Innostavaa energiaa kouluun -hankkeen ajankohtaiset tapahtumat ja uutiset
Tutustu hankkeen toimintaan ja ajankohtaisiin asioihin!
Viidesluokkalaiset energiapolulla
Mistä kaikkialta saamme energiaa? Kuinka ohjelmoidaan robotti? Mikä on energiapolku? Muun muassa näitä kysymyksiä pohtivat vaasalaiset viidesluokkalaiset lasten vaikuttamispäivässä hallintotalolla.
Lue lisää: Viidesluokkalaiset energiapolulla
Osallisuuden Oivalluksia: Yläkoulujen Opettajat Toiminnassa!
Innostavaa energiaa kouluun –hanke järjesti koulutuksen, joka kokosi yhteen yläkoulujen oppilaskunnan ohjaajat, tukioppilasohjaajat, opinto-ohjaajat ja muut kiinnostuneet opettajat. Koulutuksen veti Tiia Sorri Nuorten Suomi ry:stä.
Koulutuksessa käsiteltiin osallisuutta monipuolisesti. Osallistujat saivat syventyä osallisuuden kokemukseen, lapsen ja nuoren kohtaamiseen sekä luottamuksen ja turvallisen tilan rakentamiseen. Lisäksi pohdittiin rakenteellista osallisuutta ja osallistavaa toimintakulttuuria, jossa opettajan rooli osallisuuden mahdollistajana korostui.
Koulutuksessa esiteltiin myös osallistavia menetelmiä ja keskusteltiin osallisuuden esteistä, haasteista ja mahdollisuuksista. Osallistujat pääsivät jakamaan ideoita ja oppimaan yhdessä osallistavien menetelmien avulla.
Koulutus tarjosi arvokkaita työkaluja ja uusia näkökulmia, jotka tukevat opettajia heidän tärkeässä työssään nuorten osallisuuden edistämisessä.
Voit tutustua Nuorten Suomi –organisaatioon linkistä nuortensuomi.fi
Innostavaa energiaa kouluun -hankkeen sivusto löytyy osoitteesta vaasa.fi/eforum-hankkeet
Minecraftia FuturEdussa
Opettajien Minecraft Education koulutus FuturEdussa
Halukkaita Vaasan perusopetuksen opettajia pääsi tutustumaan ja luomaan tehtäviä Minecraft Educationin pelilliseen maailmaan perjantaina 12.11.2024 FuturEdun tiloissa. Päivän vetäjinä toimivat Innostavaa energiaa kouluun –hankkeen koordinaattori ja digipedagoginen kehittäjä Maiju Rintala sekä hanketyöntekijät ja luokanopettajat Reetta Isotalus, Anna-Lena Ala-Seppälä ja Johanna Hännikäinen.
Aamupäivä käytettiin peliin tutustumiseen. Harjoiteltiin maailman luomista ja siellä liikkumista. Opittiin synnyttämään eläimiä munista, ottamaan kameralla kuvia ja dokumentoimaan niitä portfolioon sekä kertomaan kylteillä ja ilmoitustauluilla omasta työstä.
Lounaan jälkeen tutustuttiin monipeliin ja harjoiteltiin luomaan NPC hahmoja, jotka kertovat, opastavat ja ohjaavat ulkoisiin resursseihin. Kun perusasiat olivat hallussa, pääsivät opettajat miettimään omalle opetusryhmälleen sopivia tehtäviä. Ideoita syntyi esimerkiksi monialaiseen oppimiskokonaisuuteen Merellinen Vaasa. Kolmannen luokan oppilaat pääsevät valitsemaan haluavatko tutkia ja rakentaa jonkun rannikkomme majakoista vai ottavatko ison haasteen vastaan ja lähtevät tekemään ohjatusti alusta, joka kerää muovia vedestä. Ensimmäinen tehtävä oli omien opettajien keksimä, jälkimmäiseen löytyivät ideat valmiina Minecraftin aihekokonaisuuksista.
Muita ideoita, joissa hyödynnettiin Minecraftin pelillistä maailmaa, oli esimerkiksi geometristen muotojen ja skaalaamisen harjoittelu matematiikan tunnilla, viihtyisään ja epäviihtyisään ympäristöön perehtyminen yhteiskuntaopissa, kulttuurihistoriaan tutustuminen kieltentunneilla, ranskankielistä taukojumppaa unohtamatta. Yleisesti Minecraft maailmaan pääsee helposti kiinni kiertelemällä Lohikäärmemaassa ja kuin huomaamatta harjoittelee luetunymmärtämistä, TVT taitoja ja kirjoittamista raportoimalla kahdeksalla kuvalla vastaukset opettajien kysymyksiin.
Jos sinä haluat tutustua ja harjoitella oppilaiden kanssa, käythän katsastamassa tehtäväkorteista Oppilaan ohjeet ja valmiita tehtäväideoita. Sitten vain rohkeasti kokeilemaan.
Minestä on moneksi!
Teksti: Johanna Hännikäinen, Innostavaa energiaa kouluun –hanke
5. luokkalaiset innostuvat ohjelmoinnista
5. luokan oppilaat ainakin Keskuskoulussa ja Variskan yhtenäiskoulussa ovat päässeet jo tutustumaan Lego Spike Prime robottien ohjelmointiin. Robotteja löytyy 10 kappaletta Perusopetuksen FuturEdu-lainaamosta.
Yhden oppitunnin pituisella tutustumiskerralla oppilaat pääsivät tuunaamaan ja ohjelmoimaan valmiiksi rakennettuja robotteja. Lego Education Spike sivustolta löytyy myös selkeät ohjeet erilaisten robottien omatoimiseen rakenteluun, jos ryhmällä on useampi oppitunti käytössään.
Tällä kertaa oppilaat saivat tuunata oman robottinsa ulkonäön setistä löytyvillä Lego-palikoilla mieleiseksi. Yhdellä robotilla oli liikkeestä pyörivät “kädet”, aika monella silmät ja joillakin jopa kuljettaja köytetty kiinni katolla olevaan tolppaan. Kun robotin ulkonäkö oli saatu mieleiseksi ja osa keksinyt robotille nimen, päästiin ohjelmoimaan. Ensimmäinen tehtävä oli saada robotti lattialla liikkeelle. Kun se onnistui, oli tarkoitus tarkentaa liikkumaetäisyyttä ja suuntaan, niin että robotti liikkui valitusta pisteestä A pisteeseen B. Tässä tuli ratkottavaksi joitain haasteita. Jos kehotti robottia vain “lähde liikkeelle” -komennolla, mutta unohti kertoa mihin suuntaan ja kuinka paljon piti liikkua, jäi robotti paikalleen. Ei voinut myöskään asettaa saman arvoiseksi komentoa “liiku” ja “pysäytä moottorit”, koska silloin robotti yritti samaan aikaan lähteä liikkeelle ja pysähtyä. Onneksi ohjelmoinnissa on tarkoituskin testailla ja kokeilla eri vaihtoehtoja, kunnes onnistuu. Oppilaat löysivät hienosti ratkaisuja siihen, kuinka robotin sai liikkumaan. Matkaa pystyi mittaamaan senttimetreissä, renkaan pyrähdyksillä ja ajallisesti. Kokeilemalla näistäkin vaihtoehdoista löytyi omalle robotille toimivin.
Lopuksi sai vielä ohjelmoida oman robotin tekemään jotain erikoisefektejä, kuten päästämään ääniä (käytettiin ainakin kissain miukunaa, jarrutusääntä ja blues musiikkia) tai näyttämään erilaisilla valoilla tekstin tai kuvan (hymynaaman, tekijöiden nimet) ja paljon kaikkea muuta.
Molemmissa ryhmissä oppilaat innostuivat kovasti tunnin teemasta ja kaikki onnistuivat tehtävissä. Yksi oppitunti hurahti hurjan nopeasti, joten aihetta toivottiin jatkettavaksi vielä myöhemminkin. Onneksi robotit voi varata omalle luokalle helposti FuturEdun kautta ja käydä hakemassa maanantaisin Keskuskoulun 5. kerroksesta.
Teksti: Johanna Hännikäinen, Innostavaa energiaa kouluun –hanke
Energiansäästöviikon työpaja tokaluokkalaisille
Blogi: Minecraft Education koulutus
Vaasan perusopetuksen opettajat Minecraft Education koulutuksessa 3.5.2024
Maaliskuussa perusopetuksen digitutoropettajilla oli mahdollisuus osallistua Teemu Moilasen pitämään Minecraft Education koulutukseen. Saimme selville, että Vaasan perusopetuksen oppilailla ja opettajilla on käytössä Minecraftin kouluille suunniteltu versio ja opimme hauskoja, opettavaisia ja kiinnostavia kikkoja, joilla elävöittää omaa opetusta Minen avulla.
Myöhemmin 5. luokan ruotsintunnilla pelistä kertoessani oppilaat eivät meinanneet ensin uskoa, että Minecraft education on melkein samanlainen kuin “ihan oikea Mine”. Pelaajat pystyvät rakentamaan, lentämään ja käyttämään resursseja sekä luovalla että selviytyjätilalla riippuen opettajan ohjeista. Koulutuksessa ja sen jälkeen syntyi opettajilla ideoita turvallisesta kemianlaboratoriosta, Pohjoismaisista nähtävyyksistä ja linnoista, oman kuvan tekemisestä, historian elävöittämisestä ja ekologisesta puutarhasta. Mitä kaikkea keksimmekään, kun otamme oppilaat mukaan suunnitteluun?
Innostavaa energiaa kouluihin –hankkeessa on tehty ohjeet Minecraftin käyttöönottoon. Tänä keväänä useammat ryhmät ovat jo päässeet testaamaan oppimista Minecraft maailmassa ja syksyllä toivottavasti tieto leviää ja mahdollisuus tulee taas uusille oppilaille ja opettajille.
Digirohkeasti Minecraftin maailmaan!
Kirjoittanut: Johanna Hännikäinen, Innostavaa energiaa kouluun -hanke
Blogi: Amazing North -tapahtuma Oulussa
Energiatiimi tutustumassa Oulun Amazing North -tapahtumaan
Toukokuussa 2024 Vaasan kaupungin perusopetuksen “Innostavaa energiaa kouluihin” -hankkeen kautta järjestettiin vierailu Ouluun. Siellä tutustuttiin paikalliseen STEAM-pedagogiikkaan. STEAM on lyhenne sanoista Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Matkalle osallistui hankkeen työntekijöitä, koulun edustajia sekä perusopetuksen opetuspäällikkö ja aluerehtorit.
Vierailun kohokohtiin kuului Amazing North -tapahtuma, jossa oululaiset oppilaat esittelivät STEAM-aiheisia projektejaan. Lisäksi Jenni Pääskysaari piti inspiroivan luennon elämänsä polusta. Osallistujat pääsivät myös keskustelemaan GenAI:n ja opetettavan koneen kehittäjätiimiin kuuluvan professori Jari Larun kanssa. Keskustelut inspiroivat Energiatiimiläisiä ja niiden pohjalta saatiin vielä loppukeväällä toteutettua pilottioppitunnit, joissa oppilaat pääsivät itse opettamaan roskienlajittelukonetta ja testaamaan sen toimintaa käytännössä. Syksyllä 2024 kaikki Vaasan kaupungin 5. luokkien opettajat saavat neuvoja, kuinka kokeilla opetettavaa konetta oman luokkansa kanssa.
Osa ryhmästä kävi myös vierailulla Hiukkavaaran koulussa, jossa kaikki opetus tapahtuu monialaisten oppimiskokonaisuuksien pohjalta. Koulun tilat ovat muunneltavissa kulloisenkin tarpeen mukaan ja jokainen oppilas opiskelee vuosiluokkiin sitoutumattomasti omista lähtökohdistaan. Koulussa on noin 900 oppilasta vuosiluokilla 1–9.
Vierailu tarjosi erinomaisen mahdollisuuden verkostoitumiseen ja oman hankkeen suunnitteluun sekä herätti paljon inspiroivia ajatuksia. Matkan aikana syntyi uusia ideoita, joita voidaan hyödyntää jokaisen opettajan työssä Vaasassa.
Blogi: LUMA-päivät Turussa & Science on Stage
Innostavaa energiaa kouluun -hankkeesta lähdettiin viiden hengen voimin vierailulle Turkuun tutustumaan kansainvälisiin LUMA-päiviin. Keskiviikkona 14.8.2024 LUMA-päivien ohjelmassa oli kansainväliseen Science on Stage -messutapahtumaan tutustumista. Paikalla oli yli 350 opettajaa, yli 35 eri maasta esittelemässä parhaita opetuskäytänteitään.
Torstaina osallistuimme monipuolisiin LUMA-aiheisiin työpajoihin. Laszlo Major vei meidät koneoppimisen maailmaan. Tämä työpaja antoi vinkkejä siitä, miten voisimme lähestyä ajankohtaista aihetta tekoälyä koulussa. Rakensimme munakennoista tietokoneen, jota vastaan pelasimme erän shakkia. Tämä työpaja antoi oivallisen mahdollisuuden kurkistaa koneoppimisen kulisseihin, ymmärtää, miten koneet oppivat ja kehittyvät, ja antaa yhden konkreettisen esimerkin siitä, miten tekoälyä voi helposti käsitellä ja havainnollistaa koulussakin hyvin yksinkertaisilla materiaaleilla.
Matleena Tuomisto, Lounais-Suomen LUMA-keskuksesta piti työpajaa Lumoavista luonnonväreistä. Luonnonvärit ovat yksi teema, josta saa helposti lähes kaikkia oppiaineita yhdistävän projektin. Projekti sopii myös mille ikäluokalle tahansa, koska siihen on helppo lisätä yksityiskohtaisempaa, hyvinkin syvällistä tietoa, mutta jonka perusteista ihan pienimmätkin pystyvät saamaan paljon iloa irti. Reetta ja Johanna pääsivät kokeilemaan langanvärjäystä puolukoilla. Materiaaleiksi tarvittiin vettä, puolukoita, villalankaa sekä 1g alunaa. Lankoja lämmitettiin 80 asteisessa vedessä tunnin verran ja valkoinen lanka muuttui kauniin vaaleanpunaiseksi. Muut ryhmät värjäsivät lankojaan sipulinkuorilla, kahvilla sekä mustikoilla. Mikäli innostuit aiheesta, tutustu kotisivuilla olevaan tehtäväkorttiin.
Loppupäivästä osa porukastamme lähti tutustumaan Avaruuspuisto Väisälään. Kokemus oli mieleenpainuva ja herätti vilkasta keskustelua vielä myöhemminkin. Anna-Lena ja Johanna jäivät yliopistolle Puhutko matikkaa? työpajaan. Tässä työpajassa käytiin vilkasta keskustelua, miten tukea ja edistää oppijoiden intoa ymmärtää matematiikkaa kielentämisen keinoin.