Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle
Lastenvaatteet naulakossa 3

7. lk, TVT-opetussuunnitelman yhteiset sisällöt

Päivitetty 29.3.2023

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Osaan kirjautua koulun oppimisympäristöihin. *

Harjoitellaan käyttämään digitaalisia ympäristöjä turvallisesti ja monipuolisesti.

  • Kerrataan henkilökohtaisen tunnuksen turvallinen käyttö ja miten vahva salasana muodostetaan. 
  • Kerrataan käytössä oleviin oppimisympäristöihin kirjautuminen (esimerkiksi M365-ympäristö). 

Harjoittelen käyttämään oppilashallintajärjestelmää osana opiskeluani. *

Harjoitellaan käyttämään oppilashallintajärjestelmää (Wilma): 

  • harjoitellaan löytämään tietoa läksyistä ja koetuloksista
  • tuntimerkintöjen seuraaminen
  • viestien lähettäminen ja lukeminen 

 

Harjoittelen tallentamaan tiedoston nimellä ja löytämään tarvitsemani tiedostot pilvipalvelussa. *

Harjoitellaan ohjatusti tallentamaan tiedosto sähköiseen oppimisympäristöön ja etsimään laitteelle tai oppimisympäristöön tallennettu tiedoston kansioista, nimeämään se uudelleen ja poistamaan se. 

Osaan ohjatusti valita työhön soveltuvan tiedostomuodon.

Oppilas osaa ohjatusti valita työhön soveltuvan tiedostomuodon, esimerkiksi Word-tiedoston kirjoitelmaan ja PowerPoint -esityksen projektityöhön. 

Osaan ladata opettajan jakaman tiedoston laitteelle ja pilveen. *

Harjoitellaan lataamaan opettajan jakama tiedosto laitteelle ja pilveen. 

Osaan palauttaa tiedoston sähköisessä oppimisympäristössä. *

Harjoitellaan palauttamaan tiedosto sähköisessä oppimisympäristössä. 

Osaan ohjatusti käyttää erilaisia päätelaitteita ja palveluita sekä osaan siirtää sisältöjä niiden välillä. *

Harjoitellaan ohjatusti käyttämään erilaisia päätelaitteita ja palveluita sekä siirtämään sisältöjä niiden välillä (esimerkiksi mobiililaitteesta tietokoneelle tai pilvipalveluun). 

Harjoittelen käyttämään oikeita käsitteitä puheessani. *

Harjoitellaan käyttämään oikeita käsitteitä

  • sovellus, tiedosto, tiedostomuoto
  • käyttöjärjestelmä
  • näyttö, hiiri, näppäimistö
  • virtajohto, USB-liitäntä, internet 

Jatkan kymmensormijärjestelmän käytön harjoittelua. Harjoittelen käyttämään tarvitsemiani erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja.

Kannustetaan oppilasta käyttämään kymmensormijärjestelmää.  

Harjoitellaan käyttämään tarvittavia erikoismerkkejä ja pikanäppäinkomentoja osana työskentelyä. 

Tuottaminen

Olen harjoitellut käyttämään valmiita tyylejä. Osaan kommentoida toisen työtä ja muokata omaa tuotostani kommenttien perusteella. **

Harjoitellaan monipuolista tekstinkäsittelyä.

  • Harjoitellaan käyttämään valmiita tyylejä tekstinkäsittelyohjelmassa esimerkiksi tuottamalla kirjoitelma, työselostus tai -raportti, kuva-analyysi (esimerkiksi Word).
  • Harjoitellaan kommentointityökalun käyttöä kommentoimalla toisen tuotosta ja muokkaamalla omaa työtä kommenttien perusteella. 

(AI S3 T10-T13; A-kieli S3 T10, B-kieli S3 T9; BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8; KE S1 T6-T7; HI S1-S6 T1-2, T10-T11; KU S1-S3 T2, T5; OP S2-S3, S5 T6) 

Olen harjoitellut tuottamaan hyvin jäsenneltyjä esityksiä monipuolisella sisällöllä. **

Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman monipuolista käyttöä.

  • Harjoitellaan tuottamaan jäsenneltyjä esityksiä (esim. PowerPoint, Sway) monipuolisella sisällöllä (esim. teksti, kuva, ääni, video). 
  • Harjoitellaan animaatioiden ja siirtymien käyttöä osana monimediaista esitystä.
  • Harjoitellaan koostamaan yhteenveto esitelmää varten PowerPoint-ohjelmalla. Harjoitellaan erottamaan esitysmuistinpanot ja esitettävä teksti toisistaan.  

(AI S3 T10-14; BG S3 T8; GE S1-S6 T2, T7; FY S1-S6 T7; HI S1-S6 T2, T11; KE S1-S6 T7, KÄ TS1-S5 T6, OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6) 

Olen harjoitellut käyttämään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa. *

Harjoitellaan käyttämään tilastollista dataa taulukkolaskentaohjelmassa (Excel), esimerkiksi käsittelemällä mittaustuloksia.

Olen tutustunut kaavion tekemiseen ja käyttämiseen. **

Tutustutaan kaavion tekemiseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön. (KE S1-S6 T6; FY S1-S6 T6, T7).

Olen harjoitellut ohjelmointiosaamisen taitoja vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti. **

Harjoitellaan ohjelmointia vuosiluokan tavoitteiden mukaisesti (graafinen tai tekstipohjainen ohjelmointi, tavoitteet tulevat näkyville ohjelmointipolkuun). (KÄ S3 T6; MA S1 T20)

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

Harjoittelen noudattamaan tekijänoikeuksia omissa tuotoksissani. *

Harjoitellaan noudattamaan tekijänoikeuksia.

  • Tutustutaan tekijänoikeuslakiin ja sen rikkomisen seuraamuksiin. 
  • Harjoitellaan noudattamaan tekijänoikeuksia aina, kun käytetään tietolähteitä.
  • Harjoitellaan esimerkiksi CC-lisensoidun materiaalin käyttöä.  

Tiedän, millaista sisältöä saa ja kannattaa julkaista verkossa. *

Keskustellaan teknologiaan liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä.

  • Keskustellaan teknologiaan liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä (esim. kansainvälinen yhteistyö, verkostoituminen, ammatillinen kehittäminen, ideoiden varastaminen, tallennettujen asioiden saaminen pois).   

Ymmärrän ja huomioin valintojeni vaikutuksen kestävään tulevaisuuteen. *

Pohditaan ja keskustellaan omien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen (esimerkiksi ilmastopäästöjen vähentäminen, raaka-aineiden säästäminen, kierrättäminen). 

Harjoittelen toimimaan vastuullisesti ja työskentelemään turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä.*

Tutustutaan tietoturvan ja tietosuojan perusteisiin.

  • Harjoitellaan turvallista työskentelyä digitaalisissa ympäristöissä. – Harjoitellaan toimimaan itsenäisesti, vastuullisesti ja ikärajoja noudattaen.
  • Harjoitellaan evästeiden asetusten muuttamista ja oman sivuhistorian löytämistä.
  • Tutustutaan GDPR -tietosuoja-asetukseen. 

Osaan antaa ja muuttaa muokkaus- ja lukuoikeuksia tiedostoihini.

Kerrataan tiedostojen käyttöoikeuksien antaminen esimerkiksi opettajalle tai työparille (OneDrive, Teams).  

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Harjoittelen hakukoneiden ja tietokantojen käyttöä tekijänoikeudet huomioiden. *

Harjoitellaan tiedonhakua ja tiedon luotettavuuden arviointia.

  • Harjoitellaan hakemaan tietoa ja esimerkiksi kuvia kuvahaulla tekijänoikeudet huomioon ottaen.
  • Harjoitellaan käyttämään hakukoneita ja tietokantoja.
  • Harjoitellaan vaihtamaan hakukoneen asetuksia ohjeiden mukaisesti.  

Harjoittelen ohjatusti hakemaan tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla. *

Harjoitellaan hakemaan ohjatusti tietoa eri lähteistä asiasanojen avulla. Käytetään haun tekemisessä myös vierasta kieltä ja tieteellisiä nimiä.

Harjoittelen tuottamaan tietoa usean eri lähteen avulla. *

Harjoitellaan tuottamaan tekstiä usean eri lähteen avulla, plagioimatta ja merkitsemällä lähteet. 

Olen harjoitellut löytämään ja esittämään ohjatusti tutkimukseen perustuvaa tietoa. **

Harjoitellaan etsimään ja esittämään tutkimukseen perustuvaa tietoa. (BG S3 T8-T10; GE S1-S6 T2, T7) 

Olen harjoitellut käsitekarttojen ja infograafien tekemistä.*

Harjoitellaan käsitekarttojen ja infograafien tekemistä.

Harjoittelen ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla. **

Harjoitellaan ymmärtämään ilmiöitä tekemällä havaintoja ja päätelmiä opetusvideoiden ja muiden simulaatioiden avulla. (FY S1-S6 T9; KE S1-S6 T9, T12)

Olen harjoitellut tekemään digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän tutkimuksen. Osaan käsitellä kerättyä tietoa ohjatusti digitaalisessa ympäristössä. **

Harjoitellaan tekemään digitaalisia ympäristöjä hyödyntävä tutkimus. Harjoitellaan kerätyn tiedon käsittelyä digitaalisessa ympäristössä.  

(BG S3 T8, T9, T10; GE S1-S6 T1, T7; FY S1 T6-T8) 

Osaan ohjatusti käyttää erilaisia luovan työskentelyn ympäristöjä oman ajattelun näkyväksi tekemiseen ja itseni ilmaisemiseen. *

Ohjataan oppilaita valitsemaan omaan digitaaliseen työhön sopiva sisältötyyppi (esimerkiksi kuva, video, ääni).  Tutustutaan erilaisiin itseilmaisua tukeviin digitaalisiin ympäristöihin (esimerkiksi ohjelmointi ja robotiikka, musiikin luominen). 

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako. 

4 Vuorovaikutus

 

Olen harjoitellut yhteystyön tekemistä ja palautteen antamista toiselle oppilaalle digitaalisessa ympäristössä. **

Käytetään digitaalisten ympäristöjen vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa.

 Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti ja käytetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia opetuksessa 

  • luokan yhteisen keskustelufoorumin käyttö
  • digitaalisen tuotoksen esittely, havainnointi ja keskustelu esitysten pohjalta 

(AI S2 T9, S3 T11; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; HI S1-S6 T11; KO S1-S3 T3, T5; KU S1-S3 T1, T2; TT S3 T9)  

Olen harjoitellut sähköpostin ja muiden viestintävälineiden käyttöä asiallisella tavalla. **

Käytetään digitaalisessa ympäristössä olevia sovelluksia oppimistarkoituksessa ja yhteydenpitoon muiden kanssa (esimerkiksi Teams, sähköposti, Wilma). 

(AI S2 T9, S3 T11; A-kieli S3 T10; B-kieli S3 T9; HI S1-S6 T11; KO S1-S3 T3, T5; KU S1-S3 T1, T2; TT S3 T9) 

Harjoittelen osallistumaan aktiivisesti verkkoryhmätyöskentelyyn.**

Harjoitellaan verkkoryhmätyöskentelyä.

  • aktiivinen osallistuminen 
  • harjoitellaan antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta digitaalisissa ympäristöissä (opettaja, muut oppilaat)
  • harjoitellaan yhdessä muokattavan tiedoston työstämistä yhtäaikaisesti (esimerkiksi kirjoitus- tai muu sisällön tuottamisen prosessi)
  • harjoitellaan muokkaamaan tuotosta saadun palautteen perusteella. 

Harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan digitaalisten ympäristöjen käyttöä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa (esimerkiksi keskustelut, videopuhelut, videot, kuvakollaasit).  

(AI S3 T12; BG S3 T12; GE S2, S4, S6 T2, T7; KU S1-S3 T2, T5; KÄ TS1-S5 T6, OP S2-S3, S5 T6; TT S2-S3 T6)  

Olen harjoitellut osallistumaan koulun toimintaan digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen. *

Harjoitellaan ohjatusti tieto- ja viestintätekniikkaa vaikuttamiskeinona (esimerkiksi oppilaskuntatoiminta, koulunkäyntiin liittyvät kyselyt).

* Koulukohtaisesti sovitaan luokka-asteittain osiosta vastuussa oleva aineryhmä. 

** Kokonaisuudesta vastaa useampi aineryhmä. Koulukohtaisesti sovitaan vastuunjako.