Ohita valikko
Takaisin eForum-aloitussivulle Takaisin eForum-aloitussivulle

Digisuunnitelma 3-4 -vuotiaat

Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Henkilöstö tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta koskevia digitaalisia ympäristöjä.

Lasten kanssa tutkitaan tieto-ja viestintäteknologian roolia arkielämässä. Tutkitaan, miten lelut ja pelit toimivat. Digitaalisia laitteita hyödynnetään pedagogisessa toiminnassa tarkoituksen mukaisella tavalla. Opetellaan käynnistämään ja sammuttamaan tablettilaite.

Digitaalisuus yhdistetään sekä leikkiin että dokumentointiin.

Henkilöstö huolehtii, että välineet ovat lasten saatavilla.

Harjoitellaan lasten kanssa itsearvioinnin alkeita.

Vastuullisuus ja turvallisuus

Henkilöstö tuntee kaupungin tietosuoja- ja tietoturvaohjeet sekä sosiaalisen median ohjeet ja noudattaa niitä. Henkilöstö kunnioittaa lapsen yksityisyydensuojaa ja digitaalisissa ympäristöissä kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen. Lapselta pyydetään aina lupa hänen kuvansa ja tuotoksensa julkaisemiseen. Opetellaan, että kuvan ottamiseen ja julkaisuun tulee olla lupa. Lapsille näytetään, mihin heistä tallennetut dokumentit jaetaan ja kuka ne voi nähdä.

Kasvattaja tarjoaa lapselle ikä-ja kehitystasoon sopivaa sisältöä. Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista. Huoltajan kirjaamat kuvien, videoiden ja oppilastöiden käyttöluvat ovat osa lapsen vasua.

Opetellaan käytössä olevien digitaalisten laitteiden turvallista ja ergonomista käyttöä. Huomioidaan sekä oma että muiden hyvinvointi laitteisiin liittyen. Vältetään pitkäkestoista istumista ja vaihdetaan työskentelyasentoja tasaisin välein.

Tehdään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja; laitteiden korjaaminen, huolellinen käyttäminen, yhteiskäyttö, kohtuullisuus ja säästäväisyys, uusiokäyttö ja energian säästäminen.

Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Tutustutaan lasten elämään liittyviin mediasisältöihin ja pohditaan yhdessä niiden totuudenmukaisuutta. Tutustutaan tiedonhakuun, selaimen peruskäyttöön ja haetaan tietoa lapsia kiinnostavista asioista. Kannustetaan lapsia kyselemään ja keskustellaan löydetyn tiedon luotettavuudesta. Tutkitaan erilaisia viestejä (visuaalinen, auditiivinen ja audiovisuaalinen) sekä erilaisia digitaalisia ympäristöjä. Tuotetaan itse materiaalia ja mediasisältöjä lasten aloitteista ja mielenkiinnonkohteista lähtien turvallisessa digitaalisessa ympäristössä. Keskustellaan ikärajoista ja niiden merkityksestä.

Hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä ja teknologiaa tutkimusprojekteissa. Käytetään erilaisia sovelluksia ja ohjelmia monipuolisesti osana oppimisympäristöä. Havainnoidaan lähiympäristön teknologisia ratkaisuja ja keskustellaan niistä. Suunnitellaan omia ratkaisuja erilaisiin arjessa esiintyviin tilanteisiin tai pulmiin sekä rakennetaan omia laitteita ja keksitään omia luovia ratkaisuja. Eri sovellusten ja ohjelmien avulla harjoitellaan tarinoiden, tapahtumien, hankitun tiedon sekä dokumentoitujen tapahtumien tallentamista, jäsentämistä ja esittämistä eri yhteyksissä. Hyödynnetään pelillisiä työskentelytapoja.

Käytetään digitaalisia välineitä lasten luoman kulttuurin sekä lapsille soveltuvien kulttuuripalveluiden hyödyntämisessä osana pedagogista toimintaa. Taiteellista kokemista ja tuottamista voi harjoitella käymällä virtuaalisella kierroksella museossa tai taidenäyttelyssä. Vaasan kaupungin kulttuuripolun Satuseikkailijan polku tukee 3-4-vuotiaiden monilukutaidon kehittymistä.

Vuorovaikutus

Yhteistyö ja vuorovaikutus ovat keskiössä, kun työskennellään digitaalisissa ympäristöissä. Yhteisöllisessä työskentelyssä kiinnitetään huomioita tunnetaitoihin ja pohditaan yhdessä, miten toimitaan, kun kohdataan ongelmia digitaalisissa ympäristöissä.

Pidetään yllä positiivista suhtautumista digitaalisuuteen ja teknologiaan sekä varmistetaan lasten aktiivinen rooli leikkien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään edelleen pedagogisen toiminnan dokumentoinnissa. Yhdessä lasten kanssa dokumentoidaan arjen tapahtumia ja tuotetaan sisältöä ryhmän ja/tai lapsen sähköiseen portfolioon. Huoltajilla on mahdollisuus seurata lasten arkea ja kehitystä sähköisen portfolion kautta.