; TT S3 T12 ) 

Harjoitellaan tekemään työselostus, tutkielma tai esitys. **

Harjoitellaan suunnittelemaan ja tekemään digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus. 

Harjoitellaan kerätyn tiedon käsittelyä digitaalisessa ympäristössä.  

(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8)

9. luokka

Harjoitellaan havaintojen dokumentointia ja raportointia.

Harjoitellaan raportin laatimista ja havaintojen dokumentointia digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). (FY S1 T6-T8) 

Tutustutaan havaintojen dokumentointiin digitaalisessa ympäristössä (esimerkiksi mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuva, -sarja tai video tehdystä kokeesta). (KE S1 T6-T8) 

Harjoitellaan tiedonhakua. **

Tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia etsiä ja käsitellä tietoa.  

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9KE S1-S6 T9, T12; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; TT S3 T12 ) 

Käytetään simulaatioita osana oppimista. **

Tehdään havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla. 

(BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9; KE S1-S6 T9, T12)

Suunnitellaan ja toteutetaan tutkimus tai tutkielma digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen. **

Ohjataan oppilasta valitsemaan itseään kiinnostava tutkimusaihe, suunnittelemaan digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus ja käyttämään teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.  

 Harjoitellaan käsittelemään kerättyä tietoa digitaalisessa ympäristössä.  

(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8)