Päivitetty 29.3.2023
1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Harjoittelen tallentamaan tiedoston nimellä ja löydän tarvitsemani tiedostot pilvipalvelussa. *
- Kerrataan digitaalisten ympäristöjen turvallinen ja monipuolinen käyttö koulussa.
- Kerrataan tiedoston tallentaminen nimellä ja harjoitellaan löytämään tarpeelliset tiedostot pilvipalvelussa.
Osaan ohjatusti valita työhön soveltuvan tiedostomuodon.
- Oppilas osaa ohjatusti valita työhön soveltuvan tiedostomuodon, esimerkiksi Word-tiedoston kirjoitelmaan ja PowerPoint -esityksen projektityöhön.
- Harjoitellaan käyttämään oikeita käsitteitä.
- Harjoitellaan käyttötarkoitukseen sopivan tiedostoformaatin valitsemista.
Jatkan kymmensormijärjestelmän käytön harjoittelua. Harjoittelen käyttämään tarvitsemiani erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja.
- Kannustetaan oppilasta käyttämään kymmensormijärjestelmää.
- Harjoitellaan käyttämään tarvittavia erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja osana työskentelyä.
Osaan käyttää erilaisia päätelaitteita ja palveluita sekä osaan siirtää sisältöjä niiden välillä. Osaan käyttää sähköisiä työympäristöjä. Käytän oppilashallintajärjestel-mää osana opiskeluani.
Harjoitellaan käyttämään erilaisia päätelaitteita ja palveluita sekä siirtämään sisältöjä niiden välillä (esimerkiksi mobiililaitteesta tietokoneelle tai pilvipalveluun).
Tuottaminen
Osaan järjestää ja nimetä tiedostoja sekä kansioita loogisella tavalla sekä tietokoneelle että pilvipalveluun.
- Oppilas osaa tallentaa tiedoston sähköiseen oppimisympäristöön.
- Oppilas osaa etsiä laitteelle tallennetun tiedoston kansioista, nimetä sen uudelleen ja poistaa sen.
- Oppilas osaa ladata opettajan jakaman tiedoston laitteelle ja pilveen ja osaan palauttaa tiedoston sähköisessä oppimisympäristössä.
Harjoittelen sommittelemaan tekstejä, kuvia ja taulukoita tarkoituksenmukaisesti. *
Harjoitellaan sommittelemaan tekstejä, kuvia ja taulukoita tarkoituksenmukaisesti (esim. teksti kuvan yhteydessä, taulukon laatiminen ohjeiden mukaisesti).
Osaan ohjatusti käyttää valmiita tyylejä. Osaan kommentoida toisen työtä ja muokata omaa tuotostani kommenttien perusteella. Olen harjoitellut käyttämään tarvitsemiani erikoismerkkejä. **
- Harjoitellaan käyttämään valmiita tyylejä tekstinkäsittelyohjelmassa esimerkiksi tuottamalla kirjoitelma, työselostus tai -raportti, kuva-analyysi (esimerkiksi Word).
- Harjoitellaan kommentointityökalun käyttöä kommentoimalla toisen tuotosta ja muokkaamalla omaa työtä kommenttien perusteella.
- Harjoitellaan käyttämään tarvittavia erikoismerkkejä.
(AI S3 T10-T13; A-kieli S3 T10, B-kieli S3 T9; BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8; KE S1 T6-T7; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; MA S1-S6 T4, T9; OP S2-S3, S5 T6)
Osaan käyttää tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa.* Harjoitellaan luomaan kaavio tilastollisesta datasta ja muokkaamaan sitä. **
Käytetään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa (Excel). Harjoitellaan nimeämään solut, luomaan soluviittauksia taulukon sisällä ja muotoilemaan solun luokka (esim. teksti, luku, valuutta, päivämäärä ja aika).*
Harjoitellaan luomaan kaavio tilastollisesta datasta ja muokkaamaan sitä. (KE S1-S6 T6; FY S1-S6 T6, T7)**
Olen harjoitellut esitysgrafiikkaohjelman monipuolista käyttöä.**
Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman monipuolista käyttöä (esim. PowerPoint, Sway).
- Harjoitellaan tuottamaan jäsenneltyjä esityksiä monipuolisella sisällöllä (esim. teksti, kuva, ääni, video).
- Harjoitellaan animaatioiden ja siirtymien käyttöä osana monimediaista esitystä.
- Harjoitellaan koostamaan yhteenveto esitelmää varten PowerPoint-ohjelmalla.
- Harjoitellaan erottamaan esitysmuistinpanot ja esitettävä teksti toisistaan.
(AI S3 T10-14; BG S3 T8; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T7; HI S1-S6 T2, T11; KE S1-S6 T7; OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6)
Olen harjoitellut tuottamista jaetussa tiedostossa.**
Harjoitellaan yhdessä muokattavan tiedoston työstämistä (esimerkiksi kirjoitus- tai muu sisällön tuottamisen prosessi).
Harjoitellaan muokkaamaan tuotosta saadun palautteen perusteella.
(AI S3 T10-14; BG S3 T8; GE S2, S4, S6 T2, T7; FY S1-S6 T7; HI S1-S6 T2, T11; KE S1-S6 T7; TT S2-S3 T6)
* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä.
** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.
2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Noudatan tekijäsoikeuksia omissa tuotoksisissani.
Harjoitellaan noudattamaan tekijänoikeuksia.
- Harjoitellaan noudattamaan tekijänoikeuksia aina, kun käytetään tietolähteitä.
- Harjoitellaan esimerkiksi CC-lisensoidun materiaalin käyttöä.
Harjoittelen hakukoneiden ja tietokantojen käyttöä. Harjoittelen arvioimaan lähteen luotettavuutta. Osaan merkitä käyttämäni lähteet ohjeiden mukaisesti.
Harjoitellaan käyttämään hakukoneita ja tietokantoja.
- Ohjataan oppilaita arvioimaan lähteiden luotettavuutta (esimerkiksi muokattavat lähteet).
- Ohjataan oppilas tarkistamaan, että käytetyt lähteet on merkitty ohjeiden mukaisesti.
* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä.
** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.
3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Osaan hakea työhöni esimerkiksi tietoa ja kuvia kuvahaulla tekijänoikeudet huomioiden. *
Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon luotettavuuden arviointia.
- Kerrataan hakukoneen asetusten vaihtaminen tarkoituksenmukaisesti.
- Harjoitellaan hakemaan tietoa ja esimerkiksi kuvia kuvahaulla tekijänoikeudet huomioon ottaen.
Harjoittelen ohjatusti hakemaan tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla.
Harjoitellaan hakemaan ohjatusti tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla. Käytetään haun tekemisessä myös vierasta kieltä ja tieteellisiä nimiä.
Harjoitellaan arvioimaan löydetyn tiedon merkitystä ja kelpoisuutta ja vertaillaan eri lähteiden luotettavuutta.
Harjoittelen tuottamaan tietoa usean eri lähteen avulla.
Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet.
Osaan tehdä käsitekarttoja ja infograafeja. **
Harjoitellaan esittämään tietoa eri tavoilla käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöissä. Ohjataan oppilasta käyttämään käsitekarttoja ja infograafeja tiedon esittämiseen. (AI S2 T8, S3 T10-T13; OP S2-S3, S5 T6)
Ohjataan oppilasta valitsemaan tarkoituksenmukainen tapa ja väline tiedon esittämiseen. (HI S1-S6 T1-2, T10-T11)
Harjoittelen ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla. **
Harjoitellaan ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla. (BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T9; KE S1-S6 T9, T12)**
Osaan ohjatusti suunnitella digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän tutkimuksen. Osaan käsitellä kerättyä tietoa digitaalisessa ympäristössä. **
Harjoitellaan suunnittelemaan ja tekemään digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus.
Harjoitellaan kerätyn tiedon käsittelyä digitaalisessa ympäristössä.
(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8)
Osaan käyttää erilaisia luovan työskentelyn ympäristöjä oman ajattelun näkyväksi tekemiseen ja itseni ilmaisemiseen. *
Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni).
Tutustutaan erilaisiin itseilmaisua tukeviin digitaalisiin ympäristöihin (esimerkiksi ohjelmointi ja robotiikka, musiikin luominen).
* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä.
** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.
4 Vuorovaikutus
Olen harjoitellut yhteystyön tekemistä ja palautteen antamista digitaalisessa ympäristössä. **
Käytetään digitaalisten ympäristöjen vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja harjoitellaan sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.
Käytetään käytössä olevia sovelluksia oppimistarkoituksessa ja yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma).
(AI S2 T9, S3 T11; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; HI S1-S6 T11; TT S3 T9)
Harjoittelen osallistumaan aktiivisesti ja rakentavalla tavalla verkkoryhmätyöskentelyyn. **
Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä.
Harjoitellaan antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta digitaalisissa ympäristöissä (opettaja, muut oppilaat, Teamsin hyödyntäminen opetuksessa).
Harjoitellaan osallistumaan aktiivisesti ja rakentavalla tavalla verkkoryhmätyöskentelyyn.
Harjoitellaan vaikuttamaan digitaalisessa ympäristössä.
Harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan digitaalisten ympäristöjen käyttöä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa (esimerkiksi keskustelut, videopuhelut, videot, kuvakollaasit).
(AI S3 T12; BG S3 T12; GE S2, S4, S6 T2, T7; OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6)
Olen osallistunut ohjatusti koulun toimintaan digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.*
Harjoitellaan ohjatusti tieto- ja viestintätekniikkaa vaikuttamiskeinona (esimerkiksi oppilaskuntatoiminta, koulunkäyntiin liittyvät kyselyt).
Olen harjoitellut keskustelemista digitaalisessa ympäristössä. **
Harjoitellaan käytössä olevissa digitaalisissa ympäristöissä keskustelua. (AI S3 T10-T11, S4 T15; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; TT S3 T9, T12)
* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä.
** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.