Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Digivälineitä käytetään 0–3-vuotiaiden kanssa pääasiassa pedagogisen toiminnan dokumentoinnin välineinä sekä viestinnässä huoltajien kanssa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö toimii positiivisena mallina digivälineiden luontevassa ja tarkoituksenmukaisessa käytössä arjen eri tilanteissa.
Oppimisympäristössä oleviin laitteisiin tutustutaan yhdessä lasten kanssa ja opitaan, että teknologia on osa oppimisympäristöä.
Tutkitaan ja ihmetellään arjen teknologiaa yhdessä.
Vastuullisuus ja turvallisuus
Henkilöstö tuntee kaupungin tietosuoja-ja tietoturvaohjeet sekä sosiaalisen median ohjeet ja noudattaa niitä.
Henkilöstö kunnioittaa lapsen yksityisyydensuojaa ja digitaalisissa ympäristöissä kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen. Lasten kanssa opetellaan laitteiden turvallista ja huolellista käyttöä.
Kasvattaja tarjoaa lapselle ikä- ja kehitystasoon sopivaa sisältöä.
Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista. Huoltajan kirjaamat kuvien, videoiden ja oppilastöiden käyttöluvat ovat osa lapsen vasua.
Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Ryhmissä olevia digilaitteita hyödynnetään pedagogisessa toiminnassa hakemalla tietoa yhdessä lasten kanssa lapsia kiinnostavista asioista, tehdään kuva-ja äänihakuja.
Rikastutetaan pedagogista toimintaa katsomalla ja kuuntelemalla aiheeseen sopivia lauluja, äänikirjoja tai videoita.
Lasten kanssa harjoitellaan tarinan rakentamista erilaisten sovellusten tai ohjelmien avulla.
Hyödynnetään erilaisia lapsille suunnattuja kulttuuripalveluita, jotka tukevat pedagogista toimintaa. Vaasan varhaiskasvatuksen kulttuuripolun Höyhensaarten polulta löytyy materiaalia monilukutaidon tueksi.
Vuorovaikutus
Henkilöstö käyttää digivälineitä yhdessä lasten kanssa. Yhdessä lapsen kanssa tutustutaan digitaaliseen maailmaan. Kasvattaja poimii ideoita ja tarttuu lasten aloitteisiin. Lasten kokemuksista keskustellaan yhdessä.
Digitaalisia laitteita hyödynnetään toiminnan dokumentoinnissa. Kuvia, ääniraitoja, tekstiä ja videoita tallennetaan ryhmän ja/tai lapsen sähköiseen portfolioon. Portfolioiden sisältöä kootaan vuorovaikutuksessa lasten kanssa. Huoltajilla on mahdollisuus seurata lasten arkea ja kehitystä sähköisen portfolion kautta.