
Yleisaiheita energiaopetukseen
Täältä löydät mm. projektitöiden arviointiin liittyvät seikat sekä STEAM-padagogiikan perusteet.
STEAM-pedagogiikka
STEAM-pedagogiikka on opetusmenetelmä, joka yhdistää eri tieteenaloja, kuten tiedettä (Science), teknologiaa (Technology), insinööritaitoja (Engineering), taiteita (Arts) ja matematiikkaa (Mathematics). Tavoitteena on tarjota oppilaille monipuolinen ja kokonaisvaltainen oppimiskokemus, joka kannustaa luovuuteen, ongelmanratkaisukykyyn ja kriittiseen ajatteluun.
STEAM-pedagogiikka korostaa oppimista käytännön kautta, jolloin oppilaat voivat soveltaa teoreettisia käsitteitä käytännön projekteissa. Esimerkkejä tällaisista projekteista voivat olla robotiikka, 3D-tulostus, koodaus, taideprojektit, tekoälyn käyttö ja luonnontieteiden kokeelliset tutkimukset. Tällaiset kokemukset innostavat oppilaita oppimaan ja auttavat heitä ymmärtämään, kuinka eri tieteenalat voivat liittyä toisiinsa ja löytämään oman kiinnostuksen kohteensa.
STEAM-pedagogiikka edistää myös tiimityötä ja kommunikaatiota, sillä monet projektit vaativat ryhmätyöskentelyä ja ideoiden jakamista. Tämä pedagogiikka pyrkii valmistamaan oppilaita tulevaisuuden työelämään tarjoamalla heille taitoja, joita tarvitaan monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseen ja innovaatioihin eri aloilla.
Monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelu
Monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK) suunnittelu
- Valitaan teema, joka yhdistää eri oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä
- Suunnitelma tehdään paikallisen opetussuunnitelman mukaisesti huomioiden oppilaiden osallisuus
- Aiheet, kesto ja toteutustavat voivat vaihdella paikallisten tarpeiden mukaan
- MOKeissa on yleensä kolme vaihetta: tiedonhankinnan vaihe, käytännön toteutus ja lopputulosten sekä päätelmien tekeminen
Muistilista suunnittelun tueksi
- Ryhmätyö/parityö
- MOKiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt
- Ajankohta ja toteutuspaikka
- Käytettävissä olevat tilat ja välineet
- Mahdolliset vierailut ja retket
- Ajankäyttösuunnitelma ja roolijako
- Konkreettiset tuotokset
- Määritellään etukäteen, millainen tuotos projektissa tehdään
- Opettajan vai oppilaiden valinta toteutustavaksi
- Oppimispäiväkirja
- Tutkielmat, tuotokset (esitykset, portfoliot, monimediaiset tuotokset)
- Tutkiva ja luova työskentely osana toteutusta
Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi
Vinkkejä työskentelyn ja monialaiseen oppimiskokonaisuuteen liityvien oppiaineiden arviointiin
Itsearviointi
Pyydä oppilaita arvioimaan omaa suoriutumistaan ryhmässä, jolloin oppilas voi tunnistaa omia vahvuuksiaan. Voit käyttää valmista itsearviointilomaketta.
Vertaisarviointi
Anna ryhmän jäsenille mahdollisuus arvioida toistensa työpanosta. Tämä voi tapahtua esimerkiksi valmiin arviointilomakkeen avulla, jossa he antavat palautetta esimerkiksi yhteistyökyvystä, luovuudesta ja ongelmanratkaisukyvystä.
Opettajan tekemä arviointi
Opettaja voi tarkkailla ryhmän toimintaa ja antaa palautetta oppilaiden suoriutumisesta. Arviointi voidaan toteuttaa myös esimerkiksi palautekeskustelun muodossa.
Ryhmäkeskustelut
Järjestä ryhmäkeskusteluja, joissa oppilaat voivat jakaa kokemuksiaan ja antaa palautetta toisilleen. Tämä voi auttaa ymmärtämään, miten heidän oma toimintansa vaikuttaa ryhmän dynamiikkaan.