Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle
Lastenvaatteet naulakossa 3

9.lk yhteiset TVT-opetussuunnitelman sisällöt

Päivitetty 29.3.2023

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Käytän digitaalisia ympäristöjä monipuolisesti osana opiskelua kaikissa oppiaineissa.*

Käytetään digitaalisia ympäristöjä turvallisesti ja monipuolisesti.

Oppilas

  • osaa kirjautua koulun oppimisympäristöihin.
  • käyttää oppilashallintajärjestelmää osana opiskeluaan.
  • osaa järjestää ja nimetä tiedostoja ja kansioita itsenäisesti sekä tietokoneella että OneDrive-pilvipalvelussa.
  • osaa selittää, mitä eroa on työskennellä ja tallentaa tiedostoja omalle koneelle ja pilvipalveluun (OneDrive).
  • käyttää sujuvasti palvelujen verkkoselain-, mobiili- ja työpöytäsovellusta.
  • löytää tiedostoja hakutoiminnolla.

Osaan valita työhön soveltuvan tiedostomuodon.

Oppilas osaa valita työhön soveltuvan tiedostomuodon, esimerkiksi Word-tiedoston kirjoitelmaan ja PowerPoint -esityksen projektityöhön.  

Käytän sujuvasti näppäimistöä. Osaan käyttää pikanäppäinkomentoja sujuvalla tavalla työssäni.

Ohjataan oppilaita käyttämään tarvittavia erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja osana työskentelyä. 

Tuottaminen

Käytän tekstinkäsittelyohjelmaa monipuolisesti ja sujuvasti.**

Käytetään tekstinkäsittelyohjelmaa monipuolisesti.

Käytetään tekstinkäsittelyohjelmassa (esimerkiksi Word) 

  • valmiita tyylejä esimerkiksi tuottamalla kirjoitelma, työselostus tai -raportti, kuva-analyysi
  • kommentointityökalua palautteen antamiseen 

 Käytetään tarvittavia erikoismerkkejä.  

(AI S3 T10-T13; A-kieli S3 T10, B-kieli S3 T9; BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8; KE S1 T6-T7; MA S1-S6 T4, T9; OP S2-S3, S5 T6; YH S1 T4) 

Olen harjoitellut esitysgrafiikkaohjelman monipuolista käyttöä. **

Käytetään esitysgrafiikkaohjelmaa monipuolisesti.

Tuotetaan jäsenneltyjä esityksiä monipuolisella sisällöllä (esim. teksti, kuva, ääni, video) esitysgrafiikkaohjelmassa (esim. PowerPoint, Sway). 

Harjoitellaan animaatioiden ja siirtymien käyttöä osana monimediaista esitystä.  

(AI S3 T10-14; BG S3 T8; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T7; KE S1-S6 T7, OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6; YH S1-S3 T4) 

Osaan käsitellä tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa. **

Käytetään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa (Excel) ja kerrataan solujen nimeäminen, soluviittausten käyttö taulukon sisällä ja solun luokan muotoilu.

Harjoitellaan luomaan kaavio tilastollisesta datasta ja muokkaamaan sitä. (KE S1-S6 T6; FY S1-S6 T6, T7; MA S1, S4, S6 T4, T8-T9; T19)

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

Noudatan tekijänsoikeuksia omissa tuotoksisissani.*

Ohjataan oppilaita kunnioittamaan tekijänoikeuksia.

  • Kerrataan tekijänoikeuslaki ja sen rikkomisen seuraamukset. Ohjataan oppilasta kunnioittamaan tekijänoikeuksia aina tietolähteitä käytettäessä.
  • Harjoitellaan esimerkiksi CC-lisensoidun materiaalin käyttöä.
  • Ohjataan oppilas tarkistamaan, että käytetyt lähteet on merkitty ohjeiden mukaisesti.
  • Ohjataan oppilaita arvioimaan käyttämänsä lähteen luotettavuutta.

Osaan suojata omaa ja muiden yksityisyyttä digitaalisissa ympäristöissä. Ymmärrän, mitä GDPR tarkoittaa ja mitä oikeuksia minulla on tietosuojalain mukaan.*

Tutustutaan tietoturvan ja tietosuojan perusteisiin.

  • Käydään läpi, miten suotajaan omaa ja muiden yksityisyyttä digitaalisissa ympäristöissä.
  • Harjoitellaan muuttamaan evästeasetuksia, valitsemaan yksityisen selauksen tila ja selaushistorian löytäminen.
  • Tutustutaan GDPR-tietosuoja-asetukseen.
  • Harjoitellaan varmuuskopioimaan tiedostoja.
  • Tutustutaan digitaaliseen jalanjälkeen. 

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Osaan hakea työhöni esimerkiksi tietoa ja kuvia kuvahaulla tekijänoikeudet huomioiden.*

Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon luotettavuuden arviointia.

  • Vaihdetaan tarkoituksenmukaisesti hakukoneen asetuksia.
  • Oppilas osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.
  • Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet.

Kerrataan tiedonhaun, verkkoetiikan ja lähteiden merkitsemisen perusteet. (AI S3 T10-T13; UE/ET S1, S4 T3, T5, T7) **

Osaan löytää ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa. **

Tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia etsiä ja ja esittää löytämäänsä tietoa. (BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9; KE S1-S6 T9, T12)

Osaan luoda käsitekarttoja tai infograafeja löytämästäni tiedosta.*

Harjoitellaan esittämään löydettyä tietoa. Ohjataan oppilasta käyttämään esimerkiksi käsitekarttoja ja infograafeja tiedon esittämiseen.

Ymmärrän ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla.**

Tehdään havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla.  (FY S1-S6 T9; KE S1-S6 T9, T12)

Osaan valita itseäni kiinnostavan tutkimusaiheen, suunnitella digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän tutkimuksen ja käyttää monipuolisesti teknologiaa tutkimisen välineenä.**

Ohjataan oppilasta valitsemaan itseään kiinnostava tutkimusaihe, suunnittelemaan digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus ja käyttämään teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.

Harjoitellaan käsittelemään kerättyä tietoa digitaalisessa ympäristössä.

(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8)

Osaan vertailla erilaisia digitaalisia välineitä ja valita parhaiten sopivan vaihtoehdon itseni ilmaisemiseen.*

Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni).

Käytetään erilaisia itseilmaisua tukevia digitaalisia ympäristöjä (esimerkiksi ohjelmointi ja robotiikka, musiikin luominen).

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

4 Vuorovaikutus

 

Osaan käyttää koulun käytössä olevia sovelluksia yhteydenpitoon muiden kanssa.**

Käytetään digitaalisten ympäristöjen vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa. ** 

Hyödynnetään käytössä olevia digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti oppimistarkoituksessa  

  • käytetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa
  • harjoitellaan käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöissä keskustelua
  • käytetään käytössä olevia sovelluksia yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma) 

(AI S2 T9, S3 T11; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; TT S3 T9; YH S2 T4) 

Osallistun aktiivisesti ja rakentavalla tavalla yhteiseen työhön digitaalisissa ympäristöissä.**

Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä.

Harjoitellaan osallistumaan aktiivisesti ja rakentavalla tavalla verkkoryhmätyöskentelyyn.

Annetaan ja vastaanotetaan rakentavaa palautetta digitaalisissa ympäristöissä (opettaja, muut oppilaat, Teamsin hyödyntäminen opetuksessa).

Harjoitellaan muokkaamaan tuotosta saadun palautteen perusteella.

(AI S3 T12; BG S3 T8; GE S2, S4, S6 T2, T7; OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6)

Olen tutustunut mahdollisuuksiini vaikuttaa aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.*

Käytetään tieto- ja viestintätekniikkaa vaikuttamiskeinona (esimerkiksi oppilaskuntatoiminta, koulunkäyntiin liittyvät kyselyt).

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.